Moederbord doet opeens heel raar+videokaart doet ook mee

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik heb een Asrock 890gx extreme3 moederbord, een MSI 5770 hawk edition videokaart en een AMD x4 965 processor.

Het enige wat ik aan het doen was, is fanspeeds aanpassen in AMD overdrive, ik unplugte even een fan om te horen wat het verschil was in geluid en raakte hierbij per ongeluk mijn videokaart aan (echt voor nog geen 1 seconde ofzo, heeft het hier iets mee te maken?).
Toen opeens hele beeld op zwart en fans op de kaart draaien op de volle 100% (stofzuiger lawaai!!). En de diagnostic display ( zo'n led display op het moederbord) probeert mij ongeveer 10 errors tegelijk te vertellen. Ik denk wat is er in godsnaam aan de hand.

PC rebooten helpt niet... ik krijg niet eens een biosscherm te zien het moederbord boot helemaal niet meer... en zoals ik al zei al die errors (verandert zo snel bijna niet op te schrijven...).
Heb al de kaart uit de voeding geplugt en weer ingeplugt en dat soort dingen het helpt allemaal niet!.

Wat moet ik doen? zou op de clear cmos knop drukken op de achterkant helpen? Of zou de videokaart er even uit moeten en dat proberen?

Ik moet zeggen dat deze kaart al eerder kuren vertoonde, maar daar kon ik mee leven... maar nu lijkt ie het helemaal niet meer te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff bios ressetten!Dan is je probleem waarschijnlijk opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 13:40:
ff bios ressetten!Dan is je probleem waarschijnlijk opgelost!
ok, en dat doe ik dus met de clr cmos knop die er op zit? er is namelijk geen enkele mogelijkheid om in de bios te komen...

of bedoel je bios van de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:35
Voor het uitvoeren van een BIOS reset:

clr cmos, of batterij eruit als de spanning los is gekoppeld (knopje is makkelijker :D)

edit: loskoppelen van componenten terwijl de computer aanstaat is niet echt verstandig te noemen, tenzij het om hot-swap aansluitingen gaat. Voor hetzelfde geld heb je nu je voeding opgeblazen, moederbord over belast of (ligt eraan hoe en met wat je de videokaart het aangeraakt) kortsluiting op je videokaart.

[ Voor 54% gewijzigd door Aragnut op 03-03-2011 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1994
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-09 09:55
cmos batterij ereven uit halen, stekker uit de pc. Aanknop even aandrukken, even een minuut laten staan, batterij er weer in, bios is gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en is het niet mogelijk dat er iets beschadigt is door statische elektriciteit oid?

Ga dat bios resetten zo proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er kan natuurlijk altijd meer aan de hand zijn, maar 't lijkt me makkelijk om eerst hier eens mee te beginnen.

Overigens zal je poort80 debugger je echt niet allemaal errors proberen te vertellen. Die dingen geven gewoon het bootproces aan, en ja, dat gaat in sommige stappen heel snel. Het gaat erom dat je kunt zien waar het ding blijft hangen. Als je weet waar hij blijft hangen, dan kun je daarmee makkelijker achterhalen waar het eventueel fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Laatst online: 13-09 08:09
1) Clear Cmos

Indien NOK:
2) Alles even loshalen (alles op je mobo behalve proc/koeling. en weer terugklikken) !! Voeding losgekoppeld !!

Indien NOK:
3) Onderdelen afzonderlijk testen te beginnen met je videokaart (even een andere kaart erin stoppen)

Indien NOK:
4) Alle resultaten hier weer melden...

[ Voor 9% gewijzigd door Lumics op 03-03-2011 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de pc wat langer laten aanstaan en gekeken welke code er bleef hangen,dit was code 85:" Display errors to the user and gets the user response for error."
Ik heb op het cmos reset knopje gedrukt en niks gebeurde helaas... Toen heb ik de videokaart eruit gehaald en de monitor op de onboard DVI-I aansluiting gezet. De Cmos bleek wel goed gereset: ik moest even m'n eigen bios settings loaden en daarna ben ik in windows gegaan alles werkt goed...
Alles werkt nu wel prima, maar dus zonder videokaart...

