Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Is het mogelijk om te controleren of er een ipod/mp3speler aan een 3.5 mm jack zit aangesloten? En doormiddel daarvan een relais aan te sturen?

Dus als ik een muziekspeler op de kabel (die aan een versterker zit) aansluit dat het relais inschakelt en wanneer de speler ontkoppeld wordt het relais uitschakelt en de versterker en overige elektronica dus ook weer uit gaat?

Alvast dank!

[ Voor 3% gewijzigd door A.Kebab op 02-03-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-10 11:14
Ik zou zeggen: Tape een schakelaar aan de jackplug vast (zo'n soort koelkastschakelaar alleen in het klein) en maak daar je schakeling van.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je zou het wel zelf kunnen bouwen, want (sommige?) poorten bevatten een schakelaar die een ingestoken stekker detecteert.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
Krypt schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 19:57:
Ik zou zeggen: Tape een schakelaar aan de jackplug vast (zo'n soort koelkastschakelaar alleen in het klein) en maak daar je schakeling van.
Dat is juist wat ik probeer te vermijden :) Ik wil helemaal geen schakelaars of knoppen hebben. Gewoon inpluggen en klaar. Het zooitje werkt op accu's dus wanneer er niks is aangesloten hoeft er ook geen stroom te worden verspild.

E: Oh wacht ik weet wat je bedoelt. Een fysieke schakelaar. Dat gaat helaas niet werken want er zit 24/7 een kabel aan die uit de behuizing steekt. Ik zal echt dmv weerstand oid moeten detecteren of er een speler aan zit.
CodeCaster schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 20:02:
Je zou het wel zelf kunnen bouwen, want (sommige?) poorten bevatten een schakelaar die een ingestoken stekker detecteert.
Ja precies, mijn oude pc die kon dat heel goed. Vandaar dat ik op het idee kwam. Heb zelf alleen werkelijk geen idee hoe ik dat zou kunnen realiseren. Programmeren kan ik wel maar hardware heb ik geen kaas van gegeten.

Edit: Ik zoek dus geen fysieke schakelaar! Maar echt een circuitje dat een verandering in weerstand in de kabel meet of iets in die vorm.

[ Voor 33% gewijzigd door A.Kebab op 02-03-2011 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik ga er vanuit dat er dc op de jack staat.

Je zou dan een lage serie weerstand op de de + kunnen zetten en hierover een instrumentatieversterker te zetten die vervolgens een hoog genoege spanning afgeeft om een relais/opto/ssr te schakelen.
Direct een relais/opto/ssr oid in serie zal niet gaan werken want er loopt te weinig stroom of je hebt teveel spanningsval.

Je zal waarschijnlijk nog wel de offset moeten wegregelen.
Misschien heb je nog een extra versterkertrap nodig hebben, vanwege de lage weerstand(=lagere spanning om te versterken).
Als je een 2e trap gaat gebruiken, zou je hier ook een schmitt trigger van kunnen maken en zo eventueel compenseren voor de offset.

Het blijft een beetje raden zolang niet bekend is hoeveel stroom er minimaal loopt als de ipod is aangesloten, maar het moet wel mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

@3xhaas: Er staat geen DC op zo'n jack, tis audio en er zit vaak een hoogdoorlaatfilter in de uitgang van een mp3-speler die DC er expliciet uitfiltert.

In principe is er geen echt nette manier om zoiets te detecteren. Mechanisch misschien, maar zie maar eens een schakelaartje in een 3.5mm male jack te frotten...

De manier die het 'netst' is maar niet altijd werkt is detecteren of er daadwerkelijk audio op de ingang staat. Kijk (dmv een opamp ofzo) of het signaal boven de 0.2V ofzo uitkomt; zoja geef een monoflop een schop die de uitgang nadat zoiets gebeurt minimaal 5 seconden hoog maakt. Uitgang aan het relais en zolang je herrie op de plug zet hoor je dat; zodra je de iPod weghaalt maar ook als je em op pauze zet of er ergens >5sec stilte is schakelt het geheel weer terug.

Een minder nette maar waarschijnlijk wel werkende optie is om een signaal van enkele 10tallen KHz op die lijnen te zetten. Zolang er niets aangesloten is zie je dat signaal er netjes opstaan; zodra je een mp3-speler aansluit zorgen de uitgangsfilters daarvan ervoor dat je signaalnivo een eind inzakt en kan je omschakelen. Da's echter niet alleen niet helemaal netjes (je zet een signaal op iets wat eigenlijk een uitgang is) maar ook nog es vrij lastig om te maken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
Sprite_tm schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 22:42:
De manier die het 'netst' is maar niet altijd werkt is detecteren of er daadwerkelijk audio op de ingang staat. Kijk (dmv een opamp ofzo) of het signaal boven de 0.2V ofzo uitkomt; zoja geef een monoflop een schop die de uitgang nadat zoiets gebeurt minimaal 5 seconden hoog maakt. Uitgang aan het relais en zolang je herrie op de plug zet hoor je dat; zodra je de iPod weghaalt maar ook als je em op pauze zet of er ergens >5sec stilte is schakelt het geheel weer terug.\
Dat lijkt me inderdaad de beste oplossing. Volgens mij is dit precies wat ik zoek. Klopt dat? De gevoeligheid en uitschakeltijd kunnen beide worden getweakt :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door A.Kebab op 02-03-2011 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Die ziet er bruikbaar uit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
Sprite_tm schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 00:07:
Die ziet er bruikbaar uit inderdaad.
Nice! Dan ga ik maar eens kijken hoe ver mijn elektronica kennis reikt :)

