Toon posts:

Eenhedenonduidelijkheid: KB, kb, kB?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: Amerikanen bouwen torrentclient voor geringe bandbreedte bericht over een torrentclient voor verbindingen met een bandbreedte van 5 tot 20kbps.

In de bronnen van dit artikel wordt niet gesproken van 'kbps' (kilobit per seconde) maar van 'KB/sec'.

Die hoofdletter K moet uiteraard een k zijn (het zal vast niet om Kelvins gaan), maar die B, staat die nu voor bit of voor byte? Waaruit leidt de redactie af dat het om bits zal gaan?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Officieel wordt bit niet afgekort trouwens, enkel byte krijgt een b (of B ). Maar ik weet eigenlijk niet welke variant de redactie aanhoudt :P

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En smiley blijft een fookup bij B)
code:
1
(B)
'
Maar doorgaands wordt kbps toch gezien als kilobit per seconde, dat zou slechts een 8ste zijn van de 5-20KB/sec genoemt in de bron.

[ Voor 56% gewijzigd door SinergyX op 02-03-2011 17:32 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:32
ACM schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 17:29:
Officieel wordt bit niet afgekort trouwens, enkel byte krijgt een b (of B ). Maar ik weet eigenlijk niet welke variant de redactie aanhoudt :P
Dat klopt volgens mij ook niet. De hoofdletter B is namelijk in conflict met de bel van Decibel bijvoorbeeld (dB). Maar de b = bit en B = byte notatie maken wel deel uit van de IEEE standaard voor notatie: Wikipedia: IEEE 1541-2002

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Wij schrijven kBps of kbps voor respectievelijk kilobyte en kilobit per seconde (en kB/s en kb/s is natuurlijk ook niet fout).

In dit artikel moet het overduidelijk over 5-20kBps gaan en ik heb het te dien einde aangepast :)

edit:
Toevallig nog vanochtend over gehad. Toen wees collega Delpozo me erop dat ook KB een legitieme afkorting is, zolang het maar over de Koninklijke Bibliotheek gaat. Waarvan akte :+

[ Voor 29% gewijzigd door Rataplan op 02-03-2011 17:53 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Pas even op met die kilo!

De kleine k = 1000. De grote K = 1024.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:32
Nee, "Ki" is voor de kibi, 1024 dus.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De Jedec hanteert wel k=1000/K=1024, maar ik betwijfel ten zeerste of dat onderscheid ook zo scherp in de telecomindustrie wordt gemaakt :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

De reden om Ki te introduceren was natuurlijk omdat het meer consistent is. Zou raar zijn wanneer je Mi, Gi, Ti zou hebben, maar geen Ki.... Uiteraard, wanneer je Ki gebruikt, wordt K nutteloos en vervalt dan.

Maar aangezien Tweakers nog steeds geen Ki, Mi, Gi gebruikt, blijf je dan gewoon het verouderde K gebruiken.

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04-2025
Rataplan schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 17:51:

edit:
Toevallig nog vanochtend over gehad. Toen wees collega Delpozo me erop dat ook KB een legitieme afkorting is, zolang het maar over de Koninklijke Bibliotheek gaat. Waarvan akte :+
In België staat het ook nog eens voor Koninklijk Besluit. Heel vaak zie je het KB van x december 19xx etc
Pagina: 1