Alpha stiller maken. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik heb een Celeron 366@550 met een Alpha. Nou is dat ding rotsstabiel (30 graden na uur RC5) en ik vind die Alpha een takke-herrie maken. Ik heb het geprobeerd met een standaardkoeler, maar dan wordt hij 37 graden, beetje veel vind ik.

Zou het mogelijk zijn om de Alpha minder hard te laten draaien, zodat hij stiller wordt? En loopt de temp dan veel op? En WORDT hij dan wel stiller? Ik neem aan dat een Alpha zoveel lawaai maakt, omdat hij harder draait. Een groter koelblok zorgt m.i. niet voor meer lawaai :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik heb twee Global Win FEP32's in mijn kast hangen, en horen en zien vergaat je. Ik weet niet of het 12v fans zijn, dan kun je ze op 5 volt zetten, of op 7 volt. Ik denk dan wel dat de temp oploopt.

Verwijderd

Gewoon je vinger in de ventilator stoppen maakt die alpha cooler veel minder herrie

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:52
Goeie tip, Victor!
Ik denk alleen dat JIJ dan teveel herrie gaat maken! :)

Ik heb zelf ook zo'n Alpha socket 7/370 koeler, hoewel hij wel veel lawaai maakt, zit de herrie bij mij vooral in het trillen dat hij doet. Om herrie te dempen helpt het wel om een opgevouwen handoek onder je computer te doen, maar beter is het om hem op 5v te laten lopen. Dan hoor je hem helemaal niet meer en koelt hij wel aardig. Maar ik denk dat het ideaal zou zijn als je een externe voeding neemt en hem op een volt of 8 aansluit. Ik ben zelf wel van plan om dat eens te proberen.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Ik heb 2 van die dingen in mijn kast zitten en ik heb ze nu al een tijdje op 6 volt draaien. Prima voor desktop toepassingen, maar als ik ga gamen dan loopt de compu vast. Ik ga binnenkort dus die 2 fans vastmaken aan een externe adapter die regelbaar is tussen 6 en 12 volt. Weet iemand een manier om op deze manier toch te kunnen monitoren met hoeveel rpm die fans dan draaien?

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 15:11
Wat dacht je hier van:
Knip een van de voedingsdraden naar de fan door (rood of zwart). Doe in het gat een potmeter, een variabele weerstand. 100 ohm is genoeg.

Door nu aan de potmeter te draaien, kan je de spanningsval over de potmeter regelen, en dus de spanning die de fan krijgt. Helemaal naar rechts draaien en je fan staat uit, helemaal naar links en je hebt weer de oude vertrouwde takkeherrie. En je RPM meter blijft gewoon werken.

potmeters kosten 2 kwartjes.

Verwijderd

Ik ben nog nooit een fan tegengekomen met een hoge cfm (>30) en m3/min (>1) die met zijn dBA onder de 40 zit!.
Het blijft kiezen of delen.

Greetinz

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:52
Wat je misschien ook kan doen:
het gele draadje van de fans op de bijbehorende pin van de fanaansluiting van je moederbord plakken of solderen. Ik weet niet of het werkt, maar misschien is het wel een aardig idee. Misschien moet de aarde ook mee gestuurd worden?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Pagina: 1