Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:41
Ik ben mij al enkele weken rot aan het zoeken naar een oplossing..

Iedere dag is er een andere oplossing dat het 24u volhoudt. Maar na 3 weken, na bijna 20 oplossingen verzonnen te hebben, ben ik het een beetje moe 8)7

Als eerst mijn systeem specs:
  • Asus P5K Deluxe WiFi/AP -laatste bios
  • Intel C2D Quad Q9550
  • 8Gb RAM Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G (4*2Gb)
  • AMD Radeon HD4870
  • Creative X-FI XtremeMusic
  • 4* SATA HDD
  • 1* SATA DVD/CD Combo
  • Zalman ZM460B-APS 460W
Dit systeem heb ik al meer dan een jaar in gebruik.

In dit systeem is niks (meer) overclocked.
Het geheugen heeft een hele tijd op 1066MHz/ 2.3V gewerkt. Maar na de problemen heb ik alles terug op standaard laten staan. Dus gewoon 800Mhz/Auto Voltage. Alsook dat ik liever werk met zo weinig mogelijk speciale instellingen in de bios en het verschil 1066-800 is miniem.

Welnu, mijn probleem.
Als het systeem opgestart is, werkt alles perfect!
  • Geen willekeurige crashes
  • Ook geen crashes bij intensieve taken (gamen, videobewerking)
Mijn PC sluit ik bijna nooit volledig af, deze heb ik altijd in S3 laten gaan. Zodat mijn pc geen geluid meer produceert. De PC staat namelijk in dezelfde kamer waar ik slaap.

En daar is dan ook meteen mijn probleem begonnen. Dit heeft enkele maanden goed gewerkt, pc werd mooi terug waker na een muisklik op toetsaanslag en dan verscheen mijn achtergrond weer fris op mijn monitoren.
Maar na een bepaalde tijd lukte het de pc niet meer om uit de S3-stand te ontwaken. De fans gingen daarien, de lampjes gingen branden, maar geen beeld. De pc was vastgelopen..

Het enige dat ik hieraan kon doen is mijn pc resetten.
Hierna kwam het steeds vaker voor dat ik geen beeld had, en moest resetten.

Tot ik op een bepaald moment de power-knop 4 seconden in hield zodat de pc volledig uitstond.
Waarna ik natuurlijk de pc terug opzette door de powerknop opnieuw in te duwen.

Hier ging het mis..
Als ik op de powerknop duwde deed mijn pc niks meer. Het enigste dat gebeurde, was het heel eventjes oplichten van de lampjes in mijn pc. (Ledje op mijn grafische kaart, de leds van 1 fan en de power led).
Dit was nog geen volledige seconde dat de lichtjes even kwamen 'piepen'.

Dus iedere keer als ik op de powerknop duwde, gingen de lichtjes even aan en dan niks meer. Hier kon ik zo vaak op duwen als ik zou, alleen even de lampjes.

Ik heb toen de voeding uitgezet(knopje aan de achterkant) even gewacht, terug ingeschakeld en nog eens op de powerknop geduwd. Perfect, pc bootte weer :)

Dit is dan nog enkele keren gebeurd, en ook weer steeds zo kunnen oplossen.

Maar na een tijdje ging het nog een stapje verder.

Op de duur gingen de lampjes zelfs niet meer aan na het induwen van de powerknop. Dus deed mijn pc gewoon niks meer.
De oplossing hiervoor leek de powerknop 10 seconden in te houden en dan nog eens duwen. Zo kreeg ik mijn pc weer aan de praat. Het leek wel alsof ik hem even moest 'opladen' om hem in een power-on te krijgen 8)7

Ook dit hield het even vol als oplossing.

Weer wat later deed het dat ook niet mee. Ik moest de knop dan wel nog 10 sec inhouden zodat ik weer lampjes te zien kreeg, maar de pc bootte niet.

Hier was de oplossing dan de voeding een hele tijd uit te laten staan, terug inschakelen en dan weer een proberen met mijn 10-Sec-truukje.

Tussendoor ben ik ook een beginnen zoeken in de bios, of daar geen instellingen verkeerd waren.
Dit leek mij vrij bizar omdat mijn probleem eigenlijk pre-bios is.
Maar toch, na wat 'geluk' had ik een instelling veranderd dat het leek te doen voor mij.

Ik had standby mode veranderd van auto naar enkel S1. Dus ik kon mijn pc enkel nog in standyby zetten en niet meer in sleep(S3). Wat mijn pc natuurlijk niet helemaal afsluit kwa geluidsproductie.

Dit leek het perfect te doen. Pc kon afgesloten worden, terug opstarten, standby, wake up.. Alles werkte perfect. Buiten de S3 natuurlijk..

