PC gaat niet aan als stroomkabel eruit is geweest

Pagina: 1
Acties:

• PinguinFreak
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-02 11:40
Beste,

Ben nooit goed geweest in het verzinnen van een titel, maar het komt er op neer dat ik hier een oud beestje heb staan van kennissen, en deze ging niet meer aan.

Achter op de voeding zit een ledje, en deze knippert constant! Echter als ik de ATX20 stekker eruit haal, gaat dit ledje gewoon branden. Als ik vervolgens de ATX20 stekker terug steek, blijft de led branden en gaat de pc aan. Als ik nu vervolgens de pc uit zet, ATX stekker eruit trek, en terug steek dan blijft de pc gewoon werken en dus aan gaan. Haal ik echter nu de stroomkabel uit het stopcontact, en steek ik deze terug, dan moet ik eerst de atx stekker weer verwijderen en terugsteken voordat de pc weer aan gaat!

Persoonlijk vind ik het erg maf, heb de voeding doorgelust en deze werkt gewoon, blijkt ook wel daar hij gewoon start. Heb helaas geen andere voeding om mee te testen. Eerst dacht ik aan een los contact op het moederbord, maar dit lijkt me sterk.

Ondertussen weet ik niet goed meer wat er van te denken, want de pc werkt gewoon tot de stroomstekker eruit gaat?

Graag jullie ideeën hierover.

Alvast bedankt!

**EDIT** Wanneer ik de stroomkabel eruit haal, dan blijft het groene LED nog ongeveer 5 seconden branden, als ik in die 5 seconden de stroomkabel terugsteek blijft de pc ook gewoon aan gaan. Wacht ik tot het groene LED uit gaat, dan start deze niet meer op? **/EDIT**

[ Voor 10% gewijzigd door PinguinFreak op 02-03-2011 23:00 ]

It's not the size of the hammer that matters, it's how you wield it.

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

is dat niet gewoon een indicatieled dat je stroom er helemaal af is? mss batterijtje op het mobo leeg?

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• PinguinFreak
als cmos batterij leeg is zou de pc toch gewoon moeten aangaan? Alleen is vergeet deze in de meeste gevallen dan z'n settings.. Althans het is mij nog nooit overkomen dat een pc niet meer aangaat omdat de cmos batterij leeg is.. Heb echter wel nog een nieuwe liggen dus zal het eens testen!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
sommige b-brand mobo's hebben soft-start circuits die ook op de vBat lijnen zijn aangesloten ipv vsb. Soms dat niet eens, maar is bijv. gedeeltelijke initialisatie pas mogelijk na dat de klok loopt. Helemaal zeker zal je het nooit weten, om dat de schema's en de firmware geheim zijn. Feit blijft wel dat het een mogelijke diagnose is, met een mogelijke oplossing van 1 of 2 euro.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:05
Knipperende lampjes op voedingen... hier rinkelt meteen de kortsluiting bel...

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

Staat er geen merk/typenummer op de voeding? We kunnen wel speculeren over de betekenis van het ledje, maar dat zou best eens kunnen verschillen per merk.

Als het al een oude pc is, ga ik er vanuit dat de garantie inmiddels wel is verlopen. Je zou eens kunnen kijken of de elco's in de voeding en op het mobo nog wel in orde zijn. Zeker bij goedkopere voedingen zie je dat die naar verloop van tijd gaan lekken/bolstaan, wat tot diverse problemen kan leiden.

• PinguinFreak
Met een een nieuwe batterij is het probleem niet opgelost. Het probleem blijft dan ook gewoon bestaan.
Er is ook geen nieuwe hardware meer in de pc gestopt sinds de aankoop, dus daar kan het verder ook niet aan liggen.

Merk en type is als volgt van de voeding: Bestec ATX-250-12Z Rev C2.

de originele die meegeleverd is in de aankoop van deze HP.

**EDIT** simpelweg even googlen leidt tot de volgende info:

This ATX12V power supply is a 250W, PS2 Form Factor, five output unit with remote on/off, UL, CSA, CE, TUV approvals. Original HP part number 5187-1098 used in many Pavilion computers. Airflow drawn out of case into surroundings by 80mm internal fan. Built-in power status LED above AC inlet. Bestec model ATX-250-12ZD. Replace ATX-250-12ZC2, ATX-250-12ZD2R, ATX-250-12ZF2, P/N: HP 5187-1099, HP 5187-4335, HP 5187-1098, HP 5188-2622

**/EDIT**

Het betreft inderdaad gewoon een Power-status led, dus geeft verder vrij weinig aan.

[ Voor 68% gewijzigd door PinguinFreak op 02-03-2011 23:44 ]

Verwijderd

Andere voeding erin? En ff testne?

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 23:48:
Andere voeding erin? En ff testne?
TS zegt al in de beginpost dat dat zonder aankoop niet mogelijk is, er is geen losse voeding voorhanden.
Het is echter wel een van de eerste punten waar wel getest op zou moeten worden, etv de voeding van een andere pc even loshalen en aansluiten op de andere pc.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• PinguinFreak
Het lijkt er inderdaad op dat het probleem toch de voeding is. Heb uiteindelijk de voeding uit m'n eigen pc gedraaid en er deze in de andere pc gedraaid. Vervolgens gaat de pc aan en uit zonder problemen.

Toch blijf ik het frapant vinden dat wanneer deze doorgelust word het wel gewoon werkt, maar daar ga ik maar niet van wakker liggen.. Koop de kenissen gewoon een nieuwe voeding en dan gaat de pc retour :).

Bedankt voor alle tips en adviezen !

Pagina: 1