Ik heb acht Cheetah 15k.7 schijven (typenummer ST3300657SS) die ik aan wil sluiten op mijn Areca raid controller (ARC-1880ix-16). Omdat ik geen enclosure heb met backplane, heb ik de schijven individueel aangesloten met twee SFF8087 -> 4x SFF8482 kabeltjes (Adaptec 2231900-R). So far so good..
Maar nu het probleem:
De aangesloten schijven worden in de RAID bios herkend met het juiste typenummer, maar ze geven allemaal de status FAILED, zonder verdere informatie over wat er mis is. Omdat ze allemaal stuk lijken te zijn heb ik het gevoel alsof er iets anders aan de hand is, bijvoorbeeld een incompatibiliteit..?
Ik ben daarom benieuwd of er een tweaker is die hier misschien tips over heeft, voordat ik de schijven RMA ga sturen. (Met het risico dat Seagate ze terugstuurt als ze niet stuk blijken te zijn)
Het valt mij op dat de schijven gewoon lijken te initialiseren, ze maken normaal geluid en worden ook warm als ze een tijdje aan staan.
Mijn verdere pogingen hebben nog niks uitgehaald:
Als iemand in de buurt van Enschede woont en een van onderstaande items te leen heeft, houd ik mij aanbevolen
Misschien is dit op te lossen met een SAS HBA (Dus een controller zonder RAID functionaliteit). Helaas heb ik deze ook niet ter beschikking
Seagate en Areca support benaderen met de vraag of ze tips hebben voor dit specifieke probleem.
Ik begin een beetje ten einde raad te worden, maar ik ben bang dat als de schijven na RMA door Seagate werkend worden bevonden ik een flinke smak aan verzendkosten mag betalen zonder dat ik er iets mee op schiet. Dus alle tips zijn welkom!
Maar nu het probleem:
De aangesloten schijven worden in de RAID bios herkend met het juiste typenummer, maar ze geven allemaal de status FAILED, zonder verdere informatie over wat er mis is. Omdat ze allemaal stuk lijken te zijn heb ik het gevoel alsof er iets anders aan de hand is, bijvoorbeeld een incompatibiliteit..?
Ik ben daarom benieuwd of er een tweaker is die hier misschien tips over heeft, voordat ik de schijven RMA ga sturen. (Met het risico dat Seagate ze terugstuurt als ze niet stuk blijken te zijn)
Het valt mij op dat de schijven gewoon lijken te initialiseren, ze maken normaal geluid en worden ook warm als ze een tijdje aan staan.
Mijn verdere pogingen hebben nog niks uitgehaald:
- Aansluiten normale SATA schijf: werkt als een zonnetje
- Areca firmware upgrade naar 1.49
- Uitzetten alle fancy features als NCQ/Write back cache/etc...
- Schijven instellen als JBOD: geen verschil
- Seagate diagnostische tooltjes herkennen geen enkele schijf
- Areca controller in ander pci-e slot: geen verschil
- Alle combinaties van (aantal) bezette poorten/schijven/kabels geprobeerd: geen verschil
- Zoektocht naar verwante problemen geeft eigenlijk geen hits, omdat de controller nog zo nieuw is
Als iemand in de buurt van Enschede woont en een van onderstaande items te leen heeft, houd ik mij aanbevolen
- Andere RAID controller: heb ik niet
- Andere SAS schijven: heb ik niet
- Ander merk kabels: heb ik niet
Misschien is dit op te lossen met een SAS HBA (Dus een controller zonder RAID functionaliteit). Helaas heb ik deze ook niet ter beschikking
- Iets met firmware op schijven doen, of diagnostische tests van Seagate runnen.
- Dit werkt denk ik niet omdat de raidcontroller de schijven gewoon negeert zodra ze FAILED zijn. Ze worden dan denk ik niet zichtbaar gemaakt aan de andere software.
Seagate en Areca support benaderen met de vraag of ze tips hebben voor dit specifieke probleem.
Ik begin een beetje ten einde raad te worden, maar ik ben bang dat als de schijven na RMA door Seagate werkend worden bevonden ik een flinke smak aan verzendkosten mag betalen zonder dat ik er iets mee op schiet. Dus alle tips zijn welkom!