QoS / Slechte verdeling bandbreedte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06-2021
Aloha allen,

Ik woon in een huis samen met een paar medestudenten en we hebben hier een 30Mbit UPC verbinding. Nu wil het geval dat 1 van mijn huisgenoten veel gebruik maakt van Skype en ook veel online televisie kijkt. Beide programma's vergen nogal veel van de bandbreedte zoals jullie ongetwijfeld zullen begrijpen.

Echter, ik probeer op mijn computer multiplayer games te spelen als Call of Duty. Hierbij is een lage ping van groot belang en door de activiteiten van mijn huisgenoot gaat dat alles behalve goed. Als hij Skyped of TV kijkt is mijn ping meestal zo tussen de 150 en 250 en dat speelt natuurlijk voor geen meter.

Ik heb geprobeerd om met de QoS settings van mijn router het probleem op te lossen, maar dit maakt helaas geen verschil. Misschien dat ik hierbij iets niet goed heb gedaan, dus misschien dat iemand kan uitleggen hoe ik dit het beste kan doen? Of anders is er misschien een andere manier om mijn probleem te verhelpen (zonder verhuizingen :P).

Alvast bedankt!
- Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat ik even mis in je verhaal is welke router je gebruikt :). Daarnaast vraag ik me af of het echt Skype en digitale tv is wat je bandbreedte/ping om zeep helpt.

Ter illustratie: ik zit hier op een 12/1 ADSL verbinding en wanneer ik Skype open heb (voice gesprek) zit mijn ping op ~40ms, en dat is dan nog ADSL.

Zeker weten dat er geen torrent/p2p clients open staan die de upload volpompen?

[ Voor 73% gewijzigd door spone op 01-03-2011 21:29 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
Hey spone,

Bedankt voor je reactie. Wanneer ik op mijn eigen computer een torrent of iets aanzet met de maximale downloadsnelheid komt mijn ping tussen de 100 en 150 uit. Ik heb het er eerder met de persoon in kwestie over gehad en die gaf aan (bijna) nooit iets te downloaden. Wel weet ik dus dat hij Skype gebruikt en TV kijkt. Welk programma hij voor dit laatste gebruikt weet ik echter niet (of dat hij dit in een webbrowser doet).

Downloads kunnen het ook bijna niet zijn, want het is iedere avond hetzelfde liedje. Overdag heeft hij zijn computer ook wel eens aan staan en dan surft hij gewoon normaal wat rond op internet en dan heb ik nergens last van.

Misschien dat hij programma's gebruikt waar ik niks van weet die zoveel bandbreedte gebruiken, maar irritant is het sowieso :P

Groeten,
Michiel

Edit: mijn router is trouwens een Sitecom Wireless Gigabit Router 300N X2 WL-351.

[ Voor 5% gewijzigd door NLmichiej op 01-03-2011 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals in het Cisco QOS boek staat:
Mony and sex, storage and bandwith: Only too much is ever enough.

maar het is inderdaad wel makkelijk om te weten wat voor type router je hebt.

En gaan jou medestudenten niet klagen als hun video stream slecht is en het skype gesprek niet te verstaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
Ze hebben zelf ook last van het langzame internet (we zijn met zijn vijven), dus als ik het op de 1 of andere manier zo kan verdelen dat iedereen zijn eigen deel van de bandbreedte heeft zou dat perfect zijn.

Mijn router is dus een Sitecom Wireless Gigabit Router 300N X2 WL-351 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

dat beetje skype verkeer zal de oorzaak niet zijn hoor dat vraagt nauwlijks bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
Maar wat kan het dan wél zijn? Het is namelijk echt alleen bij deze ene persoon, de anderen merk ik niks van (ook niet als die op YouTube of wat ook zitten). Downloaden is het afaik ook niet, dus welke programma's gebruiken nog meer zoveel bandbreedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
*bump*

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:55
Je bent met op de internetlijn met 4 anderen. Totaal dus 5 gebruikers.
Je beschrijft wat jij doet en wat een mede bewoner doet.
Skype gaat zelfs goed op een minimale verbinding en dan heb je nog bandbreedte over en de ping is dan ook nog laag (voor die verbinding vergeleken).
TV streming is iets dat bandbreedte vraagt van het internet. Hierdoor kan de ping wat omhoog gaan maar zoveel.... Ikzelf doe dit ook wel eens maar meer dan 10ms gaat hij zeker niet omhoog.

- Zou handig zijn als je weet wat er allemaal over de lijn gebeurd. Wat doen de andere bewoners allemaal?
- Ping van 250 kan ook een verkeerde instelling zijn van je QOS settings. kun je een screenshot hier neerzetten van je QOS settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
Hey Cave_Boy,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Er zijn maximaal 5 gebruikers inderdaad. Maar ongeacht of mijn andere 3 huisgenoten hier zijn of niet, als deze ene persoon er is is het internet vrijwel altijd zo klote. Het ligt dus overduidelijk aan hem. De andere 3 surfen enkel normaal op internet, kijken wat video's op YouTube en downloaden als zeldzaamheid eens een paar MP3'tjes. Ikzelf gebruik TeamSpeak (kost amper bandbreedte) en speel mijn games online (Call of Duty: Black Ops).

Rule 1: http://i56.tinypic.com/2liwho0.jpg (= mijn computer)
Rule 2: http://i52.tinypic.com/mutwrs.jpg (= zijn computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:55
Hier http://www.sitecom.com/do...-Manual-Dutch-rev-1.1.pdf is de handleiding van je router. Op pagina 51 tot en met 52 gaat het over de QOS en hoe je deze moet instellen.

Ik mis 1 screen en dat is het overzicht van de QOS regels.

Je hebt trouwens je regels wat ik kan zien niet echt handig ingesteld.
Je hebt 30Mbit internet = 30000 KBit. Kan best zo zijn dat je router denkt ik heb nog wel ruimte zat voor die 3000KBit dat de ander meer bandbreedte krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die host met IP 192.168.0.103 de pc waarvan je vermoed dat die de probleem veroorzaakt? Want dan heb je namelijk niets aan je regel in de tweede screenshot. Die zorgt er alleen voor dat TCP verkeer over poort 80 maar 1Mb mag zijn. Je houd dus geen VoiP/torrent/streaming video/etcetera verkeer tegen ;)

@Cave_Boy:
Waarom is dat niet handig? Als ik het goed begrijp zorgt hij er zo voor dat hij gegarandeerd 3000Kbps kan downloaden :?

En nóg een edit:
Je kunt natuurlijk gewoon het beste zorgen dat je sowieso niet heel de lijn kunt voltrekken, en dat er niet teveel connecties gemaakt kunnen worden. Dan krijgt je router het niet druk, en zal die dus de ping niet teveel negatief kunnen beïnvloeden.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2011 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLmichiej
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 21:08:
Is die host met IP 192.168.0.103 de pc waarvan je vermoed dat die de probleem veroorzaakt? Want dan heb je namelijk niets aan je regel in de tweede screenshot. Die zorgt er alleen voor dat TCP verkeer over poort 80 maar 1Mb mag zijn. Je houd dus geen VoiP/torrent/streaming video/etcetera verkeer tegen ;)

-----------------------

En nóg een edit:
Je kunt natuurlijk gewoon het beste zorgen dat je sowieso niet heel de lijn kunt voltrekken, en dat er niet teveel connecties gemaakt kunnen worden. Dan krijgt je router het niet druk, en zal die dus de ping niet teveel negatief kunnen beïnvloeden.
192.168.0.103 is inderdaad de PC waarvan ik vermoed (of eerder zeker weet) dat die de problemen veroorzaakt. Hoe kan ik VoiP/Torrent/Streaming e.d. wél tegengaan dan? De optie om zowel UDP als TCP te blokken is er niet, dus dan zou ik 2 regels moeten maken?

Het aantal connecties limiteren is een mij nog niet eerder geopperd idee, maar klinkt heel logisch. Echter weet ik dan (ook) niet hoe ik dat kan doen.

@ Cave_Boy: deze 2 regels zijn de enigen die er zijn. Die van mijn computer staat op hogere prioriteit. Wat betreft die handleiding: op pagina 51/52 staat uitgelegd wat QoS is, maar aan een uitleg als "Klik op “Toevoegen” en voer vervolgens een formulier van de QoS-regel in. Klik op “Toepassen” nadat u het formulier hebt ingevuld; de regel wordt vervolgens toegevoegd aan de tabel" heb ik niks. Dat had ik mijzelf namelijk ook al wel bedacht (ik heb de bovenstaande immers ook ingevuld). Gezien dit niet werkt ben ik hier om mensen met meer verstand hiervan om hulp te vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet helaas niet hoe dit ingesteld moet worden :)

Mogelijk moet je op een of andere manier ál het verkeer limiteren, en dan bepaalde types verkeer voorrang geven. Maar ik heb geen idee of dat überhaupt kan.
Pagina: 1