Toen heb ik de videokaart weer ingeplugt, bijna zelfde verhaal: Maakt een stofzuigerlawaai en geeft totaal geen beeld. De error code is verdwenen! De computer boot gewoon in windows keurig, ik hoorde het windows muziekje door m'n speakers heen maar totaal geen beeld 0,0.

Dus onbaord graphics werken prima... maar met videokaart krijg ik problemen...

Wat moet ik nu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dus je grafische kaart is doodgegaan door statische elektriciteit vrees ik :/

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:54

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Waarschijnlijk heb je een dode videokaart. Niet toevallig iets losgetikt of wat er op de kaart uitziet alsof het doorgebrand is? Als je de kaart kan testen in een andere pc kan je dat bevestigen of uitsluiten.

[ Voor 24% gewijzigd door SouLLeSSportal op 03-03-2011 15:59 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:13

Tazzios

..

voordat je een nieuwe videokaart gaat zou ik eerst met een videokart controleren of je aansluiting op je moederbord nog in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 21:21
Je zou de videokaart even kunnen testen in een andere computer en kijken of die daar wel werkt. Indien ie het in een andere computer ook niet doet zou ik eens kijken of je nog garantie hebt erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
moet je in de bios misschien je onboard uit zetten het mobo stuurt het nu misschien wel alleen naar de onboard.
als je echt pech hebt is de kaart naar de maan. (esd ontlading op de kaart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tazzios schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 15:58:
voordat je een nieuwe videokaart gaat zou ik eerst met een videokart controleren of je aansluiting op je moederbord nog in orde is.
Da's wel goede tip ga zometeen ff proberen,

Ik snap echt voor geen meter hoe dit kon gebeuren... ik was gewoon bezig met die fan van het cpu koel blok te halen, en opeens een takkeherrie en zwart beeld etc...

Gelukkig heb ik nog garantie (t/m april lol), eerst had ik al last van hele kleine probleempjes met de videokaart: bij navigeren door windows of sites met veel flash zoals youtube zeg maar heel kort strepen in beeld... vooral wanneer aangesloten via hdmi op mijn televisie.
Echter kwam ik erachter dat je bij zercom 20 euro administratie+verzondkosten naar jou toe moet betalen :F Dus ik dacht laat maar...

En de kaart ziet er gewoon normaal uit. :-(

MSI die zegt dat er 'military class components' opzitten... kiss my ass :P Mijn oude 6600 kaart kon overal tegen, maar deze is zo fragiel als ik weet niet wat.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2011 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_mavrick
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 23:18

mad_mavrick

There are 10 kinds of people..

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 16:02:
[...]

Ik snap echt voor geen meter hoe dit kon gebeuren... ik was gewoon bezig met die fan van het cpu koel blok te halen, en opeens een takkeherrie en zwart beeld etc...
Begrijp ik nu goed dat je je cpu-fan aan het demonteren was terwijl je pc nog draaide? (Just checking) :+

Asus P8P67 Deluxe - Intel Core i7 2600k - MSI GTX560 ti TwinFrozr II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:54
ESD is (vaak) te zien op de kaart, en anders aan de doorgebrandde onderdelen. De vraag is of dit gecheckt gaat worden...

Het is niet voor de lol dat pc bouwers normaal gesproken in een ESD beschermde werkplek een pc in elkaar zetten. Daarnaast is kloten met connecties terwijl de pc draait (ook al is het maar een fan) en echte no-go, tenzij hot-swap goedgekeurd (en daar valt een fan niet onder).

Ook military class components voelen zich niet fijn bij ESD.......

Wat ook zou kunnen is inderdaad dat de poort niet meer goed is. Door het (minimaal) bewegen in de poort kunnen stroom piekjes ontstaan, waardoor ook dingen kunnen doorbranden. Goed testen is dus het devies, voordat je iets terug stuurt...

