Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-07 05:03

ObAt

Loading...

Topicstarter
Hallo Mede-Tweakers,

Ik loop vast op een zeer apart probleem. Ik heb een gehele System Image gemaakt met de standaard Windows 7 Backup Software. Deze backup wil ik graag op andere (dezelfde) laptops zetten zodat deze precies hetzelfde zijn. Ik heb dit vorige week 16 maal gedaan. Nadat ik vandaag een lading van 5 laptops (T101MT van Asus) binnen heb gekregen stuit ik op het volgende probleem, de backup terug zetten werkt niet meer :/ :?

Zie errormelding in op de volgende foto: http://twitpic.com/45pwpc

Het komt er op neer dat Windows een System Repair disc wil maken, opzicht is dat geen probleem maar aangezien deze notebook geen CD/DVD-Brander heeft wordt dit moeilijk.

Iemand een idee hoe ik toch gewoon de 'Backup' kan terugzetten? (wat me gewoon al 16 maal is gelukt)

ObAt

[ Voor 5% gewijzigd door ObAt op 03-03-2011 19:02 ]

Mijn dagelijkse spamdosis is te lezen op http://twitter.com/#!/ObAtG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Denk out of the box en zet de Recovery Environment (WinPE 3.0) op een bootable USB stick?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
1. De WAIK installeren
2. De USB stick een active partition geven
3. Uit C:\Program Files\Windows AIK\Tools\PETools\X86 of AMD64 de volgende files en folders kopieren naar de root van de USB stick: BOOT, EFI (alleen nodig voor UEFI boot) en BOOTMGR
4. WINPE.WIM kopieren naar de USB stick in de folder \SOURCES en hernoemen naar BOOT.WIM

De USB stick is nu bootable en met diskpart kun je de VHD files van de backups mounten om het image terug te zetten.. Eventueel kun je in plaats van WinPE ook WinRE maken, daarvoor moet je image 2 uit de boot.wim van de installatie DVD uitpakken en winpeshl.ini toevoegen aan \Windows\system32:

code:
1
2
3
[LaunchApps]
%SYSTEMDRIVE%\Windows\system32\wpeinit.exe
%SYSTEMDRIVE%\sources\recovery\RecEnv.exe
Daarna weer inpakken naar BOOT.WIM in de \SOURCES folder van de USB stick. Wpeinit kun je ook weglaten als je geen netwerksupport nodig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 03-03-2011 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Je kan zn repair disc ten alle tijden vanuit elk Win7 systeem maken > Backup and Restore Center.
2. De orginele Win7 CD bevat de zelfde recovery functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Bedankt allen ik zal er is na kijken :).

@Larsiano
De notebook heeft geen CD/DVD Speler/Brander, dus dat wordt moeilijk.

Edit: Ik ben bezig met het testen, maar omdat het hier in Limburg Carnaval is kan dit enige tijd duren *O*

[ Voor 30% gewijzigd door ObAt op 05-03-2011 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
@Trommelrem

Ik heb dit gedaan:

1. USB Stick geformateerd met NTFS
2. Met Active Partition Maker een actieve partitie gemaakt van de USB Stick
3. De bestanden gekopieerd, en BOOT.WIM gerenamed.
4. De laptop laten booten van de USB

Voor de rest kom ik er helaas niet echt uit, de laptop geeft ook steeds een error aan dat hij de schijf niet kan lezen.

A disk read error occurred
Press Ctrl+Alt+Del to restart

Edit: Ik heb deze tutorial nog gelezen en uitgeprobeerd. Ik krijg alleen de laptop niet meer geboot van de USB stick :'(

Reboot and select proper boot device
or insert boot media en selected boot device and press a key

[ Voor 36% gewijzigd door ObAt op 06-03-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
ObAt schreef op zondag 06 maart 2011 @ 10:44:
@Trommelrem

Ik heb dit gedaan:

1. USB Stick geformateerd met NTFS
2. Met Active Partition Maker een actieve partitie gemaakt van de USB Stick
Probeer het eens met Diskpart.
Wat je ook kunt doen is gewoon de harde schijf in een systeem zetten waar wel een CD-ROM drive aanwezig is. Na het imagen zet je dan de harde schijf terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Het is niet echt economisch verantwoord om de harde schijf eruit te halen aangezien ik dit nog minimaal 40 maal moet doen :| En ik zal Diskpart is proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Je kunt natuurlijk ook een trialversie van Windows 2008 R2 installeren op een werkstation. Dan kun je met WDS en PXE een image multicasten naar 40 machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Trommelrem schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 12:35:
Je kunt natuurlijk ook een trialversie van Windows 2008 R2 installeren op een werkstation. Dan kun je met WDS en PXE een image multicasten naar 40 machines.
Dat klopt veel interessanter, ik ga dat is proberen :) Ik download nu Windows Server 2008 R2, en wat moet ik dan na de installatie doen? Ik heb namelijk helaas vrij weinig verstand van Windows Server :'(

[ Voor 18% gewijzigd door ObAt op 08-03-2011 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Trial.