Dus opnieuw in de bios beginnen rommelen en geprobeerd steeds terug de modus op auto te zetten ipv enkel S1. Dit bevestigde dat mijn oplossing werkte. Want zodra deze terug op auto stond, bootte mijn pc niet meer..

Dan duurde het weer even voor ik mijn pc terug geboot kreeg om de instelling terug te veranderen naar enkel S1.

Toen was ik het moe en had ik eens mijn pc opgegooid. Alles eens bekeken, een hoop van de voeding gehaald zodat enkel het noodzakelijk nog van stroom werd voorzien.. Geen verschil, probleem bleef..

Bij het opengooien van mijn pc heb ik dan ook maar ineens de grote kuis gehouden. Dus iedere component eruit en er terug in na het stofzuigen van mijn kast. Daarna ook de kabeltjes wat mooier weggewerkt ;)

Ik had er ook even gebruik van gemaakt om de CMOS battery eruit te halen en een CMOS_CLR te doen.

Wonder boven wonder, alle instellingen in de bios staan weer op default, en de pc bootte gewoon weer. Ook met S3 :)

Nu zou je idd denken, voila! Dat was het!
Niet echt :(

Want bij 1 van mijn oplossingen had ik ook al een CMOS_CLR gedaan en dat hielp niks. Ik heb ook vaak genoeg alle instellingen in de bios terug op default gezet. Als die ene instelling niet S1 was, dan had ik problemen met de power-on. :(

Maar na mijn pc opnieuw te assembleren werkte alles terug.
In de bios heb ik nog enkele minimale aanpassingen gedaan. Geen diskette station aanwezig, inschakelen van AHCI en de juiste bootdisk instellen.

Ook dit werkte allemaal perfect.
Dus ik dacht.. Opgelost!
Niet dus..

Bij het aanpassen van de instelling "ACPI 2.0 Support" zat ik weer met het probleem.

Dus het lijkt mij erop dat er iedere keer een andere instelling de boosdoener is..
Wat ik nog steeds zeer gek vind aangezien het probleem echt de power-on is en niet de boot/post.

Maar omdat ik die ACPI2.0 niet echt nodig had heb ik de instelling op disabled laten staan en alles ging weer perfect..

Gisteren heb ik dan een oude hdd vervangen door een nieuwe.

Het opstarten ging weer normaal. Ermee gewerkt, en na het kopieren van de bestanden van de oude schijf naar de nieuwe schijf de pc in slaapstand gezet.

Deze morgen wou ik dan ook weer verder werken met mijn pc, maar bij het ontwaken bleef hij weer hangen. Dus afgesloten, en opnieuw willen opstarten. Zelfde probleem..

Dus ondertussen ben ik het wel moe en wil ik een echte oplossing.

Tussendoor heb ik ook naar andere oplossingen gezocht.
Zo ben ik te weten gekomen dat de P5K moederborden bekend zijn met boot/post problemen.
Hiervan heb ik dan ook heel wat topics over doorgelezen, maar daar gaat het over post/boot problemen. Niet over het niet opstarten van de pc.

Ook ben ik uitgekomen op een te zwakke voeding. Volgens de PSU calculators op verschillende site van fabrikanten van voedingen kom ik uit op 456W minimaal. Wat wel aardig tegen het limiet zit van mijn voeding.
Waar ik toch ook wel enkele Watts af mag tellen want die waarde klopt toch nooit..

Dus, dan komen we bij mijn eigen gedachtegang.

Het moet ofwel de voeding zijn, ofwel het moederbord.
Het is persoonlijk voor mij interessanter moest het de voeding zijn. Goedkoper, toekomstgericht interessant.
Een nieuw moederbord is minder, want wat ik zoek vind ik nergens meer.

Maar dan vind ik het zo gek..
Ik heb het moederbord EN de voeding gecontroleerd op gapende condensatoren, maar niks gevonden.
De voeding start ook altijd perfect als ik deze handmatig start (groen+zwart)
Het is ook gek dat de voeding het moeilijk heeft met opstarten. Maar eenmaal ie draait, is er geen enkel probleem.

Het moederbord daarintegen lijkt me ook niet echt kunnen. Het zijn altijd willekeurige instellingen dat bepalen wanneer ie kan opstarten of niet.

Ik heb ook niet meteen de hardware om te kunnen testen.

Dus mijn vraag is nu wat jullie denken dat het kan zijn, want het zou jammer zijn moest ik een nieuwe voeding kopen en het uiteindelijk het moederbord lijkt te zijn..

