Samsung f3eg 2tb geeft tikken in nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Ik heb een heel vreemd verschijnsel/probleem. Ik heb van de week een nieuwe setup gehaald:
asus p8p67 evo
2500k
8gig ram
ssd vertex 2 boot schijf
extra 2 tb samsung f4eg
windows 7 64 bit

Ik had beide 2tb schijven + een f1 1tb schijf tijdelijk in mijn pc gehangen met als doel de verschillende mappen van films, muziek, game iso's en andere files te verdelen over de schijven zodat 1 schijf alleen films bevat of in dit geval zoveel als mogelijk O-) Van dit alles kwam (nog) niks terecht.
ik zag namelijk in de post de f1 tb wél, de ssd níet, de f3 en f4 ook niet.
In het bios zag ik dan wel de f1 1tb, de f4eg in de boot mogelijkheden, maar de ssd weer niet. de f3 was compleet onzichtbaar en waarom was wel te horen: hij sloeg aan, gaf een felle tik en stopte, sloeg aan en tik en stopte enz.
Ik denk dus #^&^&4&*@ schijf kapot???
In eerste instantie dacht ik zonder voorgaande info te gebruiken, de f4 is DOA. Ik dus de schijven eruit halen en kijken welke welke was, aangezien dat alleen een 3 of een 4 verschil is qua naamsaanduiding. Lekker handig van samsung maar goed.
Toen bleek dus dat de f3 met alle data het niet deed, en de f4 logischerwijze zonder enige formatering het wél deed. Toen begon het angstzweet me toch lichtelijk op het voorhoofd te staan want 2 tb aan informatie verliezen was nou niet de bedoeling...

ik had echter mijn oude mobo en bijbehoren als htpc bestempeld maar nog geen case aangezien ik die komende tijd zelf ga bouwen. Ik heb dan maar even provosorisch een plank gebruikt als mobo tray en de boel aangesloten. het werkte allemaal en ook vol verbazing zie ik de f3 weer terug van de dood komen en vrolijk en lustig erbij draaien.

hele verhaal is eigenlijk inleiding voor mijn vraag: waarom kan ik de f4 2tb wel zien en gebruiken samen met de f1 1tb?
Ik draai nu wel 64 bit op de nieuwe pc en 32 bit op de oude maar dan zou ook de 1tb het niet moeten doen aangezien die ook gewoon in de oude zat en verder niks mee is gedaan....
Wellicht dat een bios update nog kan helpen anders moet ik data 2x verplaatsen en 2 tb duurt helaas zo lang.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nogal een warrig verhaal van verschillende schijven en computers e.d. Misschien is er een beknoptere en duidelijkere manier om het op te schrijven ;)

32/64-bits heeft weinig te maken met de vraag of je schijf in de BIOS(/EFI) herkend wordt. Worden de schijven dat daar wel gewoon? Die gekke geluiden zijn natuurlijk nooit een goed teken. Als het niet de schijf is zou het ook kunnen zijn dat de voeding problemen geeft, is dat een kwalitatief goede?

[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 02-03-2011 22:28 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Beide pc's een goede seasonic in zitten, kort gezegd komt het neer dat de f3 gaat tikken in mijn nieuwe pc met p67 mobo en in mijn oude p35 prima werkt.
de rest is allemaal wel te zien in bios of post nu.

Er staan wel 2 partities op maar dat lijkt me ook onwaarschijnlijk dat het daardoor komt?
Zitten er evt verschillen in hoe de oudere bios schijven aanduid en de nieuwe EFI bios?

[ Voor 30% gewijzigd door SouLLeSSportal op 03-03-2011 12:12 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker