Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_D
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02-2024
Beste Tweakers,

Aangezien ik er op mezelf niet uitkom, en de site van sitecom een lege FAQ heeft voor dit apparaatje, kom ik toch maar even jullie lastig vallen.

Enige tijd geleden heb ik in mijn huis (met een hand vol andere bewoners) een draadloos netwerk aangelegd middels een TL-WR1043N van TP-Link. Dat ging op zich prima, in het hele huis is er goeie ontvangst. Tenminste, alle streepjes zijn vol in de Windows taskbar van m'n laptop. Nu had ik m'n desktop aanvankelijk gewoon nog met een kabel verbonden, maar wegens brandcontroles hebben we alle kabels verwijderd. Voor de desktop heb ik toen een Sitecom Wireless USB Nano Adapter 150N X1 WL-353 aangeschaft.

Sinds ik via dat ding op het netwerk zit heb ik om de haverklap enorme vertragingen op zowel Firefox als uTorrent, en haal ik sowieso lagere topsnelheden dan met de kabel (trok via een goeie torrent regelmatig dingen met 6 MB/sec binnen, nu hikt 'ie tegen de 2 MB/sec aan), terwijl Nano adapter toch 150 Mbps zou moeten kunnen trekken. Ik heb de nieuwste drivers geïnstalleerd en m'n gewone netwerkkaart uitgezet om eventuele conflicten te voorkomen. Ook de router is voorzien van de nieuwste firmware. In de taskbar zijn alle netwerk-streepjes overigens gewoon vol.

Windows 7 is up to date, de 8 gig geheugen en een intel quadcore zullen ook het probleem niet zijn. Wel is m'n harde schijf (1TB, 7200rpm) vol aan het raken, ik heb nog een kleine 20 gig vrij over twee virtuele partities. Maar dat was ook zo toen de kabel er nog in zat en ik nergens last van had.

Zou het kunnen zijn dat ik gewoon een tientje of wat extra moet uitgeven voor een betere netwerk adapter (wellicht een pci versie)? Of zou de hardware het probleem niet moeten zijn en heeft iemand een idee over welke software instellingen ik kan proberen (op de pc of de router) om het te verhelpen?

Alle tips zijn welkom, ik heb veel meer vertrouwen in tweakers dan in de helpdesk van Sitecom (als dat onterecht is mag u 't ook zeggen, haha). Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

Hoe druk is de 2.4GHz band bij jou thuis?

met een hercules HWNUm-300 )http://www.hercules.com/nl/wifi/bdd/p/104/hercules-wireless-n-usb-mini-hwnum-300-/) haal ik thuis in zicht van deze router op 3m ongeveer 4..5MB/s.

Dus 2 is nog niet eens zo slecht denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuilverwerking
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 21:25
Houdie!

Ik weet niet of je de Router op WPA2-AES heb staan.
Dit is voor WIFI-N een must.
Verwacht zo wie zo niet de volle mep van een wifi verbinding.
Geen enkele adapter zal zijn maximale snelheid vermeld in de specs. halen.
Vooral niet als je met 10 man tegelijk zit te downloaden 8)
Probeer eens even of de verbinding sneller is als de rest allemaal er uit liggen.
Eventueel proberen om de USB dongle met een verleng kabel aan te sluiten.
Storing komt vaak voor als ze te dicht bij de PC/Laptop kast zitten.
Eventueel een USB Dongle lenen van een kennis om verschil te meten.
Zet eventueel de Router op een ander kanaal wat minder druk bezet is. (Als er veel draadloze netwerken in de omgeving zijn).

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_D
Volle mep had ik niet verwacht, met 2 MB/sec komt die film ook wel binnen, maar nu zakt 'ie om de haverklap in. Ook midden in de nacht, als ik vrij zeker weet dat m'n huisgenoten allemaal liggen te tukken. Dat zijn trouwens op één of twee na totaal geen downloaders, en dit was dan ook niet aan de orde toen ik nog op kabel zat.

Bedankt voor de suggesties in ieder geval, ik ga 't even proberen. Ik neem aan dat ander kanaal hetzelfde is als een andere band? Er zitten inderdaad redelijk wat netwerken in de lucht hier, studentenbuurtje.

edit: router staat op WPA-PSK/WPA2-PSK, met encryptie op automatisch (volgens beschrijving kiest 'ie dan zelf AES of TKIP op basis van wat de ontvanger vraagt).

Op de 2.4Ghz band zitten ongeveer tien andere routers in de buurt, waarvan er één (volgens inSSIDer 2.0) ongeveer een even sterk signaal heeft (ongeveer RSSI -60, de rest zit iets onder de -70), dat zijn namelijk de buren.

Ik zag via inSSIDer dat de kanalen die onze router gebruikte wellicht iets te dicht tegen anderen aan zaten, dus heb 'm nu op 11 gezet, die lijkt redelijk geïsoleerd. Helaas levert dat niks op aan snelheid, hij hikt in uTorrent nu tegen een zielige 100KB/sec aan, terwijl ik zeker weet dat de betreffende torrent zodanig geseed is dat 'ie met gemak enkele MB's moet aankunnen.

Ik vermoed dat het dus toch aan de ontvanger ligt, zal eens proberen of verlengen helpt, moet ik helaas wel een kabel kopen.. Voor de zekerheid doe ik even een screenshot van inSSIDer hierbij, misschien dat iemand hier daar iets nieuws in ontdekt, ik heb er te weinig verstand van: http://i51.tinypic.com/xmn68j.jpg

Ons netwerk heet mgrrr en is weergegeven in rood.

[ Voor 51% gewijzigd door Roel_D op 02-03-2011 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_D
Ik weet dat bumpen onbeleefd is, maar nu kan niemand zien dat ik extra info erbij gezet heb middels een edit. Zal 't onthouden voor de volgende keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat je router op B+G+N te zenden of enkel op N?

Als je enkel N gebruikt (jouw Sitecom Nano), kun je de router beter alleen op N laten zenden.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2rcacdu.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2011 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel_D
Ik vermoed dat er nog wat huisgenoten op andere modi zitten, dus dan zouden ze ook een N ontvanger moeten aanschaffen. Kan 't natuurlijk wel een keertje uitproberen als ze liggen te tukken.

Ik heb nog iets gemerkt: als ik de Sitecom Nano eruit trek en opnieuw inplug (nu elke keer in een andere USB poort), trekken de snelheden vrijwel direct weer bij. Tot de volgende dip althans. Hij haalt daarbij ook weer de topsnelheden die ik gewend ben van m'n kabel, waarbij de ISP/torrent weer netjes de bottleneck is.
Weet iemand wat dit zou kunnen betekenen?
Pagina: 1