Je moet even een eigen netwerkje maken los van je huidige netwerk. Op de server installeer je de DHCP rol en de WDS rol. Je kunt dan een WinRE image als boot image op je servertje zetten zodat je al je clients met WinRE kunt booten. Je kunt dan een systeemimage van een netwerk of USB apparaat terugzetten.

Je kunt ook de WAIK installeren. Daar zitten enkele winpe.wim files bij. De x86-versie werkt ook prima op de x64 machines. De winpe.wim kun je as-is als boot image toevoegen aan je WDS, maar indien nodig moet je wel netwerkdrivers toevoegen. Vanuit WinPE op de desktops kun je met diskpart de vhd's (van je systeemimagebackup) mounten en met xcopy of ghost kun je je image terugzetten. Als je xcopy gebruikt, vergeet dan niet de juiste parameters mee te geven om ook NTFS permissies te kopieren.

[ Voor 108% gewijzigd door Trommelrem op 08-03-2011 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Booten vanaf een NTFS USB-stick lukt sowieso niet. Deze moet FAT32 zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
GBB1 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:02:
Zojuist getest:

FAT12: niet getest
FAT16: werkt
FAT32: werkt
NTFS: werkt
exFAT: werkt niet
UDF: werkt niet

De USB stick hoeft dus niet perse FAT32 zijn, maar mag ook FAT16 of NTFS zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
@Trommelrem
Heel erg bedankt! Dit ga ik zeker proberen :D

en @GBB1
Domme fout van mij, dat zal wel het probleem zijn. Edit: Toch niet :(

[ Voor 7% gewijzigd door ObAt op 08-03-2011 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

waarom probeer je het niet met een externe HD via USB, moet wel minimaal versie 2.0 zijn, om booten vanaf USB te supporten.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is iets als CloneZilla gebruiken niet veel handiger? Erg simpel programma dat gewoon vanaf usb kan booten en over het netwerk een image kan uitrollen. Zo heb ik dat destijds ook met een stuk of 4 MSI Wind pc's gedaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GBB1 schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:02:
Serieus? Ik heb zelf toch Windows 7 een paar keer vanaf een NTFS stickie geïnstalleerd :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
ObAt schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 12:58:
[...]

Dat klopt veel interessanter, ik ga dat is proberen :) Ik download nu Windows Server 2008 R2, en wat moet ik dan na de installatie doen? Ik heb namelijk helaas vrij weinig verstand van Windows Server :'(
Ik zou het hele server verhaal laten voor wat het is. Eén van de vereisten van WDS, is dat je een domaincontroller hebt in je netwerk en geeft hier zelf aan dat je weinig verstand hebt van windows server en dat je met een trial werkt.

Elk PC die je installeert door middel van die WDS, zal worden toegevoegd aan die domain controller. Als je dan achteraf, na de deployment, je servertje weer uit het netwerk klikkert, gaat die pc komen wenen dat hij de domaincontroller niet vindt. Je kan natuurlijk de pc handmatig weer uit het domein verwijderen, maar all in all is dit niet een optimaal scenario voor jouw situatie.

Wat je wel kan doen, is een WinPE bootcd maken waarmee je een image kan trekken van een bestaande installatie. Eer je dit kan doen, ben je wel best dat je het systeem dat je gaat capturen, sysprepped.

Het resultaat van dit proces, een wim file, kan je dan gewoon installeren zoals bij een normale windows installatie. Het enige dat je hiervoor moet doen, is de contents van de windows 7 installatie DVD kopieren naar een USB stick of externe harde schijf (die bootable is). Vervolgens kopieer je de WIM file die je daarnet hebt gemaakt, naar de sources folder op die USB stick of HDD (install.wim overschrijven!).

En voila, je kan het image dat je voorheen hebt gemaakt, installeren zoals een cleane windows installatie.

