Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-07 03:19
Er zijn wat topics her en der op het forum, waaronder m'n eigen reiskosten dilemma van 3/4 jaar terug, maar de vraag is simpel:

- Kan ik bij de aangifte IB 2010 de reiskosten die ik gemaakt heb, in 2010, met eigen vervoer (>10km enkele reis), maar niet vergoed heb gekregen van mijn werkgever, aftrekken van de belasting?

Collega bij mij op het werk zegt dat hij het wel altijd doet.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Misschien een open deur, maar kan je niet makkelijker de belastingdienst bellen voor zulke vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-07 03:19
Ja dat zou best kunnen, maar van al die tienduizenden tweakers heeft vast wel eentje z'n aangifte OB al gedaan, en er is vast wel iemand die geen reiskostenvergoeding van z'n baas krijgt en weet of hij dit mag aftrekken van de belasting.

edit:
Hmm, op basis van

http://www.belastingtips....g_2010/aftrek_reiskosten/

zou het dus niet kunnen..

Laat maar.

[ Voor 24% gewijzigd door Snowwie op 03-03-2011 04:15 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:26
Snowwie schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 04:06:
Ja dat zou best kunnen, maar van al die tienduizenden tweakers heeft vast wel eentje z'n aangifte OB al gedaan, en er is vast wel iemand die geen reiskostenvergoeding van z'n baas krijgt en weet of hij dit mag aftrekken van de belasting.

edit:
Hmm, op basis van

http://www.belastingtips....g_2010/aftrek_reiskosten/

zou het dus niet kunnen..

Laat maar.
Maar je vertrouwt die tweakers eerder dan de organisatie waar je de aangifte moet doen en die dus ook de regels opstellen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-07 19:09

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-07 18:33
Snowwie schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 03:56:

- Kan ik bij de aangifte IB 2010 de reiskosten die ik gemaakt heb, in 2010, met eigen vervoer (>10km enkele reis), maar niet vergoed heb gekregen van mijn werkgever, aftrekken van de belasting?
Antwoord is eenvoudig: nee.

De werkgever kan belastingvrij tot 19 cent/km vergoeden bij gebruik eigen vervoer. Doet hij dat niet, dan ontstaat er geen aftrekpost in de inkomstenbelasting.

Met openbaar vervoer ligt het iets anders, dan heb je de "reiskostenaftrek openbaar vervoer" in je IB aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Misschien kan je met je werkgever regelen dat hij een deel van je loon omzet in reiskostenvergoeding. Daar hoef je dan geen belasting over te betalen. Dat scheelt jou en het scheelt hem. Gaat wel ten kosten van Pensioensopbouw/WW etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:54
Mocht het idd niet kunnen, dan zou ik zsm met je werkgever om de tafel gaan zitten voor een handige fiscale truc. Zelf zit ik 4 km van mijn werk en krijg op basis van de CAO geen reiskostenvergoeding. Mijn werkgever biedt echter de mogelijkheid om een deel van je bruto-salaris om te laten zetten naar een reiskostenvergoeding, dit afhankelijk van een of andere formule voor maximale onbelaste reiskostenvergoeding (ongetwijfeld bekend bij de salarisadministratie). Ik krijg nu iedere maand 35 euro onbelaste reiskostenvergoeding wat obv 40% IB 168 euro belastingvoordeel op jaarbasis oplevert.

Klein addertje onder het gras is wel dat je bruto-loon op papier minder zou worden, wat beperkte gevolgen kan hebben voor ww, pensioenopbouw, berekening vakantiegeld. Dit wordt in mijn geval echte omzeild door iedere maand alvast 35 euro vakantiegeld uit te laten betalen. Andere optie is om eea te financieren met bijv. overtollige vakantiedagen/overuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Sempy op 03-03-2011 08:13 ]

Pagina: 1