• Darji
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-04-2024
Ik heb hier een koeler, Scythe Katana3.
Nieuw gekocht en zojuist geplaatst, nu moest ik toch gauw weer een
stock koeler erop doen, want de temperaturen lopen op tot de 90+!!

Als ik de bios in ga en ik bekijk de temps, begint het bij 36 graden,
vervolgens gaat het (In de bios nog) naar 40 dan 50, 60 etc.
Tegen de tijd dat windows is opgestart zijn de temps rond de 90!
Zodra de PC is opgestart gaat het weer langzaam naar beneden, rond de 35 weer.

Ik snap hier werkelijk niks van, misschien iemand anders een idee?
De stockkoeler werkt perfect trouwens, lager dan 35 graden idle.

Processor is een AMD Phenom II 955 BE.
Temps gemeten met Allerlei programma's. (Coretemp, HWmonitor, Everest)

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-01 13:15

NoFearCreations

3DPrint the world!

Nieuwe koolpasta gebruikt, en hoeveel/welke?

---RAWE CEEK!!!---

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-01 04:37
Het klinkt inderdaad als onjuist aangebrachte koelpasta, maar het is dan vreemd dat een opnieuw geplaatst oud koelblok wel weer goed gaat (ik neem dan aan dat je deze opnieuw hebt geplaatst).
Gebruik een minimale hoeveelheid koelpasta, het hoeft slechts miniscule ruimtes op te vullen.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien vergeten de plastic folie aan de onderkant van de koeler af te halen, iets wat er wel meerderen gebeurd is.

• Darji
Koelpasta heb ik niet verwijderd bij het plaatsen van de oude koeler en de koelpasta is echt prima, heb altijd heel lage temps gehad met dit spul. Plastic folie is er vanaf, bedankt voor de tips tot nu toe!
Ik snap er weinig van! Het gaat van 35 naar 90, eenmaal in windows van 90 naar 35.
Hier gaat 5 minuten overheen, blijft heel raar.

Kan een koeler defect zijn bij aankomst? of de meting van de temps?

• Darji
Koelpasta is van Koning, zilveren gebeuren.

Gebruik alsjeblieft de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop in plaats van je topic na een minuut al te kicken.

[ Voor 67% gewijzigd door Rone op 02-03-2011 12:59 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:19

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wat gebeurt er als je de pc stressed in windows? lopen de temps dan weer snel op?

Je systeem schakelt zich vanzelf uit als er een grens overschreden wordt, dus je hoeft niet bang te zijn dat je door te stresstesten je systeem om zeep helpt.

Je zou eerst een stresstest kunnen doen met de stockkoeler, temperaturen na x tijd even noteren, en dezelfde test met je nieuwe koeler draaien. Na dezelfde tijd weer de temperaturen noteren..

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
Als je BIOS aangeeft dat je CPU 90 graden wordt en je houdt je hand er bij (er bij, niet er tegen!), voelt ie dan ook daadwerkelijk heet aan? Ter vergelijking, bij 35-40 graden is een CPU koeler prima aan te raken.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Darji
Het is niet echt warm bij de koeler, zelfs niet bij 90 graden.
Ik zal morgen allereerst alle koelpasta goed schoonmaken, nogmaals... wie weet.
Als het dan nog steeds hoog is, dan gaan we even stresstesten.

Bedankt voor de tips!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

En correct monteren, als de koeler los zit heb je geen/te weinig contact en doet ie niets.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Darji schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 03:30:
Het is niet echt warm bij de koeler, zelfs niet bij 90 graden.
Ik zal morgen allereerst alle koelpasta goed schoonmaken, nogmaals... wie weet.
Als het dan nog steeds hoog is, dan gaan we even stresstesten.

Bedankt voor de tips!
Als je temperaturen nog niet oke zijn nadat je de koelpasta verwijderd hebt en nieuwe pasta erop gedaan hebt dan raad ik je dus al zeker NIET aan om een stresstest te gaan doen. Beter eerst ervoor zorgen dat je temperatuur idle weer redelijk normaal is en daarna pas een stresstest doen om te kijken of ze onder stress ook normaal binnen de perken blijven.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:16
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:06:
[...]

Je kunt eindeloos blijven kermen en piepen, maar de oude koelpasta moet minutieus verwijderd worden en opnieuw worden opgebracht.
Schoonmaken doe je met een pluisvrij(!!) doekje en isopropylalcohol.
Zowel hier als op YouTube staan eindeloze tutorials hoe je dat moet aanpakken.
Ook op de site van Arctic Silver staat mij bij.
Van mij mag je het allemaal laten, maar tart dan alsjeblieft niet de gezonde logica hier op Tweakers.net. 8)
Die details zorgen misschien voor enkele graden verschil, maar geen 60.
Hier moet echt iets mis zijn zoals weinig contact tussen de koeler en CPU.

• Darji
Nog steeds gaan de temperaturen van 35 in de bios, naar 90 als ik eindelijk in Windows ben en vervolgens zak de temperatuur zeer langszaam weer naar 35.
Ik snap dat ik geen stresstest moet doen als de temperatuur rond de 80 graden ligt ;)
Nadat ik de temperatuur heb laten zakken naar 35 gaat hij weer direct naar 80+ als ik een stresstest doe.

De stockkoeler heeft dit dus niet! die komt niet boven de 55 graden uit, full load.
Heel raar en vervelend dit..

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Heb je die koeler er nou al af gehaald om te kijken of er wel normaal contact plaatsvindt tussen koeler en CPU? Vraag niet om advies om het vervolgens in de wind te slaan, maar ga kijken wat er aan de hand is, want hier kunnnen we niks mee :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Darji schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 01:12:
De stockkoeler werkt perfect trouwens, lager dan 35 graden idle.
Darji schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 19:34:
De stockkoeler heeft dit dus niet! die komt niet boven de 55 graden uit, full load.
Klaarblijkelijk maakt de nieuwe koeler dus niet goed contact met de processor, waardoor deze zijn warmte niet kwijt kan. Zet gewoon weer even de stock koeler erop, stuur de Scythe terug en kijk voor een vervangend exemplaar. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Darji
Singular1ty schreef op vrijdag 04 maart 2011 @ 00:45:
Heb je die koeler er nou al af gehaald om te kijken of er wel normaal contact plaatsvindt tussen koeler en CPU? Vraag niet om advies om het vervolgens in de wind te slaan, maar ga kijken wat er aan de hand is, want hier kunnnen we niks mee :)
Ik heb alles gedaan wat er gezegd is en geadviseerd is, het geen wat ik niet vermeld wilt niet zeggen dat ik het niet doe. Ten eerste had ik er al aardig wat tijd op zitten voordat ik het hier vroeg en ten tweede ben ik uren bezig geweest met de tips. Helaas kan ik er zelf ook niks meer mee en gaat de koeler morgen terug naar de winkel.

Bedankt allen voor het advies, laten we hopen dat de volgende koeler beter werkt! ;)
Pagina: 1