Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybrenromer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 13:09
Dag allemaal,

Vanaf vanavond hebben wij thuis alles in 1 extra van ziggo.
Op internet lees ik overal dat onze router (Dlink Dir-655) deze snelheid aan moet kunnen, maar wij blijven steken op 95 mbit.

Als ik ons Ubee modem rechtstreeks op de computer aansluit, halen we zelfs 121 mbit.
Het hele netwerk is in gigabit uitgevoerd, dus het probleem ligt niet hieraan.

Ik gebruik Firmware 1.34EU, revision A4.

Weet iemand een oplossing?

Als ik meer informatie moet posten, geen probleem, ik weet alleen niet wat er verder relevant is.
Het enige dat ik tot nu toe heb kunnen vinden op internet was dat het bij iedereen prima werkt :/

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Sybrenromer schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 23:55:
Dag allemaal,

Vanaf vanavond hebben wij thuis alles in 1 extra van ziggo.
Op internet lees ik overal dat onze router (Dlink Dir-655) deze snelheid aan moet kunnen, maar wij blijven steken op 95 mbit.

Als ik ons Ubee modem rechtstreeks op de computer aansluit, halen we zelfs 121 mbit.
Het hele netwerk is in gigabit uitgevoerd, dus het probleem ligt niet hieraan.

Ik gebruik Firmware 1.34EU, revision A4.

Weet iemand een oplossing?

Als ik meer informatie moet posten, geen probleem, ik weet alleen niet wat er verder relevant is.
Het enige dat ik tot nu toe heb kunnen vinden op internet was dat het bij iedereen prima werkt :/

Alvast bedankt!
Wat vaak helpt bij de Dir-655 is om de QoS en SPI uit te zetten, die dingen zitten niet echt lekker in elkaar in de router en willen nog wel eens voor vertraging zorgen. Ik zelf heb ook de dir-655 en haal de volledige snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58

lier

MikroTik nerd

Volgens Smallnetbuilder zou de snelheid geen probleem moeten zijn.

Welke firmware versie heb je op de 655 draaien?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

staat je wan poort niet hard op 100 mbit inplaats van auto of 1000?
zou de enige verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybrenromer
ADDG schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 00:22:
[...]

Wat vaak helpt bij de Dir-655 is om de QoS en SPI uit te zetten, die dingen zitten niet echt lekker in elkaar in de router en willen nog wel eens voor vertraging zorgen. Ik zelf heb ook de dir-655 en haal de volledige snelheid.
Dit ga ik in elk geval even proberen straks, maar als het mogelijk is houd ik het liever aan. Nieuwsgroepen en games gaan niet zo goed samen met een 120 mb abbo.
lier schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 08:27:
Volgens Smallnetbuilder zou de snelheid geen probleem moeten zijn.

Welke firmware versie heb je op de 655 draaien?
Er draait momenteel firmware 1.34 EU op. Voor zover ik weer zijn er geen nieuwere firmwares voor mjin revisie (A4).
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 08:34:
staat je wan poort niet hard op 100 mbit inplaats van auto of 1000?
zou de enige verklaring kunnen zijn.
Hij staat op auto speed, maar zowel op de router als op het modem is niet zichtbaar of hij deze snelheid ook gebruikt. Er zit natuurlijk wel een extra kabel tussen nu, maar ik ga ervan uit dat de kabel zie ziggo erbij deed geschikt is voor gigabit. Als ik vanmiddag thuis ben zal ik alle suggesties even proberen.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sybrenromer schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 11:30:
[...]

[...]

[...]

Hij staat op auto speed, maar zowel op de router als op het modem is niet zichtbaar of hij deze snelheid ook gebruikt. Er zit natuurlijk wel een extra kabel tussen nu, maar ik ga ervan uit dat de kabel zie ziggo erbij deed geschikt is voor gigabit. Als ik vanmiddag thuis ben zal ik alle suggesties even proberen.

Bedankt alvast!
ik zou eens een echte cat 5e kabel daar tussen doen. of gebruik je die kabel ook als je van modem naar pc direct gaat waar je over sprak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybrenromer
Het werkt nog steeds niet

QoS en SPI uitzetten heeft geen zin. Ook een andere kabel tussen modem en router geprobeerd (degene die erbij zat was een cat6 kabel, dus had gewoon moeten werken).

