Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ziggo Zakelijk Internet Plus vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:17
Ziggo Zakelijk helpdesk kan mij geen antwoord geven, ze snappen de vragen niet en zodra ze me doorverbinden naar een techneut, dan wordt de verbinding opeens verbroken.

Anyway, ik heb interesse in Ziggo Zakelijk Internet Plus.
Misschien is er iemand in de zaal die deze vragen kan beantwoorden.

Wat voor apparatuur wordt er geleverd ?
Ik stel me voor een modem en een router.

Kan ik het subnet aan de LAN kant aanpassen ?

Kan ik aan port forwarding doen ?
Poort 25 forwarden naar de mailserver, 80 naar de webserver etc etc ?

Hoe werk je met de verschillende IP adressen die je krijgt ?
Als ze allemaal op 1 router aankomen, kun je dan per IP adres per poort forwarden ?
Kun je aparte devices in je netwerk met een specifiek extern adres naar buiten laten babbelen ?

Ik zou graag wat meer licht in deze duisternis willen hebben.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Als je de faq leest:
http://www.ziggozakelijk.nl/internet/internet_plus/faq#

Dan krijg je een modem en router van hun.

Over de IP adressen:
Bij Internet Plus krijgt u standaard de beschikking over 8 publieke IP adressen. Hiervan zijn er 5 vrij te gebruiken voor bijvoorbeeld netwerkstations of servers in uw netwerk. De overige 3 IP adressen worden gebruikt voor het netwerkadres, het broadcastadres en het adres dat gereserveerd is voor de Ziggo Zakelijk router op uw locatie. Dit is tevens de default gateway voor uw netwerkstations en servers.
Dat interpreteer ik dus dat de router alleen een /29 routeerd. Dus geen NAT (en dus gingen als portforwarding enz zijn niet relevant.

Je moet dus een eigen router aansluiten als je een netwerkje erachter wilt knuppen met NAT.

De modem en router van Ziggo staan in hun beheer, dus kun je zelf niets op doen.

Als je een fatsoenlijke router pakt kun je zelf de rest doen zoals je wilt:
- Portforwardings, ook bij meerdere WAN ip adressen
- Je /29 afhandelen, dus webserver op ip1, webserver2 op ip2 enz
- PC1-10 via NAT naar buiten over IP1, PC11 via nat naar buiten over IP2

En de rest, net hoe je het maar wilt.

Feitenlijk krijg je dus gewoon een /29 uit de router, en de rest zoek je maar uit wat je erachter hangt (buiten de Ziggo SLA uiteraard)

En kwa router.. tja, net wat je zelf goed kan debuggen/onderhouden.

Een Sonicwall kan alles wat je vraagt, maar een Cisco, Zywall of whatever kan het ook prima, ook een softwareding op basis van PFSense oid werkt.
Wat je kiest? Geen idee, je moet zelf afweging maken kosten/kennis/stroomverbruik

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:17
Helder, dank je wel.
Ik zal dan wel beginnen met een reeds aanwezige Linksys routertje, die zal maar 1 WAN IP adres kunnen gebruiken, wat voorlopig zat is.