Momenteel heb ik dan ook Cooler Master Silent Pro M700 Pop het oog.. maar ik wil eerder zeker zijn van mijn aankoop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je niet even een voeding lenen van een kennis/vriend/familielid om het zo uit te kunnen sluiten? Voedingen gaan na verloop van tijd gewoon achteruit, daar ontkom je niet aan. Als ik een keuze zou moeten maken tussen voeding en mobo, dan eindigt de voeding op de eerste plaats. Mocht het toch niet de voeding zijn, dan heb je altijd nog een reserve voeding in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Compliment voor de uitgebreide startpost hetgeen mensen nog wel eens verzuimen maar om in te gaan op het ergerlijke probleem lijkt het mij toch wel voor de hand liggend dat de voeding de boosdoener is. Vooral bij het in en uitschakelen word er meer gevraagd van je voeding hetgeen ook voor de slaapstand geld. Wanneer een voeding dan niet meer al te fris is en de condensatoren aan het slijten zijn krijg je dit soort rare dingen.

Persoonlijk raad ik je aan om als eerste te beginnen met het vervangen van je voeding en dan raad ik je uit eigen ervaring een Corsair voeding aan die tegenwoordig ook in het lagere budget hele leuke voedingen hebben. Hoogstwaarschijnlijk dat dan alle problemen verholpen zijn maar wat ACPI 2.0 betreft raad ik je aan die wel enabled te laten staan want dat is het gedeelte wat net voor je energiebeheer zorgt.

Let er wel op dat je dan in Windows kijkt of de driver voor ACPI geinstalleerd is door Windows zelf en wanneer dit niet het geval is moet je even kijken op de Asus site, waarbij die driver veelal bij de chipsetdrivers zit maar bij sommige boarden ook wel eens als losse driver erbij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Ik dacht er vandaag nog aan dat ik nog een meettoestel heb liggen dat het verbruik van een ingeplugd apparaat kan weergeven.

Dus een blokje dat je plaatst tussen het stopcontact en de stekker en je dan kan tonen wat je verbruikt :)

Deze heb ik vandaag dan een geplaatst voor mijn pc(voeding).

En dit waren mijn bevindingen:

13VA - uitgeschakeld
193VA - Idle
367VA - Load

De stresstest kan je zien door hieronder op de link te klikken:
http://bezerkdesigns.be/Temp/Untitled-1.png

De voltages lijken mij in orde, en verder ook geen gekke dingen gebeurd tijdens het stresstesten.

De voeding zou een 460W moeten zijn. Die is nu ongeveer 3.5jaar oud dus laten we er ruwweg 420W van maken..

Dan nog zou deze voeding voldoende reserve moeten hebben..

Laat gerust weten als dit een hele verkeerd denkwijze is! Ik leer graag bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Ik kan je niet helpen denk ik aan een oplossing, maar ik MOET je toch even mij respect afgeven na het lezen van je tekst. Zeker een voorbeeld aan alle tweakers, om zo je toppic te maken, met jou zeer uitgebreide uitleg en opties die je geprobeerd hebt.

R.E.S.P.E.C.T voor jou, en hoop dat je probleem snel verholpe gaat worden.

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-07 19:07
Ik wijs ook de voeding als eerste hoofdschuldige,
Vervang die eerst even (vaak kan je met de winkel wel de afspraak maken of je hem terug mag brengen indien het niet het probleem oplost. Gewoon de boel een beetje netjes houden (doos ed) , en de voeding niet inbouwen.
Zolang er geen krassen op zitten is dat vaak geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TStick
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06 10:11
Zomaar even een gedachte: ik heb met een compleet ander (AMD) systeem ook vergelijkbare problemen gehad met s3. Precies als jij, fans aan, niet booten, of pc aan, 2 seconden later meteen weer uit.

Bleek uiteindelijk te gaan om een brakke USB poort, nooit gedacht. Probeer eens te kijken hoe het gaat zonder USB devices, en mocht je succes hebben, langzaam alles weer aansluiten tot je de culprit gevonden hebt.

Dus:

-Alle USB eruit
-CMOS resettten
-S3 procedure testen (ff je ps2 aansluitingen gebruiken indien mogelijk)
-Een voor een je USB's aansluiten, en de S3 procedure testen.

"Homo Sapiens non urinat in ventum"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-07 05:40
Je kan de voeding berekenen(alleen klopt het vaak niet), maar bijv kijk eens het verschil tussen 2 600 wat voedingen. de ene goedkoop en de andere 2x zo duur. Hoe kan dit, zijn toch beide 600 wat, dus even sterk, dus niet, kijk bij de technische gegevens, hier zie je de ampere wat ze trekken kunnen.
Dus een goedkopen voeding is veel zwakker, en koop dit dus nooit.(dus zwakker dan dan wat op de door staat).

Veel storingen in het algemeen, zijn op te lossen dmv onderdelen wisselen.
Dus voeding lenen en testen.
Zoveel mogelijk hardware loskoppelen. Harde schijven geluids kaart, geheugen maar 1 gebruiken, etc.
Kabels kontroleren.

