Time Capsule vervangen door NAS met Time Machine

Pagina: 1
Acties:

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Beste Tweakers,

Ik ga beginnen met duidelijk te maken dat ik geen Mac heb en ook niet echt ervaring heb met het automatisch back-uppen van een schijf naar een NAS. Mijn vader gebruikt al jaren Apple computers in combinatie met Time Capsule en Time Machine maar hij vroeg me onlangs of het mogelijk is om de Time Capsule te vervangen door een gewone NAS met een willekeurig aantal schijven omdat de Time Capsule te klein wordt.

Ik heb ervaring met het bouwen van een lokale "server" welke bij mij gewoon bestaat uit een mATX behuizing, een mATX moederbord en 4 schijven met XP. Verder dan dat ben ik eigenlijk nooit geraakt. Nu wilt mijn vader dat alles automatisch gebeurd, net zoals bij de Time Capsule en Machine.

Ik heb geen of dit mogelijk is en op Google ben ik niets wijzer geworden ivm het vervangen van de Capsule door een third party NAS.

Weet iemand of dit mogelijk is om te beginnen of moet er zowiezo gebruik gemaakt worden van third aprty software, zoja welke? Een link met informatie is voldoende :)

Ik weet dat het overkomt alsof ik weinig research gedaan heb maar ik heb gewoon te weinig verstand van zaken wat betreft Mac, laat staan Time Capsule dus ik hoop dat iemand mij hier verder kan helpen of in de juiste richting kan sturen.

Alvast bedankt! :)

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 11:49

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:25
(Als de Time Capsule vol raakt gaat Time Machine gewoon de oudste backups weggooien. Eigenlijk is dat niet echt een probleem dus, tenzij je gewoon meer data hebt dan in de backup past.)

Een beetje NAS (Bijvoorbeeld Qnap of Synology) support gewoon Time Machine. Ik gebruik daarvoor zelf een Synology DS110j.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 01-03-2011 21:28 ]

• Sick Nick
  • Laatst online: 30-01 14:39

Sick Nick

Drop the top!

Elke synology doet dat zonder problemen, waarschijnlijk de meeste andere NAS systemen ook wel. Hier werkt het op een DS211 in ieder geval vlekkeloos. Als je daar 2 schijven in stopt kom je al een heel eind, desnoods later nog uitbreiden met USB schijven via de stekkers achterop. Of gewoon meteen ruig doen en een 4xx serie kopen waar 4 schijven in kunnen.

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik had geen idee dat een Synology of Qnap dit ook gewoon kon. Ik heb hem al vast deze aangeraden:

http://www.tones.be/shop_product.php?idx=110029

Bedankt voor de aanrader!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Hier een Synology 410 met 4 x 2TB in RAID5 als TM, werkt perfect en ruimte genoeg.
Voor de rest ook een aanrader.

Alle proemn in n drek

• Jesse
  • Laatst online: 29-01 20:25
n0valyfe schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 23:39:
Ik had geen idee dat een Synology of Qnap dit ook gewoon kon. Ik heb hem al vast deze aangeraden:

http://www.tones.be/shop_product.php?idx=110029

Bedankt voor de aanrader!
Let op dat in die 'slim' versie 2,5" schijven moeten. Die zijn per gig wel wat duurder dan 3,5" schijven.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-01 17:04

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik heb zelf een Synology DS211+ en ik ben razend enthousiast, hiervoor had ik een DS110j. Want het gaat verder dan alleen Time Machine backups bij Synology. Ik draai er ook een iTunes server op en ik kan de muziek erop doorstreamen naar mijn iPhone.

Kortom, mijn ervaring met Synology is uitstekend!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 16:38

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Een alternatief zou uiteraard zijn om een klein servertje te bouwen, daar Linux op te installeren (niet schokkend moeilijk meer tegenwoordig, Ubuntu Server is met een kwartiertje wel gefixed), en vervolgens afpd en avahi te installeren. Met minimale extra effort kan dit Linux servertje dan dienst doen als volwaardig Time Machine target, en de machine kan tevens nog andere taken op zich nemen als dat gewenst is.

Ik heb eenzelfde setup thuis staan, met een Atom-based servertje en een paar TB aan storage, Ubuntu Server, avahi en afpd. Mijn Mac 'ziet' het ding als een XServe en draait er al maanden netjes de backups heen. No problem.

Ik vind de out-of-the-box ervaring van de betere NAS boxen erg mooi, maar de prijs staat me persoonlijk tegen. Voor het geld dat je voor de kale NAS zonder storage betaalt bouw ik een Atom-based servertje (met de storage er al bij) dat evenveel kan als de NAS, en hooguit initieel iets meer moeite kost.

Launching containers into space

• berties
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 14:07
Nickalicious schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:43:
Ik heb zelf een Synology DS211+ en ik ben razend enthousiast, hiervoor had ik een DS110j. Want het gaat verder dan alleen Time Machine backups bij Synology. Ik draai er ook een iTunes server op en ik kan de muziek erop doorstreamen naar mijn iPhone.

Kortom, mijn ervaring met Synology is uitstekend!
offtopic:
Hoe stream jij de muziek van je itunes server naar je iphone?

Een geheel andere oplossing die wel dezelfde functionaliteit heeft is om een Ubuntu (of Debian achtig) systeem op te zetten en daar een Time Machine service op te draaien. Dat doe ik hier ook en werkt perfect. Je bent dan niet afhankelijk van een hardware oplossing. Zie bijvoorbeeld deze link

[ Voor 0% gewijzigd door berties op 02-03-2011 10:53 . Reden: Whieee was me net voor.... ]

Pagina: 1