Sinds een paar dagen heb ik een vreemd probleem als ik externe schijfunits via USB wil gebruken op mijn Macbook Pro. Normaliter is de Macbook aangesloten op mijn Drobo schijfarray waar alle bulkdata op staat. Vrij snel na het booten van de Mac wordt de Drobo door OSX ge-eject, waarna de standaard foutmelding volgt als je bijvoorbeeld een usb-stick zonder unmount lostrekt.
Ik heb het ook getest met enkele usb-sticks, ook van enkele collega's (sommige wel en sommige geen Mac gebruikers). Ook op een paar usb-sticks doen zich dezelfde problemen voor (niet op allemaal dus). Spontane unmounts.
Het vreemde is alleen... de problemen komen sinds een paar dagen voor op OSX 10.6.6 (terwijl ik al een hele tijd geüpdate ben) en niet na een verse install met 10.6.3. Onder 10.6.6 loopt ook de schijfcontrole op de Drobo/foutieve usb-sticks stuk, terwijl onder 6.3 alles goed gaat.
Ohja, de Drobo werkt wel goed via Firewire.
Het volgende heb ik nog geprobeerd na wat onderzoek op het internet:
De (normale) setup die ik heb is als volgt: MacBook Pro (15-inch, Mid 2010) i.c.m. een Drobo 2.0 (gevuld met 3x 2.0 TB HD's). Onder 10.6.3 werkt dit perfect. Onder 10.6.6 werkt het sinds kort helemaal niet meer. Spontane unmounts (vrij snel na het starten of opnieuw aansluiten van de Drobo).
Help!?!
Ik heb het ook getest met enkele usb-sticks, ook van enkele collega's (sommige wel en sommige geen Mac gebruikers). Ook op een paar usb-sticks doen zich dezelfde problemen voor (niet op allemaal dus). Spontane unmounts.
Het vreemde is alleen... de problemen komen sinds een paar dagen voor op OSX 10.6.6 (terwijl ik al een hele tijd geüpdate ben) en niet na een verse install met 10.6.3. Onder 10.6.6 loopt ook de schijfcontrole op de Drobo/foutieve usb-sticks stuk, terwijl onder 6.3 alles goed gaat.

Ohja, de Drobo werkt wel goed via Firewire.
Het volgende heb ik nog geprobeerd na wat onderzoek op het internet:
- Spotlight indexering uitzetten op externe volumes. << Geen succes.
- Diskrepair uitgevoerd (via CD en via aparte install onder 6.3) << Geen succes (geen fouten gevonden).
- Daarnaast had ik gelezen dat het evt. mogelijk was om de usb 'kext' aan te passen/terug te zetten naar het versienummer van 10.6.<eerder>. Dit zag er alleen nogal experimenteel uit en alleen van toepassing in de hackintosh installs.
De (normale) setup die ik heb is als volgt: MacBook Pro (15-inch, Mid 2010) i.c.m. een Drobo 2.0 (gevuld met 3x 2.0 TB HD's). Onder 10.6.3 werkt dit perfect. Onder 10.6.6 werkt het sinds kort helemaal niet meer. Spontane unmounts (vrij snel na het starten of opnieuw aansluiten van de Drobo).
Help!?!