LiteRing aansturen met Arduino Uno

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:46
Hallo, ik loop op het moment stage en ben bezig met een project waarbij we een LiteRing aan willen sturen via een flash applicatie met behulp van een Arduino Uno.

http://dl.dropbox.com/u/1386278/ReflecMedia%20LiteRing.pdf

De LiteRing is een soort van actief greenscreen dat alleen als greenscreen functioneert als de ring (die groen licht produceert) aan staat. Voor het project hebben we installatie nodig die via Arduino de ring aan en uit kan zetten, op het moment dat de ring aan staat wordt er een foto gemaakt en daarna kan de ring weer uit.

Nou heb ik een stagegenoot naast me zitten die wel wat ervaring heeft met Arduino, maar onze kennis van elektronica is zeer beperkt en eigenlijk hebben we geen idee wat we nodig hebben en waar we op moeten letten. Ik zou dus graag willen weten hoe we dit het beste op kunnen zetten en wat we ongeveer nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
je zult de originele lightring controller even open moeten schroeven om te kijken wat erin zit.

Wil je de gehele controller wegdoen, of de arduino naast de controller laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
We hebben het apparaat nog niet in bezit omdat we eerst even willen weten of we het überhaupt voor elkaar kunnen krijgen, maar ik denk dat het één dezer dagen wel aangeschaft gaat worden. Die controller bepaalt de lichtsterkte van de ring, die functie moet wel behouden blijven, maar als dat ook via de Arduino kan zou de controller er eventueel tussenuit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
wat je kunt doen is een soort van relay tussen je stroombron maken. en die aansturen met een arduino.

een printje maken met 2 xlr aansluitingen en een relay, die je dan schakelt met je arduino. Zo kun je de stroom onderbreken, want aan de controller te zien zit er een simpele aan/uit schakelaar op die gewoon de stroom onderbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 20:08
Als ik de plaatjes bekijk zie ik dat er een 2-polige jack naar de ring gaat. Dat betekent: plus[+] en min[-]. De schakelaar is voor aan/uit en de draaiknop is voor het instellen van de lichtsterkte, dus stroom.

Als je het mij vraagt stelt die controller weinig voor omdat je de lichtsterkte van de leds kunt regelen door de stroom te reguleren. Met andere woorden: die draaiknop is een potmeter.

Begrijp ik het goed dat jullie een flash applicatie (pc/software) willen maken die via USB met de Arduino communiceert, die op zijn beurt de ring aanstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
dat is denk ik wel het globale idee, als ik het goed begrijp...

denk er wel aan dat het om 12volt gaat en dat arduino poorten daar niet zo blij mee zijn (op de Vin na)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
peterkuli schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 13:41:
Als ik de plaatjes bekijk zie ik dat er een 2-polige jack naar de ring gaat. Dat betekent: plus[+] en min[-]. De schakelaar is voor aan/uit en de draaiknop is voor het instellen van de lichtsterkte, dus stroom.

Als je het mij vraagt stelt die controller weinig voor omdat je de lichtsterkte van de leds kunt regelen door de stroom te reguleren. Met andere woorden: die draaiknop is een potmeter.

Begrijp ik het goed dat jullie een flash applicatie (pc/software) willen maken die via USB met de Arduino communiceert, die op zijn beurt de ring aanstuurt?
Ja, wordt een onderdeel van wat men hier de iDome noemt, een halve bol waar beelden in geprojecteerd worden. Om voor interactiviteit te zorgen worden er foto's gemaakt van de mensen die voor de dome staan waarna deze in de dome geplakt worden en ze dus naar zichzelf staan te kijken. Om dit te kunnen doen moet de achtergrond dus "weggeknipt" worden en daar gebruiken we de LiteRing voor. Het gaat er dus om dat we via Arduino (want dat schijnt makkelijk aangestuurd te kunnen worden door flash) de LiteRing aan kunnen zetten, een foto kunnen maken en de LiteRing daarna weer uit kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
Moet je ook kunnen dimmen? Het probleem zit hem dan in het stroomverbruik, de Arduino gaat namelijk geen 1.2 A leveren, net zo min als 'normale' leddrivers dit doen.

Als je niet hoeft te dimmen zou ik doen wat steffex zegt, met een relais.

Wat ik me nog afvraag; hoe wordt het moment bepaald dat de ring aan moet? Uiteraard voordat de foto genomen wordt, maar drukt de gebruiker ergens op ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
peterkuli schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 14:10:
Moet je ook kunnen dimmen? Het probleem zit hem dan in het stroomverbruik, de Arduino gaat namelijk geen 1.2 A leveren, net zo min als 'normale' leddrivers dit doen.

Als je niet hoeft te dimmen zou ik doen wat steffex zegt, met een relais.

Wat ik me nog afvraag; hoe wordt het moment bepaald dat de ring aan moet? Uiteraard voordat de foto genomen wordt, maar drukt de gebruiker ergens op ofzo?
De dome komt op verschillende locaties te staan, dus ik denk dat het wel essentieel is dat de lichtsterkte variabel moet zijn. Wat de timing betreft is het gewoon een event in Flash, en die sequence is een loop, dus er wordt ongeveer om de 10 seconden een foto gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
Voor het Flash verhaal zou ik HIER eens kijken.

Voor het instellen van de intensiteit kun je de bestaande controller gebruiken (moet je toch handmatig instellen bij het wijzigen van lokatie).

En voor het aan/uit zetten een relais of triac of iets dergelijks. Kun je mooi voor de XLR connector zetten, hoef je bestaande componenten ook niet te slopen.

edit: blokschema

[ Voor 7% gewijzigd door peterkuli op 03-03-2011 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:29

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Vraagje omdat je aangeeft dat je de lichtsterkte wilt kunnen blijven aanpassen. Maar dit hoeft toch niet per-se ook door de Arduio tegebeuren toch? Neem aan dat je em per loctie een keer instelt.
Het zou wel kunnen hoor.

Maar in beide gevallen zou ik ervoor kiezen het bestaande besturingskastje om te gaan bouwen, verreweg de eenvoudigste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

dsibma schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 14:17:
(...) er wordt ongeveer om de 10 seconden een foto gemaakt.
Waarom laat je de ring dan niet gewoon aan staan? Of dient de ring tegelijkertijd als visuele feedback naar gebruikers?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1