De Wan-poort is geforceerd op 1000 mbit en mijn pc heeft ook gigabit verbinding met de router. Binnen het netwerk kopieren gaat met zon 80 mB/s.

Ik kan echt niks meer bedenken wat er aan de hand kan zijn. Een 3e kabel proberen tussen het modem en router? Een van de kabels die ik geprobeerd heb, was vorige week nog in staat om gewoon gigabit snelheden te behalen.

Kan het misschien zijn dat ziggo de modems die wel docsis 3 zijn, maar worden gebruikt voor lagere snelheden, lockt op 100mb ofzo? Het is namelijk precies 95 mb wat maximaal behaald wordt, elke keer weer.

Ik zal voor de duidelijkheid even schetsen hoe de setup is:

In de meterkast hangt modem en er gaat een cat6 kabel door de muur naar boven en komt hier in een muurdoosje uit. Vanaf hier loopt een kabeltje naar de router en vanaf de router een andere cat6 kabel naar de PC.

Rechtstreekt vanaf de PC in het wanddoosje werkt ie prima op 120 mbit, maar via de router dus niet.
Het kabeltje dat tussen de router en de muur zit, heeft vorige week nog data vervoerd met ongeveer 80 mB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Dir-655 moet de 120 Mbit moeiteloos halen! Hij kan snelheden boven de 200 Mbit aan. Ik zou het toch in de kabel zoeken. Is het kabeltje tussen router en muur wel CAT5e of hoger? En de kabel tussen router en desktop ook?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check de wanddoosjes eens, zijn deze wel geschikt voor gigabit. Je hebt namelijk alle andere facoren uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doe eens de router zelf een complete factory reset geven en dan kaal zonder instellingen testen of je bedraad de snelheid wel haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybrenromer
Wanddoosje is gigabit, anders zou het ook niet werken rechtstreeks aan mijn PC ;)
Ze zijn destijds ook aangeschaft als cat6.

Alle kabels en doosjes zijn dus al een of meerdere keren getest op zeer hoge snelheden zonder problemen.

Factory reset is wel een goede, mocht het niet werken, kan ik altijd alle instellingen weer restoren.
Ik heb inmiddels zelf een kabel gemaakt, die getest is op gigabit, maar ook met die ertussen werkt het geheel nog niet.

Zelf had ik een theorie, maar ik weet niet of deze kan kloppen.
Kan het misschien zo zijn dat tijdens de aanleg het doosje is aangesloten op een verkeerde manier, zodat een soort van cross-cable effect ontstaat?
De computer heeft hier geen problemen mee, die heeft detectie om dit op te heffen, maar het zou kunnen dat de router en het modem dit beide niet kunnen. Is er iemand die hier misschien meer vanaf weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybrenromer
Gevonden! Het probleem, de oplossing nog niet helaas.

Door de WAN-poort van de router aan een switch te zetten, zag ik dat deze (inderdaad) op slechts 100 mbit werkte.
Toen ik dit forceerde naar gigabit, schakelde de router zijn WAN poort enkele malen uit en weer in, om vervolgens alsnog op 100 te werken!

Tijdens de paar keren in en uitschakelen, gaat de switch wél aan dat het gigabit gebruikte.
De vraag is nu waarom de WAN dit niet wil doen.

Iemand ideeën? Andere mensen die dit probleem ook hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybrenromer
Sybrenromer schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 19:48:
Gevonden! Het probleem, de oplossing nog niet helaas.

Door de WAN-poort van de router aan een switch te zetten, zag ik dat deze (inderdaad) op slechts 100 mbit werkte.
Toen ik dit forceerde naar gigabit, schakelde de router zijn WAN poort enkele malen uit en weer in, om vervolgens alsnog op 100 te werken!

Tijdens de paar keren in en uitschakelen, gaat de switch wél aan dat het gigabit gebruikte.
De vraag is nu waarom de WAN dit niet wil doen.

Iemand ideeën? Andere mensen die dit probleem ook hebben?
Vanochtend even met D-Link gebeld, ze gaan kijken of het probleem op te lossen is en anders valt het onder garantie :)

Bedankt voor jullie hulp, nu weet ik tenminste vrijwel zeker dat het aan de router ligt en niet aan iets anders.
Pagina: 1