Toon posts:

2 Exchange servers op 1 internetlijn. (VLAN?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wij (bedrijf A) hebben een server die functioneert als domain controller en regelt onze mail (Exchange 2003) Nu wilt bedrijf B gebruik maken van onze internetlijn. Ook hun hebben een server met dezelfde functionaliteit DC, Exchange. Onze mail komt binnen via SMTP. De mail van bedrijf B komt ook binnen via SMTP. Om beide servers niet tegen elkaar in te laten werken het netwerk gescheiden worden. Op zich is dat niet zo spannend, echter kom je dan in de problemen met je email die binnenkomt waarvan ons modem/router niet weet welke mail naar welke server gestuurd moet worden. Voor een oplossing denk ik aan een VLAN netwerk. Ik heb al het één en ander gelezen hier over dat je met de Draytec 2920 een VLAN kan aanmaken. Helaas ben ik niet zo thuis in VLAN.

De VLAN moet zo ingesteld worden dat bedrijf A bijvoorbeeld 192.168.1.xxx wordt
en bedrijf B 192.168.2.xxx. Maar kan dit zo geconfigureerd worden dat de mail van bedrijf A binnenkomt op de juiste server en visa versa. Ik neem aan dat je dan ook 2 externe IP adressen moet hebben. Dus als volgt in te stellen: externe IP bedrijf A port 25 open naar server bedrijf A en externe IP bedrijf B port 25 open naar server bedrijf B.

Of is dit zo niet in te stellen?

Alvast mijn dank voor de genomen tijd/moeite. Hopelijk ben ik duidelijk genoeg!

Verwijderd

Dit heeft weinig met VLAN's te maken. Wat jij wil hebben zijn meerdere IP adressen op jouw externe verbinding. Zo kun je de inkomende mail gateway van bedrijf A op IP A poort 25 aansluiten en de inkomende mail gateway van bedrijf B op IP B poort 25 aansluiten. Zodoende komt de mail netjes binnen.

Alternatief is het neerplanten van een losse (bijvoorbeeld Linux) mail gateway die voor beide bedrijven de mail ontvangt op het externe IP poort 25 en op basis van het domein (bijvoorbeeld) het naar de server van bedrijf A of bedrijf B stuurt. Deze kan fysiek aangesloten worden op 2 netwerken dus de netwerkscheiding blijft intact. Alleen moeten dan beide bedrijven vertrouwen hebben in die mail gateway. Als die gateway in het beheer van bedrijf A is dan kan het zijn dat bedrijf B daar niet zo blij mee is, dan is het misschien handig om naar bedrijf C te kijken?

Je zou ook een van beide kunnen laten binnenkomen op een andere server (bijvoorbeeld een externe webserver die vaak toch al aanwezig is) en dan via bijvoorbeeld POP3 de mail daar vanaf halen ipv direct via SMTP te ontvangen. Niet echt ideaal in mijn ogen.

Overigens is een VLAN een feature voor het fysiek scheiden van netwerken op een switch. Het uitdelen van losse subnetten heeft daar niets mee te maken. Je kunt deze twee technieken combineren, maar het voordeel van VLAN's is juist dat je 2 dezelfde subnetten kunt hebben in 1 fysiek netwerk zonder dat men elkaar kan bereiken, bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat 2 clients het verkeer van elkaar niet kunnen zien.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2011 19:11 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-02 22:05
Je hebt hier ofwel 2 externe ip-adressen (al dan niet op andere internetlijnen) voor nodig, of een (e-mail)provider die meewerkt. Je kunt namelijk maar 1x poort 25 forwarden, en dat is de poort waarop iedereen hun mail aan jullie aanbiedt.

Wij (bedrijf waar ik werk) hebben bijvoorbeeld een aantal klanten met Planet, waar dus 25 inbound geblockt is. Voor die klanten hebben we op onze eigen mailserver ingesteld dat de mail (die bij ons centraal op spam en virussen wordt gecontroleerd) doorgestuurd wordt naar een andere poort.

Je moet dan inderdaad 2 VLANs (of op andere manier, bijvoorbeeld door poorten toe te wijzen aan een netwerk) maken, maar in de handleiding van die Draytek zie ik daar niks over staan, ik denk niet dat deze dat kan. Wat wij vaak doen is een Alix board (of een pc) met daarop pfSense, maar er zijn voldoende andere routers (Zyxel sowieso, juniper ook, maar dat is een stapje hoger..) die het ook kunnen.