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb een 6 jaar oude Nvidia 6600 pci-express kaart hier liggen, deze heb ik uitgeprobeerd op het moederbord.

Bij het bovenste pci-e slot werkt ie niet, geen beeld wel boot enz.
Bij het middenste pci-express werkt ie wel, gewoon bios beeld .
Bij de onderste werkt ie ook.
Er zit een kleine fan op die wel snel draaide, maar volgens mij was dit altijd al zo ook in mijn oude pc waar die vandaan komt.

Nou komt het gekke: mijn andere 5770 werkt op geen enkel pci slot, gewoon geen beeld uit te krijgen.

Dus nou is mijn vraag: Kan het zijn dat de oude Nvidia kaart gewoon niet *kan* werken op een PCI-express slot uit deze tijd (de bovenste dus die is geloof ik 2.x x16)?
Zoja dan zou dit betekenen dat de kaart stuk is en gelukkig niet de moederbord connecties 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2011 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ben toch bang dat je moederboard een tik meegekregen heeft want normaal gesproken zijn de 1ste 2 pci-e sloten altijd x16 en maakt dat eigenlijk geen verschil uit. Dat de 5770 op geen enkel pci-e slot werkt kan betekenen dat die helaas ook een tik meegekregen heeft door dat uittrekken van de fan onder spanning.

Laat dit een goede les voor je zijn dat je never nooit met stroom op de pc iets in of uittrekt op je moederboard want bij dit in en uittrekken ontstaan er altijd piekspanningen. Dit kan negen van de 10 keer goed gaan maar het kan ook eens een keer goed fout gaan zoals in jou geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaxHyena
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09-2022

DaxHyena

Morior Invictus

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 16:32:
Ok, ik heb een 6 jaar oude Nvidia 6600 pci-express kaart hier liggen, deze heb ik uitgeprobeerd op het moederbord.

Bij het bovenste pci-e slot werkt ie niet, geen beeld wel boot enz.
Bij het middenste pci-express werkt ie wel, gewoon bios beeld .
Bij de onderste werkt ie ook.
Er zit een kleine fan op die wel snel draaide, maar volgens mij was dit altijd al zo ook in mijn oude pc waar die vandaan komt.

Nou komt het gekke: mijn andere 5770 werkt op geen enkel pci slot, gewoon geen beeld uit te krijgen.

Dus nou is mijn vraag: Kan het zijn dat de oude Nvidia kaart gewoon niet *kan* werken op een PCI-express slot uit deze tijd (de bovenste dus die is geloof ik 2.x x16)?
Zoja dan zou dit betekenen dat de kaart stuk is en gelukkig niet de moederbord connecties 8)
Nvidia kaart werkt op de PCI-E x16 poorten en dat blijft zo.
Waarschijnlijk heb je met het bewegen van de kaart de slot en kaart doen kortsluiten.
Dus deze is waarschijnlijk defect.

Kijk op de goldfingers van je kaart en zie ofdat er een finger scheef zit of zwart.
Hou deze ook eens in het licht een kijk voor verkleuringen.
Kijk alle componenten nar en zie of ze bol staan of aan het lekken(harde gele stof die uit een component zijn gelopen) zijn.

We all make choices, but in the end, our choices make us.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus als ik het goed begrijp is waarschijnlijk de graka+pci poort verneukt :P

Er valt echt helemaal niks te zien op de kaart en ook niet op het moederbord, ik heb ook helemaal geen schok of klap gehoor of wat ook, ook gebeurde het niet direct na het uitpluggen van de fan... pas toen ik de fan uit de kast haalde.

Naja goed ik zal nog even iemand langs laten komen met zijn pc om even te kijken of zijn graka wel werkt en op welke poorten... en of mijn graka op zijn mobo werkt etc.

