Toon posts:

ubuntu 10.10 internet probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heren,

gezien het feit dat mijn windows servertje was gestorven en een maatje mij toch maar eens naar
ubuntu heeft gestuurd zit ik met een probleem en wel met internet.

het probleem is alleen een beetje vreemd ik ben zelf geen noob met computers maar wel met ubuntu en vooral dit probleem is te vaag voor woorden.

uitleg:

ik zit hier achter een chello modem met daar weer achter een eminent router beest geval
ubuntu geinstalld problemen met internet gehad maar nu heb ik het draaiende netjes ip uitgedeeld van dhcp
kan het ding ook met ssh en vnc benaderen, server is te vinden op het netwerk, internet draait op ubuntu
en ik zit nu op dezelfde router aangesloten met een w7 ultimate wat perfect werkt

nu is het probleem als ik mijn netwerk draad omgooi direct in de server, geeft hij aan geen connectie te kunnen maken en dit is wel noodzakelijk aangezien het een server moet gaan worden
ik zit al twee dagen te googlen naar oplossingen heb verschillende oplossingen geprobeerd modem resetten enzovoorts

en ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Van pc naar pc heb je een crosskabel nodig? of begrijp ik je verkeerd? Je server is geen router, tenzij je daarvoor benodigdheden installeert, en dus met cross-utp kabels werkt?

laat maar, ff in je profiel gekeken, opleiding ict, dit weet je dus en is het probleem niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Mar2zz op 01-03-2011 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee sorry

ik koppel het modem direct aan de ubuntu server dus technisch gezien mag het niets uitmaken
of hij aan een router of een modem vast zit dus cross kabel is het probleem niet

dat is dus het vage server-router werkt perfect server-modem...... niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Post eens een ifconfig hier. Wat geeft ifup <interface>? Is de eerste netwerkkaart van hetzelfde type als de tweede? Werkt het wel als je je config nog niet hebt aangepast (rechtstreeks vanaf de livecd bijvoorbeeld)?

Edit: dit is duidelijker. Als ik het goed begrijp heb je dus wel verbinding als je de server aan de router hangt maar niet als je hem rechtstreeks op de modem zet?

[ Voor 27% gewijzigd door Petervanakelyen op 01-03-2011 21:54 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 21:53:
Post eens een ifconfig hier. Wat geeft ifup <interface>? Is de eerste netwerkkaart van hetzelfde type als de tweede? Werkt het wel als je je config nog niet hebt aangepast (rechtstreeks vanaf de livecd bijvoorbeeld)?

Edit: dit is duidelijker. Als ik het goed begrijp heb je dus wel verbinding als je de server aan de router hangt maar niet als je hem rechtstreeks op de modem zet?
dat is helemaal correct!

hij hangt nu achter de router en ik wil alle info ophoesten die ik maar kan toveren
maar het blijft een vreemd verhaal en ik wil er graag van leren want dit is ubuntu poging 2 en ik haat afhaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Wat heb je juist allemaal geconfigureerd? Ik neem aan dat je gewoon DHCP e.d. aan hebt staan? Wat geeft de network-applet (rechtsbovenaan) aan wanneer je de kabel inplugt?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als ik het modem direct inplug en niets verander van de router situatie krijg ik disconnected met het vervelende rode uitroepteken en modem resetten of eth0 resetten helpt niet

configuratie van eth0 is vrijwel standaard dus auto dhcp, moest alleen ipv4 uitvinken anders weigert hij helemaal

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2011 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sowieso moet je bij UPC altijd het modem even van de stroom halen wanneer je een nieuw apparaat aansluit. Ik zou even het volgende proberen:

- Router loskoppelen van modem
- Modem van de stroom
- Server afsluiten
- Kabel vanaf het modem in de server pluggen.
- Modem opstarten
- Server opstarten

Dan zou het normaal gezien 100% zeker moeten werken.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:05:
configuratie van eth0 is vrijwel standaard dus auto dhcp, moest alleen ipv4 uitvinken anders weigert hij helemaal
IPv4 uitvinken lijkt mij niet verstandig :? Aangezien je netwerkkaart van UPC gewoon een IPv4 adres hoort te krijgen lijkt het mij juist essentieel dat dit aan staat.

