Toon posts:

Meerdere wifi's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik ben een ICT Netwerkbeheer stagair bij een bepaald bedrijf.
In dit bedrijf wordt momenteel gebruik gemaakt van 1 draadloos netwerk. Dit draadloos netwerk begint behoorlijk vol te lopen en dat is te merken aan de prestaties. (het wordt traag, ip-adressen raken op --> ip conflicten.)

Nu wil ik een volgende situatie gaan creëren waarbij ik gebruik ga maken van 2 draadloze netwerken.
Wifi #1 wordt een privé netwerk voor interne gebruikers, met toegang tot bepaalde data en mappen,
(In principe het draadloze netwerk dat er nu 'hangt')
Ik wil hier voor MAC-filtering gaan gebruiken om de juiste gebruikers de rechten te geven op dit WIFI.

Wifi #2 wordt een publiek netwerk, waar gebruikers vrij op kunnen inloggen en alleen gebruik kunnen maken van het internet.

Met behulp van Acces Points wil ik het bereik van de 2 netwerken vergroten.

Zelf had ik als oplossing voor deze situatie het volgende:

1 wireless router (privé) met RIP door de firewall heen verbinden met Domain controller
1 wireless router (publiek) direct door de firewall heen verbinden met het internet.

Mijn vragen hierover zijn:
Hoe kan ik mijn plan realiseren?
Waar moet ik verder nog rekening mee houden?
Zijn er andere alternatieven die misschien beter zijn dan deze methode?

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 22:47

w4rguy

Team Manager NAB Racing

1: Gebruik of je wifi#1 RADIUS (leuk om uit te zoeken) en wifi#2 in een andere zone zetten voor je beveiliging omdat het publiekelijk is.

2: Hou altijd rekening met je beveiliging, test dit goed, bereid goed voor en let op functies van je AP's (vooral je encryptiemethodes)

3: ik zou het zo doen.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Denk dat je probleem meer veroorzaakt wordt door het aantal access points en het aantal gebruikte kanalen. IP adressen is een kwestie van een grotere range gebruiken op de DHCP server.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:09
Allereerst geen routers gebruiken maar accespoints, tenzij je de DHCP functie uitzet.
Gebruiken jullie VLANS? Zoja waarom maak je niet twee aparte VLANs?

Waarom niet 1 accespoint met 2 SSID's?
1 accespoint kan ook 2-3-4-5-6-7 etc zijn afhankelijk van waar jullie allemaal dekking willen hebben.
Dit zal waarschijnlijk wat goedkoper uitvallen.

Ik zou inderdaad kijken naar iets als Radius of een andere vorm van beveiliging, ik zou niet graag m'n bedrijfsdata achter een MAC filter willen hebben. :)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.