Maar met 1 kapotte pci poort kan ik dus eigenlijk wel mee leven, een gerepareerde/nieuwe graka hoort het dan dus te doen op de andere poort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:35
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 18:36:
Ok, dus als ik het goed begrijp is waarschijnlijk de graka+pci poort verneukt :P

Er valt echt helemaal niks te zien op de kaart en ook niet op het moederbord, ik heb ook helemaal geen schok of klap gehoor of wat ook, ook gebeurde het niet direct na het uitpluggen van de fan... pas toen ik de fan uit de kast haalde.
Helaas is er door de filmwereld een scheef beeld de wereld in geholpen. De meeste componenten ploffen niet als ze kapot gaan (uizondering zijn Elco's). Een, door overspanning, vernielde microchip laat van buiten weinig zien of horen dat deze naar de filistijnen is.
Naja goed ik zal nog even iemand langs laten komen met zijn pc om even te kijken of zijn graka wel werkt en op welke poorten... en of mijn graka op zijn mobo werkt etc.

Maar met 1 kapotte pci poort kan ik dus eigenlijk wel mee leven, een gerepareerde/nieuwe graka hoort het dan dus te doen op de andere poort...
Het is verstandig om inderdaad alles nog een keer langs te lopen. Persoonlijk vind ik het altijd wat dubbel om iets wat iemand zelf kapot heeft gemaakt onder garantie te laten vervangen (maar dat kan komen omdat ik ooit voor de servicebalie van een computerwinkel heb gewerkt)

edit: @Roel1966: k gok dat er in de handleiding van minimaal het moederbord staat dat het veranderen van de opstelling (dus ook een fan plaatsen/verwijderen) moet gebeuren als het systeem uit staat en van de spanning is losgekoppeld. Verder zie ik niet in waarom alles beveiligd moet zijn tegen overspanning. Ik zelf zit niet te wachten op een 10% kosten toename wegens die beveiliging.

[ Voor 12% gewijzigd door Aragnut op 06-03-2011 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Aragnut schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 09:23:
Helaas is er door de filmwereld een scheef beeld de wereld in geholpen. De meeste componenten ploffen niet als ze kapot gaan (uizondering zijn Elco's). Een, door overspanning, vernielde microchip laat van buiten weinig zien of horen dat deze naar de filistijnen is.

Het is verstandig om inderdaad alles nog een keer langs te lopen. Persoonlijk vind ik het altijd wat dubbel om iets wat iemand zelf kapot heeft gemaakt onder garantie te laten vervangen (maar dat kan komen omdat ik ooit voor de servicebalie van een computerwinkel heb gewerkt)
Ergens vind ik het in dit geval bij de TS weer een twijfelgeval omdat je ook kan zeggen dat het moederboard blijkbaar niet genoeg beveiligd is tegen overspanning. Zeker wanneer blijkt dat zowel de videokaart als het moederboard gesneuveld is vind ik het deels ook een manco van zowel moederboard als videokaart.

Feit is inderdaad zoals hierboven al geschreven dat het bij de hedendaagse electronica echt niet meer zo is dat je altijd uitgebrande onderdeeltjes zal zien door vooral de chiptecniek. Een chip blijft nu eenmaal een gevoelig iets en kan al bij hele lage stroompjes net teveel krijgen en kapot gaan.

On topic wat betreft het niet werken van 1 pci-e slot dat er meer beschadigd is en de TS een niet al te stabiel systeem blijft houden. Wanneer het 1ste pci-e slot nu fysiek gezien beschadigd is maar verder geen sluiting veroorzaakt dan is het nog een andere kwestie. Eerlijk gezegd zou ik in dit geval toch aanspraak op garantie maken en dan eerlijk het hele verhaal erbij vertellen hoe het gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels is hij onderweg van Zercom hier naartoe, eerst stond er ophalen maar na een berichtje zelfde dag nog verstuurd :*)