Maar we hebben het dus over een ubuntu desktop op je server? De server editite heeft namelijk geen mogelijkheid om dingen uit te vinken, daar regel je alles direct in de config files. Maar goed dan nog, post eens de inhoud van /etc/network/interfaces

[ Voor 49% gewijzigd door ik222 op 01-03-2011 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:05
Chello is kabel hé? Heeft het dan niks te maken met het mac-adres? Indien het internetabonnement maar bedoelt is voor 1 pc, krijg je maar 1 ip-adres uitgereikt door chello. Dit ip-adres wordt uiteraard gekoppeld aan het mac-adres van de aangesloten hardware, in dit geval de router. Indien je een ander pc/router/... aan de modem hangt, zal er dan ook geen ip-adres meer uitgereikt worden. Geen idee hoe het zit bij chello maar bij Telenet (België) lostte dit probleem zich op door de modem enkele minuten zonder stroom te zetten. Al denk ik dat de meeste Telenet-abonnementen tegenwoordig meerdere aangesloten pc's toelaten.

Indien dit alles niet van toepassing is bij Chello negeer je het maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@Laagvliegerke: Bij UPC (zo heet chello tegenwoordig ;) ) wordt dat opgelost met een powercycle van het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baconiaal
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-07 10:40
Ik heb recent niet meer met UPC modems gewerkt, maar misschien is het goed om het model te vermelden. De oudere modellen worden namelijk geconfigureerd door gegevens die opgeslagen zijn in de router of pc. (bij de router zit daar functionaliteit voor ingebakken en bij een pc leverde upc daar een cd voor mee) Maar die installatie cd gaat vanaf linux niet draaien. Als je even uitzoekt welk modem je hebt kun je bij behorende software waarschijnlijk eenvoudig apt-getten.

Het kan ook een oplossing zijn om gewoon de poorten die je van buiten wil benaderen te forwarden vanaf je router, of een DMZ in te stellen als je het dol wil maken. hoef je ook niet aan de slag met iptables.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou het duurde even maar we hebben een antwoord

ubuntu heeft het zojuist volledig opgegeven dus info geven zit er nu niet meer in booten tot net voor de inlog en dan op zwart blijven staan......twee frikking dagen..........

anywho het verhaal gaat nog wel vervolgd worden maar niet nu
upc modems die men nu tegenwoordig heeft zijn niet mac adres gebonden dat waren die oude antieke com21
dingen en die zijn stok en stok oud en voor zover ik weet word er ook al jaren geen cd meer bij een modem geleverd

en via een router werken wil ik niet ivm een nat geheugen die huge moet zijn voor wat ik wil en mijn router kan dat niet xp deed het altijd perfect als router en ubuntu..... sjah, wat moet je ervan zeggen

op naar de volgende slag!
en iedereen toch even bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou zomaar zo kunnen zijn dat Chello je mac adres tracked.
Dat houd dus in dat je modem alleen luistert naar je router (naar dat mac adres)
Hoe me te goede, als dit dus nog steeds zo is!!!
Wat je doen kunt is je mac adres van je router gebruiken voor je netwerkkaart van je server (spoofen),
hoe dat moet moet je zelf uitzoeken kan ik hier niet delen denk ik zo >:)
Of je belt Chello dat je een ander mac adres wilt aanmelden op je modem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:56:
Het zou zomaar zo kunnen zijn dat Chello je mac adres tracked.
Dat houd dus in dat je modem alleen luistert naar je router (naar dat mac adres)
Hoe me te goede, als dit dus nog steeds zo is!!!
Wat je doen kunt is je mac adres van je router gebruiken voor je netwerkkaart van je server (spoofen),
hoe dat moet moet je zelf uitzoeken kan ik hier niet delen denk ik zo >:)
Of je belt Chello dat je een ander mac adres wilt aanmelden op je modem!
Onzin, dat is helemaal niet meer nodig. Gewoon een powercycle van het modem is voldoende om deze een ander mac adres te laten accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik222 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 07:23:
[...]

Onzin, dat is helemaal niet meer nodig. Gewoon een powercycle van het modem is voldoende om deze een ander mac adres te laten accepteren.
Zo'n onzin was dit voorheen niet!!, de laatste keer dat ik met Chello werkte ,wel al een paar jaar terug.
Daarom zei ik het er ook bij, 'als dit dus nog steeds zo is'
Aleen maar kudoos voor Chello dat ze dat aangepast hebben ;)
Pagina: 1