Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
Hoi,

Ik heb thuis een Mordaunt Short Mezzo 7.1 set met als fronts de Mezzo 6 Vloerstaander en surrounds de Mezzo 1 monitor. Ik heb net voor de grap eens die mezzo 1's bovenop men Mezzo 6en gezet om te kijken hoe die dingen klinken. Ik was eigenlijk vrij verbaasd over het kunnen van deze speakers van 125 euro p/stuk nieuw. Ik luister eigenlijk altijd met subwoofer en als deze monitoren worden ontlast in het laag doen ze kwa plaatsing van instrumenten en stem en soundstage/stereobeeld totaal niet onder voor mijn vloerstaanders. De vloerstaanders hebben zeker meer detail en klinken overall wel een stuk beter, maar ik had een groter verschil verwacht. Hier komt nog bij dat de monitoren op deze manier te hoog staan en niet goed geplaatst zijn.

Nu begin ik na te denken en heb ik het idee dat voor muziek misschien meer te halen valt uit een goede monitor, MITS een subwoofer voor het laag gebruikt wordt. Ook is wat dit betreft een monitor uit een speakerlijn vaak de goedkopere optie dan de vloerstaander uit die lijn. Dit is natuurlijk logisch, want er zitten minder componenten in, maar het bied ook opties. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:20

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik ben al een tijd tevreden met 'slechts' een paar goede monitoren (Monitor Audio GS10). Juist voor muziek mis ik de subwoofer helemaal niet. De 40/50hz die ze zelf halen is niet perse laag, maar wat je mist aan 'diepe' bas krijg je terug in strakheid.
Nu is de enige ervaring met een subwoofer voor muziek dan ook een kleine REL samen met Magnepan MMG's, dat paste echt totaal niet bij elkaar.

Ben niet veel winkels langs geweest, maar bij de RAF heb ik de GS10 toen wel vergeleken met een aantal vloerstaanders (weet niet meer welke, maar dat zullen wel de lagere series van Quad, MA, Dali etc zijn). Daar deed deze toen helemaal niet voor onder. Ik heb dus ook helemaal niet getreurd dat ik geen vloerstaanders kwijt kon.

Los van dat de monitor varianten de goedkopere series zijn, kun je ook vaak juist een monitor uit een hogere serie overwegen. Betere afwerking, electronica etc.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 16:43
Dit is wel een interssante discussie.

Ik heb Dali vloerstaanders vervangen voor B&W CM5 met een REL T5 subsonische woofer.
- terzijde : de tv staat tegenwoordig midden in de kamer en de Dali's kwamen erg lomp over, er is een lange lage tv-meubel met links-rechts nu de cm5's erop -

De Dali's zijn krachtiger, iets opener en de bas is directer. Maar ja, met een gezin zet je de muziek toch niet meer zo hard als vroeger :+

De CM'5's hebben - ja let op - een betere stemweergave _/-\o_ wat zich uit in meer kleur en diepte in de stem zelf.
Met mij hebben ook anderen dat hierzo geconstateerd. Dus dat viel me 100% mee. De REL T5 vult de bas iets aan bij muziek, maar bij films pakt hij het hele lage erg goed mee ( een aardbeving is ook een voelbare aardbeving). En dat zou ik niet meer willen missen.
Wel is het waard om te vermelden dat de REL via de speakerkabels aangestuurd wordt (Neutrik Speakon connector ) en niet via de subwoofer aansluiting van de receiver. Dat betekent dat er geen crossover plaats vindt bij bijv 80 Hz en je regelt de REL zelf af op behoefte en je boxen. De monitors behouden dus hun volledig gebied in het laag en worden niet afgesneden en dat komt juist stereo of echte muziek ten goede. Het geheim zit hem dan echt in de ondersteuning van monitors en geeft muziek meer diepte mee waardoor het verschil met een vloerstaander echt een stuk kleiner wordt of zelfs wegvalt.

Al met al vind ik de combinatie monitor + sub een heel volwassen alternatief. Zeker met een goede sub kom je ietsjes beter weg met filmgeluiden dan alleen vloerstaanders.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Zouden die CM5's niet nog veel beter klinken als ze op stands zouden staan? Ik besefte me gisteren ook dat ik de fronts crossover op 80 hz en dus de vloerstaanders het laag sowieso niet produceren. Op zich vind ik de Mezzo 6 een goed, strak laag hebben, maar mijn subwoofer doet het op zijn sloffen en verdeelt de lage tonen veel beter over de hele kamer. Het is een BK Monolith+ trouwens, die ondanks zijn grote baspoort helemaal niet slecht klinkt bij muziek.

