Legacy notebook vs netbook?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Wanneer ik met mijn vriendin op reis ben, dan nemen we meestal de Macbook mee - erg handig als je onderweg internet/email etc nodig hebt en ook om meteen je foto's op te slaan en te bekijken. Zij neemt dan de Macbook in haar (hand) baggage en ik neem mijn 13kg wegende foto tas mee (2 dslr bodies en een zwik lenzen). Geweldige oplossing!

Alleen nu wil het feit dat we dit jaar apart op reis gaan - ik ga in mijn uppie naar de VS om het een en ander te fotograferen en zij blijft thuis i.v.m. werk. Daarmee blijft de Macbook dus ook thuis alsmede mijn handige laptop-drager :+

Ik heb zelf een oude notebook - een HP nc6220 uit 2006 met een 1.8 Ghz Pentium M CPU, 1GB RAM en een 40 GB HDD ..onder Windows XP. Ik heb hem letterlijk onder het stof vandaan moeten halen omdat hij sinds 2008 eigenlijk niet meer gebruikt wordt. Het enige voordeel van deze laptop is dat hij redelijk compact is (14" 4:3), niet al te zwaar en zowiezo afgeschreven is .. dus een kleine beschadiging hier en daar zal mij niet storen.

Het nadeel is dat de accu echt gaar is, het scherm ook niet bijzonder geweldig is, de HDD is veel te klein (ik schiet makkelijk 8+ GB aan foto's op een dag) en ook 1GB geheugen is niet echt jofel. Voor een kleine investering van ongeveer $400 NZD (circa 225 euro?) kan ik een nieuwe accu kopen, een 250GB HDD en 2x2GB RAM.

Maar voor iets meer kan ik ook een leuke, nagelnieuwe netbook kopen - met een 1.6Ghz CPUtje, 160 of 250GB HDD en 1 (wellicht 2?) GB RAM.

Het voordeel van zo'n netbook is deze nagel nieuw is, een redelijk scherm heeft, energie zuinig is maar bovenal .. veel compacter is om mee te nemen. Compact en licht zijn erg belangrijke criteria gezien het gewicht van mijn camera tas die ik ook mee moet slepen.

Mijn vraag is - is een nieuwe netbook inderdaad een match dan wel mogelijke vervanger van een 5 jaar oude notebook? Is die 1.6Ghz Atom CPU vreselijk veel langzamer dan de 1.8Ghz Pentium M?

De notebook / netbook zal voornamelijk gebruikt worden voor:

- foto opslag
- met Photoshop en Canon DPP de foto's bekijken / uitsorteren
- web browsen
Met Photoshop / Canon DPP zal ik niet meer doen dan door de RAW bestanden bladeren, de meest belovende foto's uitzoeken en beoordelen op scherpte etc. Het echte verwerken van de RAW bestanden doe ik thuis met mijn normale PC, het gaat er meer om een idee te krijgen van het resultaat.

Aangezien ik totaal geen ervaring heb met Atom CPUs en/of netbooks ben ik benieuwd naar ervaring van GoT-ers op dit gebied. En ja, een Macbook Air 11" is een geweldige oplossing maar die kost wel 3x zoveel als een netbook! (Dat gaat bruin niet trekken...)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42
Neem geen netbook.

Die Pentium M is nog steeds 2x zo snel als een Atom singlecore op 1,6GHz. Ik was deze zomer in amerika en had ook mijn netbookje mee om foto's over te zetten. Ik heb wel een tragere 1,33GHz Atom, maar zoveel verschil moet dat niet maken. Foto's bekijken was namelijk totaal niet mogelijk op dat ding.

