beste audiofiele optische drive

Pagina: 1
Acties:

• royozz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-01-2025
ik heb een vraagje, ik heb een mediacenter met een zeer fijne geluidskaart analoog aangesloten op mijn marantz pm80 versterker. Nu merk ik dat het geluid (cd) beter klinkt via mijn pc, dvd drive dan via mijn marantz cd speler (oudje cd38). Nu heb ik maar een oude dvd brander van een tientje die mijn ceedees met zijn lasertje bespeelt. Dit kan nog beter volgens mij door een betere drive te plaatsen...niet?
Wat is de meest high end optische drive? Ik vind er niks over op het web....weten jullie meer?

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Indien je de cd 38 analoog hebt aangesloten en de pc digitaal dan gebruik je in geval 1 de dac van de cd speler en in geval 2 de dac van de versterker. Dat zou het onderlinge kwaliteit verschil kunnen verklaren.

http://raptr.com/Doppert/about

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 18:33
Tenzij je de optische drive direct aansluit op de geluidskaart, zijn het bitjes die gelezen worden en is de kwaliteit van de muziek op de CD de beperkende factor.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-01 12:47

mace

Sapere Aude

Ik vind het hele verhaal een beetje onzin, maar ik zou ook voor plextor gaan.

IMHO kan je beter wat geld stoppen in een nette CD-speler.

• royozz
Doppert bedankt voor je snelle reactie, ik heb de pc analoog aangesloten met de versterker, deze heeft geen dig aansluitingen.
Ik denk dat de geluidskaart veel meer klankkleur geeft dan de gewone cd speler. Ik heb softwarematig alles op neutraal gezet, dus geen extra boosts , equalizers of wat dan ook.
Denk je dat een betere cd drive nog beter verschil zal maken..?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

250 Dollar voor een 7 jaar oude IDE brander? 8)7

WTF?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

royozz schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:45:
Dit kan nog beter volgens mij door een betere drive te plaatsen...niet?
Wat is de meest high end optische drive? Ik vind er niks over op het web....weten jullie meer?
Nee, de cd-rom dvd-rom leest gewoon het digitale signaal uit. Een duurdere dvd-rom maakt het niet beter.
Je geluidskaart maakt echter van dit digitale signaal een analoog signaal, en blijkbaar heeft je geluidskaart een betere dac dan je cd-speler.
Nog "beter/mooier" geluid krijg je dus alleen met een betere dac (geluidskaart).

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
hij vroeg om de beste :D.

Ik zou ook gewoon een goede losse cd-speler op me marantz aansluiten of alle muziek die je zelf ook al op cd hebt downloaden en dan je computer via sp-dif aansluiten op je versterker.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 01-03-2011 23:08 ]

• royozz
job schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 23:07:
[...]

Nee, de cd-rom dvd-rom leest gewoon het digitale signaal uit. Een duurdere dvd-rom maakt het niet beter.
Je geluidskaart maakt echter van dit digitale signaal een analoog signaal, en blijkbaar heeft je geluidskaart een betere dac dan je cd-speler.
Nog "beter/mooier" geluid krijg je dus alleen met een betere dac (geluidskaart).
Dankje! bedankt voor je inzicht, mijn geluidskaart is idd uit een hoger segment.Dan ga ik nu alleen voor een andere optische drive zoeken die wat stiller. Deze maakt nogal herrie.....maar de illusie van beter geluid is de wereld uit...thx

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Is het eigenlijk wel zo efficiënt om je muziek van CD's af te spelen. Als je de muziek één keer omzet naar een lossless formaat (bijvoorbeeld flac), kun je je hele verzameling vanaf je harddisk afspelen in exact dezelfde kwaliteit. Immers in de digitale wereld is een 0 een 0 en een 1 een 1.

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Nee hoor, als je er een met goud ingelegde IDE kabel tussen stopt wordt het geluid echt wel beter!
(lees ajb het sarcasme mee...)

Even om iets zinnigs toe te voegen dan maar:
Als je een losse CD speler zoekt om het zelfde geluidsbeeld te krijgen zou je er een wat verschillende aan je set moeten hangen om te kijken welke je bevallen, en probeer ook zeker eens een dvd-speler voor je cd's. Misschien hebben die juist wel de klankkleur die je zoekt.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ernemmer schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 23:07:
hij vroeg om de beste :D.

Ik zou ook gewoon een goede losse cd-speler op me marantz aansluiten of alle muziek die je zelf ook al op cd hebt downloaden en dan je computer via sp-dif aansluiten op je versterker.
Het beste op audiogebied bij optische drives is elke drive die je maar beschikbaar hebt ;)
Kwalitatief gezien (levensduur, snelheid met zoeken, etc) is een Plextor wel de créme-de-la-créme ;)

Anyway, zoals al gezegd: Je CD/DVD speler/brander in je PC leest de rauwe digitale data en stuurt dat bit-perfect door naar de geluidskaart. Die zet het dan weer om naar analoog zodat je versterker het vreet.