Ik leg het hier natuurlijk hier in het kort uit, als echter deze methode je aanspreekt, kan je wat googlen en als je er niet uit geraakt, hulp komen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Tsurany schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:24:
Is iets als CloneZilla gebruiken niet veel handiger? Erg simpel programma dat gewoon vanaf usb kan booten en over het netwerk een image kan uitrollen. Zo heb ik dat destijds ook met een stuk of 4 MSI Wind pc's gedaan.
Clonezilla wilt een FAT32 stickje/HDD hebben maar aangezien het backupbestand bijna 13gb wordt dit moeilijk :(

Ik snap gewoon niet waarom de WAIK manier niet werkt :/ Ik zal morgen verder gaan met testen aangezien het carnaval is ;) Bedankt alvast voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
Ik heb net even door m'n bookmarks gebladerd en ik heb nog een interessant linkje gevonden:
http://benosullivan.co.uk...ndows-7-a-complete-guide/
Dit zou je al een heel eind moeten brengen.

Ook deze link lijkt me relevant: http://theitbros.com/sysp...%E2%80%93-start-to-finish

Hopelijk heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
@Pyr0wl

Ik heb al een image gemaakt en het de output is een VHD file met wat XML bestanden. Deze backup is gemaakt met de standaard Windows 7 Backup Software, de originele laptop heb ik niet meer (ik heb dus alleen nog maar laptops waar de backup op moet komen).

Gaat het dan wel nog op deze manier? Of ook niet?

Edit: Je laatste bericht niet gezien, ook dit zal ik nu eerst lezen :D

[ Voor 10% gewijzigd door ObAt op 08-03-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ObAt schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 13:44:
[...]

Clonezilla wilt een FAT32 stickje/HDD hebben maar aangezien het backupbestand bijna 13gb wordt dit moeilijk :(
Daarom dacht ik over het netwerk, zo heb ik dat toen dus gedaan. Maar Clonezilla kan ook gewoon met splitbestanden werken, volgens mij is dat zelfs de standaard procedure dat ze met 2GB bestanden werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ObAt schreef op zondag 06 maart 2011 @ 10:44:

A disk read error occurred

Reboot and select proper boot device
or insert boot media en selected boot device and press a key
Hoe probeer je te booten? Door de boot volgorde aan te passen in de bios? Kan je niet in een boot menu komen door F8 te duwen bij het opstarten (mijn desktop asus moederbord kan dit wel)

Ik heb namelijk Windows 7 ook van USB geïnstalleerd en ik kreeg de pc ook niet geboot van een USB door de boot volgorde aan te passen. Via die menu lukte het altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
@Kluyze
Dat is inderdaad de oplossing. Bij de T101MT is het alleen de 'esc-toets' i.p.v. F8.

Maar ik heb WAIK geboot via mijn USB Stick, nu krijg ik een mooie command promt. Mijn vraag is wat zijn de volgende stappen die ik moet doen. Ik heb de gehele backup op een externe HDD staan die ook via USB is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
ObAt schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 14:09:

Maar ik heb WAIK geboot via mijn USB Stick, nu krijg ik een mooie command promt. Mijn vraag is wat zijn de volgende stappen die ik moet doen. Ik heb de gehele backup op een externe HDD staan die ook via USB is aangesloten.
In diskpart:
select vdisk file=... (het vhd bestand met je backup)
attach vdisk

Nu kun je de vhd ghosten of kopieren met xcopy.
Als je xcopy gebruikt, gebruik dan minimaal de opties /E, /K en /O en vergeet niet vantevoren de target te formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Het attachen van het vhd bestand is gelukt! Maar welke manier is aangeraden om nu de backup terug te zetten? Ik kom er namelijk niet echt uit wat ik na de het attachen van de backup moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Xcopy met minimaal de opties /E, /K en /O of een drive image tool zoals Symantec Ghost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
En hoe ziet het hele commando er dan uit? Ik kom daar namelijk niet uit, nadat ik het backupbestand heb geselecteerd kom ik helaas niet meer verder :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Je had dat best kunnen uitvinden door:
code:
1
xcopy /?

Maargoed, hier is een voorbeeld:
code:
1
xcopy Z:\*.* C:\ /E/C/I/H/R/K/O/Y

Waarbij Z de mount is van je VHD file en C je doelschijf is.