Maar in principe is dus eigenlijk de enige zwakte van een monitor dat hij niet zo diep in het laag doorloopt vergeleken met een vloerstaander. Op ander gebied heeft een vloerstaander geen voordelen? Ja, maximaal volume zal waarschijnlijk wel hoger liggen, dus dan zou je kunnen redeneren dat hier ook een voordeel ligt in grotere ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Dane86 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 21:44:
Zouden die CM5's niet nog veel beter klinken als ze op stands zouden staan?
Ja, dat is ook zo. Dan zit je meer in het geluid. Maar dit was een bewust compromis.
Ik besefte me gisteren ook dat ik de fronts crossover op 80 hz en dus de vloerstaanders het laag sowieso niet produceren.
Dat had ik dus ook zo bekeken. Met een crossover op 80hz "degradeer" je de vloerstaanders tot monitoren op een kast. Dat is natuurlijk niet helemaal zo, maar in principe zou je de vloerstaanders ook kunnen vervangen door monitoren op stands als je toch een subwoofer gebruikt met crossover.

Er is wel 1 kanttekening : dit gaat niet op voor stereo geluid. Dan pakt de reciever alleen de fronts > vloerstaanders en heb je wel baat bij de basweergave van de vloerstaanders. Bij 5.1 geluid worden de rears, center en subwoofer ingeschakeld. Zo werkt het bij mij althans.
Vandaar dat ik de REL subwoofer via de speakerkabel aanstuur, zodat hij bij stereo-geluid ook gewoon meedoet. De CM5's hebben overigens van zichzelf ook een goede lage bas, dus het "verlies" tov de Dali-zuil was niet erg veel.

Maar in principe is dus eigenlijk de enige zwakte van een monitor dat hij niet zo diep in het laag doorloopt vergeleken met een vloerstaander. Op ander gebied heeft een vloerstaander geen voordelen? Ja, maximaal volume zal waarschijnlijk wel hoger liggen, dus dan zou je kunnen redeneren dat hier ook een voordeel ligt in grotere ruimtes.
Zo ver ik kan vergelijken heeft een goede vloerstaander het voordeel (de Dali's tenminste) dat midden en lage tonen vaak over meerdere speakers in de zuil wordt verdeeld zodat het geluid wat opener en breder aankomt. Maar dat hoor je pas echt goed als je de monitor naast de zuil zet en direkt vergelijkt.

De zwakte vind ik ook wat in de direkte bas zitten. Maar dat kan je dus compenseren door een subwoofer. Vele audiofielen zullen nu inderdaad wel roepen dat deze combi een zwaktebod is en lapmiddel. 8)
Puur technisch gezien hebben ze daar natuurlijk gelijk in.
Maar de "aardbeving" of "kanonschot" is met een subsonische REL niet te evenaren en juist daarom kies ik voor deze combi.

Ik zie het ook als een soort compromis, maar dan met de achterliggende gedachte dat ik films meer "beluister" dan muziek. Geen tijd, sávonds plof je op de bank en zet je toch de tv aan.. O-)

Overigens mijn ega luistert overdag naar de radio ofzo, en die heeft duidelijk een voorkeur voor de CM5's en niet de Dali's. De CM5's klinken zeer smooth als achtergrondmuziekje en zijn niet te overheersend en stralen wat beperkter af. De Dali's "drukken" het geluid wat meer de hele ruimte in en overheersen en zijn "aanwezig" op de 1 of andere manier.
Nu met de monitoren moet je meer in de sound gaan zitten, wat op zich niet slechter is en relaxter voor andere familieleden die bijv. in de open keuken aan tafel zitten.

Nou, als ik het zo 's nalees, hebben monitoren in mijn ogen ook redelijk veel voordelen.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Boekenplankspeakers / monitoren zet je snel tegen de muur aan, waardoor het stereobeeld verdwijnt, de midbas gekleurd raakt en de bas vaak ook te hard wordt. Bij vloerstaanders gebeurt dat minder snel.

Verder hebben vloerstaanders een groter volume waardoor ze over het algemeen een diepere bas hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door TBTL op 04-03-2011 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Ik luister stereo met subwoofer. Ik kan de BK sub ook aansluiten via de speakerterminals van mijn SR6005, maar dan krijg je laag van de vloerstaanders EN de sub, en dan word het al snel te veel. Audyssey heeft de sub goed ge-eqed. Je kan hem totaal niet plaatsen in het stereobeeld. Ook de overgang rond de 80hz van de vloerstaanders naar de sub is niet te horen.

Misschien worden monitoren zoals TBTL ook vaak gekocht als compromis, als een vloerstaander eigenlijk niet te plaatsen is. Hierdoor mis je natuurlijk wel een groot voordeel van een monitor op stands. Een monitor heeft veel lucht om zich heen en zou, mits goed geplaatst, die ruimte in zijn voordeel kunnen gebruiken.