Als je een router hebt met meerdere poorten (Voorbeeld: http://www.pcengines.ch/alix2d13.htm gebruiken wij meestal) hoef je niet met VLANs in de weer maar kun je ook unmanaged switches gebruiken (Geen idee wat je verder al aan apparatuur hebt :) ).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Dus het volgende: 2 externe IP's. Extern IP bedrijf A port 25 open naar server bedrijf A en dan extern IP bedrijf B port 25 open naar server bedrijf B. Echter heb ik dan denk ik een draytek nodig met 2 WAN porten om WAN 1 op switch bedrijf A te koppelen en WAN2 op switch bedrijf B te koppelen om zo netjes de mail te regelen?
Op deze manier blijven ze gescheiden van elkaar meen ik.

Graag nog jullie reactie. Bedankt alvast!

Verwijderd

Heb je niet de mogelijkheid om 2 IP's op dezelfde interface te binden? Ik ben niet bekend met de specifieke hardware, maar een beetje router kan dit zonder problemen.

• Paul
Je moet ofwel één internetlijn hebben met 2 (of meer) adressen (zit je eigenlijk al meteen vast aan een zakelijke lijn), dan kun je af met een router (Draytek of anders) met één WAN (maar wel de optie er meer adressen op te binden), oftewel je neemt 2 internetverbindingen, in dat geval zou ik ze niet eens samen in één router stoppen, maar als je dat echt wilt, dan moet je een router hebben met twee WAN-poorten.

Wat je eigenlijk zoekt is (aangezien je geen 2e internetlijn wilt of kunt regelen) een router met één WAN, en twee LAN-interfaces. Ik zeg expres niet poorten, aangezien de meeste (NAT-)routers vier LAN-poorten hebben, maar die zitten allemaal aan dezelfde LAN-interface.

NAT-/consumentenrouters met twee LAN-interfaces zijn dun gezaaid :) Ter verduidelijking, je WAN-kant is het internet, aan de LAN-kant hang je bedrijf A en bedrijf B.

Het gaat hier om bedrijven, reken dan ook je uurloon mee ;) Tegen 60 euro per uur (en dat is echt niet duur, juist redelijk goedkoop) hoef je maar 2 uur te prutsen aan een (extra) router die 120 euro kost (wederom, met deze eisen aan de lage kant) en je kunt al een jaar lang een ADSL-lijn van 20/1 aanleggen.

Die twee uur is inclusief uitzoeken en regelen dat je een 2e ip-adres krijgt op je internetlijn, en als dat een standaard ADSL-lijntje van de bekendere (consumenten)leveranciers is gaat je dat niet eens lukken :) Het is niet het technische antwoord dat je wilt horen, maar neem de commerciële belangen en de beheersbaarheid (want nofi, maar het klinkt niet alsof je er veel kennis van hebt ;) ) ook mee in je overwegingen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie

Wij (bedrijf A) hebben een zakelijke internetlijn. Meerdere IP adressen aanvragen is geen probleem. Een 2e internetlijn is de beste oplossing daar ben ik mee eens, echter is dat meestal niet binnen 2 weken te realiseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2011 00:14 ]

• Paul
Als 2 IP-adressen geen probleem is, dan is het enkel nog de netwerkapparatuur. Van de USG-serie van Zyxel weet ik dat ze het kunnen, pricewatch: Zyxel Zywall USG 100

Een stuk goedkoper maar nog steeds all-in-one met support (op de hardware) is http://www.applianceshop....nsense/pfsense-small.html
Rechtstreeks in Zwitserland (http://www.pcengines.ch/order1.php?c=2) kan ook maar die zijn vaak uitverkocht en er komen nog invoerkosten bij.

Er zullen vast meer opties zijn, maar dit zijn de dingen die ik zo uit mijn hoofd weet :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Bijkomend voordeel is dat je op zo'n USG van Zyxel ook virusscanning/contentfiltering/spamfiltering kunt activeren.
Is wel een abonnement, maar werkt erg goed ;)

Erg flexibele en goede doosjes imho.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

pfSense is echt erg goed, zeker een aanrader!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-02 15:11
Draytek kan dit ook gewoon... dus het is onzin om hiervoor iets anders aan te schaffen.

Verwijderd

Volgens mij heeft de TS niet gezegd de Draytek al te hebben, enkel dat ie daarnaar gekeken heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga jullie informatie meenemen in het uitzoeken.
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:43:
Volgens mij heeft de TS niet gezegd de Draytek al te hebben, enkel dat ie daarnaar gekeken heeft?
Klopt, de hardware is nog niet aanwezig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2011 11:54 ]

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-02 15:11
Excuses, helemaal overheen gekeken :)
Pagina: 1