Ik zou ook je huidige notebook niet te veel uitbreiden overigens. Ik weet niet hoeveel je de accu echt nodig hebt, want je kan altijd nog op de netstroom op een hotelkamer (tenminste, ik neem aan dat je op hotelkamers zit). Investeren in een oude laptop is nooit echt rendabel, zeker niet als ie al 5 jaar oud is en verder nooit zo vaak gebruikt. Beter scoor je nog wat geheugen 2e hands op marktplaats en koop je een externe harde schijf om je foto's op op te slaan, die kun je dan later ook mooi gebruiken. Als je echt een accu nodig hebt, dan zou ik eerder een goedkope chinees op ebay zoeken. In de laptop zelf zou ik niet meer dan 100 euro steken, de externe harde schijf zou nooit weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Voor opslag en netgerelateerde zaken zal een netbookje prima voldoen. Bij foto's bekijken moet je geen onrealistische verwachtingen hebben en het binnen de mogelijkheden van het apparaat gebruiken. Of PS en CDDP daar het meest geschikt voor zijn...

Ik heb een 10,1" 1024x600 netbookje met een N450 Atom (1,66 single core) en 1GB RAM en 250GB 7200rpm schijf. Daar staan mijn foto's op maar puur om evt. 'niet thuis' te kunnen bekijken. Een paar 'harde cijfers'.

Als ik met Irfanview door 9MP JPGs blader duurt het 3 seconden voor het nieuwe plaatje er staat. Faststone Image Viewer buffert in de achtergrond en als je dus enkele seconden gekeken hebt staat de volgende foto onmiddellijk op je scherm als je op de pijltjestoets drukt.

Mijn RAWs (zelfde 9MP) hebben een thumbnail van 1600x1200 en daar bladert elke viewer rap genoeg doorheen. Als ik Faststone de RAW laat openen door op A te drukken duurt het zo'n 10-12s voordat het beeld er staat.

Extrapoleer deze cijfers naar je eigen foto's en een evt. sneller netbookje en je kunt voor jezelf beslissen wat het beste doenlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Atom is synoniem voor 3 jaar stilstaan bij dezelfde performance niveau en dat is ongeveer een Celeron uit het jaar 2000.

Ik zit te kijken naar een Lenovo Thinkpad X120e. Een panzer met hoog studentproof-gehalte, een toetsenbord dat niet meer door de tafel zakt, AMD Brazos dat Atom overbodig maakt en tijdens een werkdag bij een reviewer heeft het 5 uur en driekwartier uitgehouden (review typen, chatten en browsen). Dan kan ik nog altijd wat geheugen bijsteken en een SSD om de lagfestijnen (Eindeloos overal haperen, alsof je deuren die een centimeter breder dan het doorgezakt kozijn zijn keihard moet dichtslaan, fietsen met remblokjes die altijd tegen de velg staan, overal in je huis staan dingen in de weg zodat je met je achterwerk tegen van alles en nog wat moet botsen om vooruit te bewegen,... Ik haat machines die niet smooth, gemakkelijk, vloeiend en bijna van zelf gaan.) uit te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 02-03-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Bedankt voor de input - zoals gezegd ik heb geen ervaring met Atom CPUs en netbooks... kennelijk heb ik ze wat sneller ingeschat :)

De tip van de externe HDD is zeker niet slecht alleen ik heb geen zin om te zitten knoeien met een 3,5" externe HDD met eigen stroom aansluiting, zeker niet omdat veel hotel kamers vaak maar 1 vrij stop contact hebben. Dus dat wordt dan een 2,5" USB HDD ....hmm tja dan kan ik net zo goed een 2,5" IDE HDD kopen en deze later in een aparte behuizing stoppen.

Een kleine investering gaat het dus worden denk ik. :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:02
Kijk eens voor iets van Lenovo/IBM, Reisproof accu's zijn redelijk makkelijk aan te komen. En op de 2ehands markt niet zo duur. (ebay marktplaats broker)

En dan heb ik het over de types X201 X301 (duurdere modellen) x61 x60 die relatief goedkoper zijn. En ze zijn oerdegelijk gebouwd ik geloof van magnesium. Ik heb bij mijn vorige baas er een heleboel gedemonteerd (hdd verwijderen om te degaussen ivm data vernietiging).

En in tegenstelling tot HP ACER Toshiba etc is lenovo/ibm toch wel het ideaalst met reparaties (niet 100 verschillende schroefjes in de behuizing)en duurzaamheid.
Pagina: 1