Als ik ooit een dedicated stereoset zou kopen is het wel een leuk idee om voor Monitor + sub te gaan.
Wel interessant om de mening van anderen te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:11

Marc H

- - Is wakker - -

Waarom zou je, als je al staanders hebt, monitoren gaan gebruiken voor een stereo set? en dan ook nog in combinatie met een sub?

Ik vind staanders natuurlijker klinken als monitoren + sub.

Als je dan toch de 7.1 alleen voor films gebruikt, zou ik er eerder voor kiezen om daar monitoren te gebruiken als fronts, omdat filmgeluid minder kritisch is als muziek luisteren.

Als ik muziek luister op mijn 5.1 installatie (ook Mezzo's: 6 voor, 2 als rear, 5 als center, Tannoy sub), gebruik ik voor studio opnames alleen mijn front speakers. Mijn versterker staat dan ook in de direct stand, voor zo zuiver mogelijke weergave.

Concert cd's laat ik door mijn versterker naar 5.1 omzetten, maar zelfs dan wordt de sub vrij minimaal gebruikt. Het surround effect versterkt het live gevoel, en hoewel het een kunstmatige toevoeging is.
Ik gebruik mijn sub alleen echt bij films.

Het enige voordeel (imho), is dat je de monitoren wat makkelijker kan plaatsen, en dat ze minder opvallen. Omdat de sub qua plaatsing een stuk minder kritisch is, kan je die altijd wel uit het zicht plaatsen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
[b][message=35630374,noline] Hierdoor mis je natuurlijk wel een groot voordeel van een monitor op stands. Een monitor heeft veel lucht om zich heen en zou, mits goed geplaatst, die ruimte in zijn voordeel kunnen gebruiken.

Als ik ooit een dedicated stereoset zou kopen is het wel een leuk idee om voor Monitor + sub te gaan.
Wel interessant om de mening van anderen te horen.
Ik heb de CM5's ook wel even uit nieuwsgierigheid op stands in de vrije ruimte geplaatst (50m2 woonoppervlakte) en het geluid was echt fantastisch. Dit was overigens een experiment omdat rondrennende kinderen er (bijna) te vaak tegenaan liepen. Ik ben het dus ook wel eens met de stelling dat je juist monitors niet vlak tegen de muur moet zetten. Doe je dat wel, dan krijg je slechte recensies..
In mijn geval staan de monitors midden in de ruimte (met lucht eromheen) op een lange lagere kast.
Niet ideaal wb hoogte, maar goed genoeg als compromis.

Dat brengt eigenlijk nog ene punt naar boven : de akoustiek. Ik ben zeker geen expert-audiofiel, maar heb ervaren dat de akoustiek van de kamer erg veel uitmaakt. Met glaswand links, kale muren en laminaat....heb ik ronduit een akoustiek om van te gruwelen }:O
Wat ik hiermee wil zeggen : de omgeving is ook van invloed op het klankbeeld en kan voor iedereen anders liggen en wellicht ook de mening over monitors of vloerstaanders beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Als ik muziek luister op mijn 5.1 installatie (ook Mezzo's: 6 voor, 2 als rear, 5 als center, Tannoy sub), gebruik ik voor studio opnames alleen mijn front speakers. Mijn versterker staat dan ook in de direct stand, voor zo zuiver mogelijke weergave.
Dit heb ik ook de afgelopen 2 maanden ook gedaan omdat ik geen sub had. Het laag van de Mezzo 6 was op dat moment meer dan voldoende. Toen ik mijn sub weer binnen had heb ik met en zonder sub toch weer een keer vergeleken met muziek. Toen merkte ik toch dat alle lage tonen veel beter naar voren kwamen als de sub werd gebruikt. Een (goede) subwoofer is hiervoor gemaakt en kan dit gewoon beter dan een normale speaker. Een baslijn klinkt ook echt als een instrument. Bijkomend voordeel was dat met de fronts het laag niet in elk deel van de kamer even sterk te horen was. De subwoofer weet dit toch beter te verdelen.

Wat ik hier ook nog mee win is dat de fronts deze tonen niet hoeven weer te geven en meer headroom overhebben voor de andere tonen. De algehele helderheid van de muziek word beter omdat de subwoofer en de fronts samenwerken om de muziek weer te geven. Als je sub goed afgesteld staat is deze niet te plaatsen in het geheel en wordt hij dus echt een onderdeel van de muziekweergave.

Daarom begon ik me dus af te vragen of monitoren niet meer dan afdoende zijn als je in een stereo opstelling een subwoofer wil gebruiken. Het voordel van vloerstaanders word dan een beetje weggenomen door de sub.
Pagina: 1