Problemen voor nieuwe HTPC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe pc nodig. Dit is waarschijnlijk niet zo heel verrassend, maar ik wil graag net iets meer neerleggen om zo een HTPC te maken, die ik ook goed kan gebruiken om een game op te spelen. Dit is op zich wel te doen, maar helaas heb ik wel wat probleempjes waar ik op internet niet echt goed uitkom.

Helaas heb ik niet een full hd led/lcd tv, maar nog een oude tv met een beeldbuis erachter. Mogelijke aansluitingen zijn de scart en (ik ben even de naam kwijt) die rood, wit en gele stekkertjes. Daarbij meteen al mijn eerste vraag. Is het mogelijk om hier een htpc bij te maken?

Daarnaast heb ik nog een graka liggen die ik graag hiervoor zou willen gebruiken. Het betreft een HD4850 met een vga, hdmi en dvi uitgang. Deze speelt mijn games nog gewoon naar behoren af en als het zou kunnen zou ik deze graag willen houden om verdere kosten te besparen. Is dit mogelijk?

Gelukkig heb ik een verdere plaatje wel dusdanig duidelijk voor mezelf, dat ik daar zeker wel uitkom. Ik hoop op een paar verlossende antwoorden, bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Uit ervaring weet ik dat je bij het aansluiten van een pc op een oude beeldbuis, niet het mooiste plaatje krijgt. Dit ziet er nogal wazig uit.

Zit er op die HD4850 een s-video aansluiting?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Volgens mij gaat dit niet zo maar werken.
Huidige VGA kaarten hebben gaan aansluitingen meer voor die rood, wit en gele stekkertjes (vooral die laatste is belangrijk dat is je beeld).
Je zou dus een oude kaart op de kop kunnen tikken die nog wel in je PC past. Maar dat levert ook geen mooi beeld op. En zit je met het afspelen van HD content wat je dan puur software matig moet doen (er van uitgaande dat je dat wilt op een non HD tv scherm).

Er zijn instructies op het internet om een VGA kabel dusdanig aan te passen dat deze aan te sluiten is op de SCART aansluiting. Maar dit is niet fool-proof. En werkt ook niet in alle gevallen.

Je oude TV gebruiken om films en spellen op te spelen lijkt me dus niet mogelijk. Daarbij kan die TV geen hoge resolutie aan waardoor spellen er vaak ook niet mooi uit zouden zien.

Je kan beter sparen voor een leuk 28" lcd schermpje van zo'n 2 a 300 euro denk ik.

Je huidige GraKa zou je kunnen blijven gebruiken. Dacht dat deze ook DXVA ondersteund. Dus met juiste software en players moet je met laag budget al een mooie HTPC kunnen bouwen met hardware acceleratie zodat HD films op 1080p goed afspelen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vermoeden is dus ook waar helaas. Nou ja, dan moet ik nog maar even zien wat ik ga doen. Geld voor een nieuwe tv is op dit moment niet voor handen, en de computer moet toch komen. Ik denk dat ik dan toch die htpc maar maak op een normale pc scherm (ja ik schaam me diep, een lcd schermpje van 15,4 inch met een resolutie van 1024x768, vandaar ook het idee om over te zetten op tv). Dan kan ik altijd later nog de tv kopen als ik genoeg gespaard heb ;)

Heel erg bedankt voor de razendsnelle antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:02
Volgens mij heb je wel wat opties, maar ik heb geen idee hoe tevreden je gaat zijn met het resultaat.

Check even de volgende zaken op amazon:
http://www.amazon.co.uk/C...F8&qid=1299153561&sr=1-10

http://www.amazon.co.uk/V...TF8&qid=1299153561&sr=1-3

Dat zijn wel degelijk "VGA to TV" converters. Het is dus mogelijk. Over de kwaliteit van het signaal etc. kan ik je helaas niks vertellen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dnomaid op 03-03-2011 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
Je zou bij dealextreme een vga naar svideo-converter kunnen kopen. linkje. Ik weet niet wat de kwaliteit is van zoiets maar het werkt vast.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals jullie zelf ook al laten blijken, jullie zijn erg onzeker over het te komen resultaat. Dan laat ik het liever even rusten en ga ik sparen voor een degelijke tv waar ik mee uit de voeten kan met een htpc ;)

Toch bedankt voor de tips!`

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 22:13
Dnomaid schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 13:02:
Volgens mij heb je wel wat opties, maar ik heb geen idee hoe tevreden je gaat zijn met het resultaat.

Check even de volgende zaken op amazon:
http://www.amazon.co.uk/C...F8&qid=1299153561&sr=1-10

http://www.amazon.co.uk/V...TF8&qid=1299153561&sr=1-3

Dat zijn wel degelijk "VGA to TV" converters. Het is dus mogelijk. Over de kwaliteit van het signaal etc. kan ik je helaas niks vertellen.
die bovenste oplossing werkt prima ik heb mijn mediacenter hiermee aangesloten op mijn bejaarde beamer en krijg er best mooi beeld mee (ben aan het sparen voor een Full HD beamer) _/-\o_

maar ik heb hier nog ergens wel een videokaart liggen met tv-out pci-e als je 2een pci-e slots hebt (Radeon 2400 serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Zo'n VGA naar SCART conversiekastje werkt opzich prima, ja. Voor een DivX film wil het wel en kijkt nog best aardig. Grootste nadeel is dat je de tekst op je buroblad slecht kan lezen en de resolutie zo laag is dat de meeste moderne applicaties hun schermpjes groter hebben dan je scherm (probeer maar eens VLC's settings menu te openen, je kan niet meer bij de knoppen onderaan).

Voor games raad ik het ook heel erg af om een oude beeldbuis te gebruiken. Ik heb een tijdje een Xbox360 aan een beeldbuis gehad, en dat is zo dramatisch dat je in-game tekst nauwelijks kan lezen en de details zo blurry worden dat je nooit accuraat iets kan doen (b.v. schieten, in een race de curb meepakken, etc)

Ik zou zeggen: Laat die HTPC maar even wezen en concentreer eerst op een nieuwe TV. Hoeft echt geen smerig dure full HD plasma ding te zijn. HD Ready LCD paneeltje wil voor de meeste situaties ook prima.

M'n zusje heeft net vorige week een 24inch Samsung Full-HD LCD paneeltje gehaald bij de Mediamarkt. Kostte maar 200 euro en werkt voor dit soort toepassingen gewoon 200x beter als een ouderwetse CRT.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 03-03-2011 23:09 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1