Die omzetting is waar het hem in zit. Het beste is om je signaal volledig digitaal te houden tot aan de speaker omdat je dan minimale kans op ruis hebt.
Praktisch is dat natuurlijk niet haalbaar, dus als je versterker digitale audiosignalen lust kan je dat het beste gebruiken.
Vreet de versterker dat niet, dan moet je op zoek naar een hele goede geluidskaart en heel goed afgeschermde kabel. Bijvoorbeeld een M-Audio/Auzentech/Asus Xonar etc geluidskaart en de beste kabel die je kan krijgen.
Henk007 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 23:25:
Is het eigenlijk wel zo efficiënt om je muziek van CD's af te spelen. Als je de muziek één keer omzet naar een lossless formaat (bijvoorbeeld flac), kun je je hele verzameling vanaf je harddisk afspelen in exact dezelfde kwaliteit. Immers in de digitale wereld is een 0 een 0 en een 1 een 1.
Dat is inderdaad een goed plan. Houd er wel rekening mee dat software daarbij meer invloed heeft wat betreft bewerking op het geluid (equalizers, bass boost, etc)
royozz schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 23:20:
[...]

Dankje! bedankt voor je inzicht, mijn geluidskaart is idd uit een hoger segment.Dan ga ik nu alleen voor een andere optische drive zoeken die wat stiller. Deze maakt nogal herrie.....maar de illusie van beter geluid is de wereld uit...thx
LG drives zijn in de regel wel lekker stil.
Aopen staat bekend om de wat meer luidruchtige drives.
Maargoed, geen enkele optische drive voor een PC is van zichzelf stil. Je zou met Nero Drivespeed de draaisnelheid kunnen verlagen, wat een veel effectievere methode is om de drive stil te krijgen. Voor audio hoeft het ding toch maar op 1x speed te draaien. Dingen als 52x speed is alleen echt nuttig voor data of voor het rippen van schijfjes.

[ Voor 36% gewijzigd door McKaamos op 02-03-2011 00:10 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Henk007
McKaamos schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 00:05:
Dat is inderdaad een goed plan. Houd er wel rekening mee dat software daarbij meer invloed heeft wat betreft bewerking op het geluid (equalizers, bass boost, etc)
In principe heb je gelijk, maar het is mogelijk digitale audio bit-perfect naar de versterker te sturen. De sleutel hiertoe is een goede asio-driver.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Henk007 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 00:21:
[...]

In principe heb je gelijk, maar het is mogelijk digitale audio bit-perfect naar de versterker te sturen. De sleutel hiertoe is een goede asio-driver.
Mwah.. dat is ook deels onwaar.. ASIO drivers hebben een lagere latency, en je bypassed wel het 1 en ander waardoor die latency wat lager is, maar het programma waarmee je de bestand afspeeld kan je ook net zo goed bassboost/loudness en de equalizer/ruisversterker gebruiken. ASIO voorkomt dat dus niet.

Als je in de huidige settings alles qua extra opties uitzet, zoals, 3D en ruimtelijke effecten, bereik je precies het zelfde mee. Daar heb je totaal geen ASIO-drivers voor nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door RaZ op 02-03-2011 00:42 ]

Ey!! Macarena \o/

• royozz
Top jullie reacties !!
Wat het overzetten betreft van cd naar flac ben ik toch van menig dat er kwaliteitsverschil in zit. Ik gebruik al jaren flac en geen mp3 speel en converteer dit via Jriver mediacenter 15. Deze speler heeft na lang zoeken voor mij het (jawel) beste geluid. Het kan ook zijn dat na lange tijd van digitaal gebruik het psychologische aspect van een gewone cd draaien naar boven komt. De charme van zo'n hoesje nog eens goed bekijken en van de 400 cd's die je hebt nog precies weten waar je elke gekocht hebt (ik ben een freak, ik weet het..)

Dus kan het kwaliteitsverschil in mijn hoofd zitten, ik blijf nog even mijn cd's draaien , en stap dan als ik het zat ben iedere morgen 100 cd's weer terug in de hoesjes te doen weer over op flac...

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:55
Het eerste waar ik aan dacht is een Plextor speler, en dan specifiek de PX-20Tsi of ultraplex40.
Dit zijn beide scsi spelers, maar dit heb ik altijd de beste drives gevonden. Ik heb mijn volledige collectie cd's omgezet naar 320KB mp3 met een ultraplex40 vanwege de zeer goede DAE en foutcorrectie. Deze dingen moeten voor een habbekrats te vinden zijn :)

• Henk007
Vrijwel iedere moderne drive doet foutloze DAE. Dit is te controleren met software die Accuraterip ondersteunt, waarbij een CRC van de track wordt vergeleken met een online database. Bijvoorbeeld EAC.
Plextor zealots hadden misschien 10 jaar geleden een punt, maar nu niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 03-03-2011 22:22 ]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Goede DAE en foutcorrectie heb je toch niet zoveel aan als je het vervolgens in mp3 omzet?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mr.paaJ schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:26:
Goede DAE en foutcorrectie heb je toch niet zoveel aan als je het vervolgens in mp3 omzet?
Jawel, want de foutjes die optreden bij het optisch lezen van het medium worden ook verwerkt in je WAV file en dus, innevitably, ook in je MP3 file.

Maargoed, drives van tegenwoordig zijn zo goed dat je er echt geen speciale drive meer voor hoeft aan te schaffen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Roy, heeft misschien nog zin om even te kijken naar verschillende output opties, voorzover je dat nog niet had gedaan. Ondersteunt je geluidskaart echte 44.1KHz? Je player kan zo te zien zowel met WASAPI als ASIO werken, beide zouden je bitperfecte output moeten geven.
Wat betreft CD versus FLAC, er is een klein argument dat je zodra je van CD moet lezen er altijd foutcorrectie moet plaatsvinden, en van HDD niet.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-01 10:13

sjaool

Every life should have 9 cats

Vervang de CD38 door een CD63 SE of een CD67 SE van Marktplaats en je merkt ook een behoorlijk verschil. ;)

"When you grow up your heart dies"

Pagina: 1