Vergeet niet eerst een partitie aan te maken en deze te formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Als het goed is werkt hij nu! Ik kreeg het niet voor elkaar om een letter aan de schijf te koppelen, maar dat gaat dus gewoon simpel met 'assign letter=v'

Ik laat nog weten als dit de oplossing was. In ieder geval erg bedankt :D

Edit: Het lijkt allemaal goed te gaan, maar het duurt wel ontzettend lang. Vooral op alle losse bestanden van de beruchte Winsxs map doet hij al een tijd over.

Edit2: Hij is klaar na 1.5 uur kopieren, nu rebooten

Edit3: http://twitpic.com/47v9v5

Hoe is dit mogelijk? :( 7(8)7 :N

[ Voor 39% gewijzigd door ObAt op 09-03-2011 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Volgens Google komt dat omdat je partitie niet actief is. Maar dat is vreemd, want deze melding duidt erop dat bootmgr wel wordt gestart en dat zou niet mogelijk moeten zijn als je partitie niet actief is.

Toch is het wellicht te proberen. Met diskpart moet je je partitie even actief maken. Het commando daarvoor is:
code:
1
2
3
select disk ...
select partition ...
active

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Nadat ik dat heb gedaan krijg ik de bekende melding:

code:
1
2
BOOTMGR is missing

Ikzelf zoek nu naar z'n Rescue USB tool wat misschien wel de uitkomst bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of gewoon de installatiemedia erin, kiezen voor repair ipv install. Daar kun je laten scannen en repareren, of handmatig de bootrec acties uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 11:24:
Of gewoon de installatiemedia erin, kiezen voor repair ipv install. Daar kun je laten scannen en repareren, of handmatig de bootrec acties uitvoeren.
Die is er niet, de notebook heeft geen CD/DVD Branders/Lezers. Wat wel kan is via USB denk ik, das wel de moeite waard om te proberen. Ik download nu een ISO om daarna op een USB Stick te zetten.

Edit: Toch maar een officiële ISO gedownload van MSDN, anders geeft Windows 7 USB/Download Tool een error aan :P

[ Voor 25% gewijzigd door ObAt op 10-03-2011 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanaf USB werkt dat inderdaad ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 12:05:
Vanaf USB werkt dat inderdaad ook prima.
Windows laten proberen zichzelf te repareren werkt niet, sterker nog nu boot het zelfs niet meer van de USB Stick. Ik heb nu de USB stick geformatteerd en zit de bestanden er weer op te kopieren :) Er was ook een optie om Windows te herstellen aan de hand van een systeembackup (wat ik toevallig heb :P), dat ga ik nu is proberen!

Edit: Zeer apart dat de USB niet meer werkte, maarja na een format werkt hij weer perfect! (Het is een gloednieuwe USB stick!). Als het goed is, is hij nu bezig met het terugzetten van de image :D

[ Voor 31% gewijzigd door ObAt op 10-03-2011 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObAt

ObAt

Loading...

Topicstarter
Het werkt nu! Dit is een omschrijving van wat ik heb gedaan:

De backup maken:
1. Het Backupcentrum openen wat te vinden is bij 'Systeem en Beveiliging' onder het Configuratiescherm.
2. Links 'Een systeemkopie maken' selecteren.
3. Volg de simpele stappen die worden gegeven.

De backup terugzetten:
1. Download de officiële Windows ISO, in mijn geval Windows 7 Home Premium 32 bit (windows_7_professional_x86_dvd_x15-65802). Deze is legaal via torrents en nieuwsgroepen binnen te halen, maar dit kan ook via MSDN.
2. Download Windows 7 USB/DVD Download Tool, aan te raden is om dit via Cnet te downloaden aangezien je je dan niet hoeft te registreren bij Microsoft.
3. Zet met de Windows 7 USB/DVD Download Tool de ISO op een USB Stick.
4. Boot de laptop/computer via USB naar de USB Stick.
5. Selecteer je taal en andere instellingen en druk op volgende.
6. Klik onderaan op 'Windows Herstellen'
7. Selecteer 'Een volledige systeembackup terug zetten'
8. Selecteer de HDD met de backup.
9. Wacht een kwartiertje/half uurtje.

Klaar! :D

In ieder geval heel erg bedankt Trommelrem en Collie, maar ook de andere Tweakers erg bedankt!

Edit: De USB Stick werkt wel vrij vaak niet (na elke backup die terug is gezet) daaran krijg ik gewoon een Disk Read error. Vrij vervelend maarja het werkt tenminste!

[ Voor 5% gewijzigd door ObAt op 10-03-2011 16:32 ]

Pagina: 1