• gamefreakin
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-02 17:33
Ik heb sinds gisteren een nieuwe desktop samengesteld met de volgende configuratie:

-Asus P8P67D Evo mainboard
-Intel Core i7 2600k (Stock speed)
-8gb DDR3-1333 RAM (2x4gb)
-Asus ENGTX560 Ti

Nu heb ik voor het koelen van de processor de stock koeler van intel gebruikt, geleverd bij de 2600K.
Na het opstarten van de pc geeft de EFI bios aan dat de temperaturen van de 2600K rond de 40 graden liggen net na het opstarten, maar beginnen langzaam op te lopen naar 53 en blijven rond die waarde hangen. Na wat rondgevraagd/gezocht te hebben moet met de stock cooler de idle temperatuur van de 2600K rond de 29-37 liggen. Ik kreeg hierbij al adviezen over het "beter monteren van de koeler" , maar dit mocht niet baten: De temperatuur bleeft tussen de 52-56 wiegen.

Wat zouden , naast slechte montage van de koeler, nog meer een oorzaak hiervan kunnen zijn?
(Ik kan deze temperaturen alleen via de BIOS opmeten omdat ik de SSD die in dit systeem komt nog niet binnen heb)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:33

D4NG3R

kiwi

:)

Tjah zolang je de 100% load temp niet weet, kan je niet weten of je temps goed of slecht zijn :+ .

Is dit topic niet meer wat voor Cooling?

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 01-03-2011 22:08 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-02 09:39

Passievrucht

swarma

Slechte temperatuur meter, slechte airflow?

Kan je je huidige hd de temperatuur niet van uitlezen dan? Zitten op vrijwel alle sata schijven mocht je een sata schijf hebben.

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Passievrucht schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:09:
Slechte temperatuur meter, slechte airflow?

Kan je je huidige hd de temperatuur niet van uitlezen dan? Zitten op vrijwel alle sata schijven mocht je een sata schijf hebben.
Ik weet niet wat de temperatuur van de CPU met het uitlezen van de temperatuur van een harddisk te maken heeft dus snap even niet wat je daarmee bedoeld.

Ontopic gezien snap ik eerlijk gezegd niet waarom je wel zoveel geld besteed aan een goede cpu/moederboard, 8 GB geheugen, tamelijke videokaart, en dan bespaard op een goede aftermarket cpukoeler. Persoonlijk raad ik je dan ook aan om bv een Scythe Mugen of iets in die trend aan te schaffen en die stockkoeler mooi laten voor wat het is, zeker al wanneer je de cpu wilt gaan OCjen, althans daarvoor neem ik aan dat je de unlocked versie gepakt hebt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

D4NG3R schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:08:
Tjah zolang je de 100% load temp niet weet, kan je niet weten of je temps goed of slecht zijn :+ .
Booten vanaf usb met een live-cd

2 tellen gogle levert me zelfs een distro op met benchmarking:
http://www.makeuseof.com/...h-pts-desktop-live-linux/

Ten overvloede: als je je cooler opnieuw monteerd moet er iets(koelpasta) tussen de cooler en de cpu. In geval van nood is tandepasta (!geen grap, zaoek maar in cooling subforum) beter dan niks.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• gamefreakin
Roel1966 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:19:
[...]

Ik weet niet wat de temperatuur van de CPU met het uitlezen van de temperatuur van een harddisk te maken heeft dus snap even niet wat je daarmee bedoeld.

Ontopic gezien snap ik eerlijk gezegd niet waarom je wel zoveel geld besteed aan een goede cpu/moederboard, 8 GB geheugen, tamelijke videokaart, en dan bespaard op een goede aftermarket cpukoeler. Persoonlijk raad ik je dan ook aan om bv een Scythe Mugen of iets in die trend aan te schaffen en die stockkoeler mooi laten voor wat het is, zeker al wanneer je de cpu wilt gaan OCjen, althans daarvoor neem ik aan dat je de unlocked versie gepakt hebt.
Ik ben niet van plan direct te gaan overklokken, daarom gebruik ik tot het zover is de stock koeler. Maar ik denk nu toch een Schyte Mugen 2 Rev. B aan te schaffen, tot nu toe alleen maar positieve reviews voor gevonden.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
gamefreakin schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:42:
[...]

Ik ben niet van plan direct te gaan overklokken, daarom gebruik ik tot het zover is de stock koeler. Maar ik denk nu toch een Schyte Mugen 2 Rev. B aan te schaffen, tot nu toe alleen maar positieve reviews voor gevonden.
een betere koeler heeft uiteraard alleen effect als de warmte in je kast word afgevoerd anders houd je alsnog je hoge temps zodra de lucht in de kast verwarmd is.

• gamefreakin
maarten12100 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:46:
[...]

een betere koeler heeft uiteraard alleen effect als de warmte in je kast word afgevoerd anders houd je alsnog je hoge temps zodra de lucht in de kast verwarmd is.
Ik neem aan dat hiervoor de standaard airflow design van een Corsair 800D kast voldoende is?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

In bios heb je altijd hogere temps dan in windows, waarschijnlijk omdat het niet cpu optimaal is en je cpu volop staat te draaien (maximale snelheid), daar de powersavings options niet werken in bios, maar alleen als er een OS op staat (dacht ik).
Kijk het even aan wat ie doet onder windows zodra je je ssd binnen hebt, grote kans dat het dan lager ligt, omdat je cpu dan terugklokt als ie niet wordt gebruikt, wat in BIOS niet het geval is.

[ Voor 20% gewijzigd door DaLoona op 02-03-2011 12:48 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:02
Dit lijkt wel een beetje op mijn topic. Het is bij mij bios in ieder geval zo dat die cpu onder 100% load lijkt te staan. Schijnt normaal te zijn. Mijn bios temperaturen (msi gd 65) zijn zelfs iets hoger dan onder 100% load in windows.

Ik zou dus in ieder geval geen conclusies trekken over je idle temperatuur op basis van de bios. Dan moet je toch even kijken met AIDA64, CPU ID hardware monitor of realtemps.

Als je temperatuur onder load langzaam oploopt dan is de meest voor de hand liggende verklaring dat je systeem warmer wordt en dus of dat je kast te weinig airflow heeft, eventueel in combinatie met een warmer wordende kamer. Lees anders eens de temperatuur van een hard disk uit om dit te checken.

[ Voor 26% gewijzigd door sdk1985 op 02-03-2011 14:33 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• gamefreakin
Dank jullie wel voor alle hulp.
Na het installeren van een mugen2 koeler heb ik met enkele live Cd test (realtemp o.a) de CPU op 29 graden idle kunnen krijgen :)
Pagina: 1