Heb je trouwens enig idee hoeveel dit ongeveer zou gebruiken? Ik wil het namelijk vanaf een batterijtje gaan voeden. Zal een standaard 9 volt blokje genoeg zijn voor een flinke tijd? (+- half jaar bijvoorbeeld?). En zal een solid state relais ook een belangrijke besparing zijn tov een magnetisch relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Laatst online: 10-10 00:04
A.Kebab schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 01:48:
[...]
Heb je trouwens enig idee hoeveel dit ongeveer zou gebruiken? Ik wil het namelijk vanaf een batterijtje gaan voeden. Zal een standaard 9 volt blokje genoeg zijn voor een flinke tijd? (+- half jaar bijvoorbeeld?). En zal een solid state relais ook een belangrijke besparing zijn tov een magnetisch relais?
het zal naar mijn idee zeer weinig gebruiken,
maar waarom gooi je dit circuit niet over de accu zelf heen, dan heb nu niks te maken met extra losse batterijen die leeg kunnen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
_trickster_ schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 02:21:
[...]

het zal naar mijn idee zeer weinig gebruiken,
maar waarom gooi je dit circuit niet over de accu zelf heen, dan heb nu niks te maken met extra losse batterijen die leeg kunnen raken.
Die batterijen zijn 24 volt. Dan moet ik met een spanningsdeler 12 volt gaan maken en dan zal de helft van de energie verloren gaan. Vandaar lijkt het me makkelijker om het gescheiden te houden als het toch bijvoorbeeld maar eens in het jaar vervangen moet worden. Maar als het echt heel weinig verbruikt is het natuurlijk wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als ik het schema zo bekijk moet dat in ruststand niet meer dan een paar mA vreten; het grootste verbruik zit 'em in de ruststroom van de relaisspoel als het relais aangetrokken is. Als ik de datasheet van de gebruikte opamp zo bekijk zou de schakeling zelfs op 24V z'n ding wel moeten kunnen doen (maximale spanning erover is 44V) dus een spanningsdeler of whatever is zelfs niet eens nodig. (Spanningsdelers zijn zowiezo niet echt slim hier; pak als je toch 12V wilt hebben een 7812 ofzo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:58

Santford

FP PowerMod
Of als je toch de spanning omlaag wil reguleren denk dan aan een stepdown converter, IC-tje in combinatie met een spoeltje en een condensator. Verbruikt een stuk minder energie dan een lineaire regelaar.

[ Voor 0% gewijzigd door Santford op 03-03-2011 12:09 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je de MP3 speler ook voed vanuit een voeding waar ook je relais op zit zou je de massa aan de headphone kabel als schakelsignaal voor het relais kunnen gebruiken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Een minder nette maar waarschijnlijk wel werkende optie is om een signaal van enkele 10tallen KHz op die lijnen te zetten. Zolang er niets aangesloten is zie je dat signaal er netjes opstaan; zodra je een mp3-speler aansluit zorgen de uitgangsfilters daarvan ervoor dat je signaalnivo een eind inzakt en kan je omschakelen. Da's echter niet alleen niet helemaal netjes (je zet een signaal op iets wat eigenlijk een uitgang is) maar ook nog es vrij lastig om te maken.
Als je echt wil weten of de MP3 speler eraan zit en niet enkel als er (voldoende) muziek uitkomt zou ik het wel zo doen, en qua werk valt het wel mee. Blokgolfje maken, (makkelijker dan sinus), zet het via een grote weerstand (en elco) op een signaal draad, verschil versterkertje kijkt of er wel of geen spanning over de weerstand valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Sprite_tm schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 22:42:
@3xhaas: Er staat geen DC op zo'n jack, tis audio en er zit vaak een hoogdoorlaatfilter in de uitgang van een mp3-speler die DC er expliciet uitfiltert.
Bleh ik zat te denken aan zo'n stekker(niet jack iig) die puur voor voedingen gebruikt worden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
furby-killer schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 11:55:
[...]

Als je echt wil weten of de MP3 speler eraan zit en niet enkel als er (voldoende) muziek uitkomt zou ik het wel zo doen, en qua werk valt het wel mee. Blokgolfje maken, (makkelijker dan sinus), zet het via een grote weerstand (en elco) op een signaal draad, verschil versterkertje kijkt of er wel of geen spanning over de weerstand valt.
Ik denk dat ik het eerst op 'muziek-basis' ga proberen. Dan gaat de versterker ook uit wanneer er wel een hele dag een speler aan hangt maar er niks wordt afgespeeld. Als dat niet lekker blijkt te werken (te lage volumes die niet werken) zal ik voor de blokgolf gaan. Alhoewel dat wel lastig is omdat er volgens mij niks kant en klaars te vinden is en ik vrij weinig verstand van hardware heb.
Pagina: 1