Zelf gok ik op de voeding.
En indien je zolang met storingen blijft opstarten, dan kun je nog veel meer defect maken, zoals moederbord, videokaart, harde schijf.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 05-03-2011 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik sluit me aan bij de rest, indrukwekkende topicstart :D

Je gedachtengang en wat je geprobeerd hebt is duidelijk als zelden het geval is.

Dat gezegd, het is zo duidelijk dat ik uiteindelijk weinig anders kan dan jouw conclusie onderschrijven, namelijk ofwel moederbord danwel voeding. En hoewel je volop kunt theoretiseren over welke het zou moeten zijn, denk ik dat je er enkel achter gaat komen door uit te wisselen en met een andere te proberen.

Enige wat je nog zou kunnen proberen is om een andere BIOSversie te proberen - Asus heeft/had soms beta-BIOSsen die soms fixes bevatten die nog niet in de release versies te vinden zijn, als dat er niet is of niet lukt zou je kunnen downgraden naar een eerdere versie.

Sowieso, je zegt de nieuwste BIOS te draaien. Wanneer heb je voor het laatst geupdate? Zou het kunnen dat dat samenviel met de start van deze problemen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Zodra het weer voorvalt dat mijn pc niet boot, zal ik me idd eens richten op de usb-apparaten! Bedankt :)

Ik zal ook Asus eens mailen om te vragen of ze inderdaad geen nieuwere bios-versie ter beschikking hebben.

Terugschakelen naar oudere biossen kan ik eigenlijk niet doen. Het is pas vanaf de laatste dat mijn CPU ondersteund wordt. De update is dan ook al bijna een jaar geleden (maart 2010). Een van mijn oplossingen was dan ook het opnieuw flashen van de BIOS, tot 3 maal toe. Maar dat hielp niks..

[ Voor 2% gewijzigd door Wouter06 op 05-03-2011 17:34 . Reden: Verkeerde info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:28

Mavamaarten

Omdat het kan!

De makkelijkste manier om erachter te komen welke van de 2 het probleem veroorzaakt is natuurlijk gewoon een andere voeding te proberen. Staat er nergens wat op de site over die BIOS versies ?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Ondertussen een nieuwe voeding in bestelling gedaan :)
Cooler Master Silent Pro Gold 700W

Over de bios-versies..
[ 1005 ]
----------------------
1. Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx
2. Fix the display priority may be incorrect when plugging two PCIE VGA cards.
3. Fix the system make take about 30 seconds to boot into OS when all USB ports are in use.

[ 1004 ]
----------------------
1. Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx

[ 0902 ]
----------------------
Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx

[ 0812 ]
----------------------
Improve ATAPI CD-ROM's compatibility with EZ-Flash
Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx
Add [7 DRAM Clocks] in [CAS# Latency] option
Add some items for [REF Cycle Time]
Enable better support for FSB1600/DDR-1200 combination
Enable CPR support for CPU Ratio control
Fix C1E, TM and EIST can't be disabled issue
Add option [60 DRAM Clocks] into [REF Cycle Time] setup item.

[ 0705 ]
----------------------

[ 0603 ]
----------------------
Enhance memory compatibility
Fix EN7950GX3 can't work in CrashFree mode

[ 0404 ]
----------------------

[ 0311 ]
----------------------
2. Enhance device compatibility under AHCI mode
En nu moet ik mezelf gaan verontschuldigen :X
Al die keren had ik in het lijstje gekeken naar de laatste Q9550. Maar met te snel te zijn had ik in eerste instantie niet gezien dat er nog een S achter stond, en de juiste versie er juist boven staat..
Core 2 Quad Q9550(rev.C1) vanaf 0812
Core 2 Quad Q9550(rev.E0) vanaf 0902
Core 2 Quad Q9550S(rev.E0) vanaf 1005 beta
Wat erop neerkomt dat ik terug kan gaan tot 0902 :)
Maar! In 1005 staat een fix voor het niet crashen bij het gebruik van alle usb-poorten. En die fix zou ik graag mee willen pikken :)

Welnu, een nieuwe voeding is besteld, en die komt hopelijk tegen dinsdag/woensdag binnen. Ook heb ik net contact opgenomen met Asus met de vraag of er nog een nieuwe bios in omloop is dan de 1005.

Dus wachtende op een antwoord en op de voeding zelf, ga ik het ondertussen moeten doen, met geduldig op het power-knopje te duwen in de hoop dat ie nog eens wil opstarten :)

En eens zien welke invloed mijn usb-apparaten hebben zoals TStick al aanhaalde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Voila, en de oplossing was idd de voeding :)
Alles werkt weer perfect!

Ik heb zelfs het gevoel dat sommige dingen sneller gebeuren, don't ask why :) Of het zit gewoon tussen mij oren :)

Een hele dikke merci om mee te denken voor een oplossing!
Pagina: 1