Heb niks hoeven te betalen, ik las verkeerd, dat is alleen als het product buiten de servicetermijn valt. ( garantie=servicetermijn ? )

ben benieuwd pakketje is 1300 gram staat in de trace :P heeft toch wel 2 maand geduurd zo ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Laatst online: 12-09 13:50

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

En voor de volgende keer:

Afbeeldingslocatie: http://www.technologyplanet.co.uk/images/ESD_Wr4.jpg

Ik gebruik het tegenwoordig altijd. Heb n.l. eens wat met ESD opgeblazen.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Laatst online: 13-09 08:09
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 08:21:
Inmiddels is hij onderweg van Zercom hier naartoe, eerst stond er ophalen maar na een berichtje zelfde dag nog verstuurd :*)

Heb niks hoeven te betalen, ik las verkeerd, dat is alleen als het product buiten de servicetermijn valt. ( garantie=servicetermijn ? )

ben benieuwd pakketje is 1300 gram staat in de trace :P heeft toch wel 2 maand geduurd zo ;(
Wat is onderweg,.. een mobo of een GPU?
En strontmazzel dus dat dit onder garantie is vervangen. Want het is en blijft je eigen eigen schuld. Garanties is dan ook niet terecht. Je hebt een ander met jouw probleem opgezadeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Lumics op 13-05-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De GPU is binnen, nog niet geprobeerd, maar de GPU had eerst ook al kuren, waarmee ik met Zercom maar over had gehad en nu gewoon gezegd dat hij er compleet mee is opgehouden.

Kwam gewoon in een droge witte doos waar op staat "MSI graphics card" en alleen de kaart, verder niks, zit een sticker op met onder andere "FAN/overclocking/1024 M G5 (Samsung 32x32-0.8A). Geen idee wat dat betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb helaas vandaag de conclusie moeten trekken: heb 2 maanden zitten wachten op een kaart die nog steeds geen beeld geeft. Fans doen het nu wel naar behoren. Heb wederom alle combinaties weer geprobeerd maar niks helpt helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het spijt ons te horen dat u wederom problemen ondervind met uw videokaart. Uw
videokaart is door MSI vervangen. Dit is zichtbaar middels het serienummer.
Tot op heden hebben we niet meegemaakt dat een videokaart na
reparatie/vervanging wederom problemen ondervind. Heet u de mogelijkheid om
deze videokaart in een ander systeem te testen. Indien uw videokaart in een
ander systeem dezelfde klacht heeft dient u hoe spijtig we dit ook vinden een
nieuwe RMA aan te vragen.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is er dan niet inmiddels de voorzichtige conclusie dat het aan het moederbord ligt en niet alleen de grafische kaart ? (aangezien je oude 6600 ook niet behoorlijk werkte op dit moederbord behalve op een andere pci-e poort met een lagere multiplier)
of werkt de grafische kaart ook niet in een ander systeem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 16:55:
is er dan niet inmiddels de voorzichtige conclusie dat het aan het moederbord ligt en niet alleen de grafische kaart ? (aangezien je oude 6600 ook niet behoorlijk werkte op dit moederbord behalve op een andere pci-e poort met een lagere multiplier)
of werkt de grafische kaart ook niet in een ander systeem ?
dat ga ik dus uitproberen, gewoon de graphics card en pci slot zijn kapot gegaan,, heb al een andere videokaart geprobeerd een nieuwere en die doet gewoon alles op dat andere slot ( gewoon hetzelfde multiplier en alles tenzij je beide tegelijk SLI doet, dan wordt het 8x volgens mij)

vorige keer werkte de videokaart ook niet in het andere systeem :F Nou start de pc en alles gewoon op alleen geen beeld. Weet wel zeker dat ie het niet doet, controleren ze daar niet in die 2 maanden of ie het wel doet na reparatie ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hehe, hij doet het wel, ik wilde bijna weer opsturen totdat ik vanochtend dacht van "he oja ik moet nog ff de bios in om onboard te verwisselen voor PCI :+ "

helemaal vergeten, videokaart doet het dus wel :D
Pagina: 1