5.1 geluid van laptop via s/pdif of HDMI?

Pagina: 1
Acties:

• Jammy959
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-01-2024
Beste mede-tweakers,

Na lang zoeken kom ik er toch zelf niet uit.

Ik heb een Acer aspire 5738 en wil deze graag aansluiten op mijn surround setje van Sony.

De laptop heeft een HDMI-out en een S/PDIF digitale audio-uitgang bij de headphone jack. Dit moet een mini-toslink zijn.

De specificaties van de laptop zeggen dit over de audio output:

True5.1-channel surround sound output

Hoe kan ik nu 5.1 geluid uit mijn laptop krijgen? Ik zou jullie zeer dankbaar zijn voor een reactie!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:41
Wat heeft je Sony surround set voor ingangen?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Allereerst wil ik je even zeggen dat dit onderwerp eigenlijk niets met dit forumgedeelte te maken heeft en je dus fout gepost hebt want voor dit soort vragen is er namelijk Audio en HiFi .

En ten tweede schrijf je idd niet erbij welke ingangen je surround set heeft en het in principe eigenlijk niet uit maakt of je spdif of hdmi gebruikt. Dit is dus afhankelijk van welke mogelijkheden je surroundset heeft en eveneens ligt het ook eraan met welk programma en wat je wilt gaan afspelen in 5.1.

• Jammy959
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-01-2024
Hartelijk dank voor jullie reacties!

Mijn bericht heb ik hier geplaatst omdat het mij niet gaat om de HiFi set maar om de hardware of software van mijn laptop. De ingangen van mijn surroundset zijn afdoende om zowel hdmi als s/pdif te kunnen ontvangen. Het probleem blijft steken bij de instellingen van de laptop. Het lukt me niet om de HDMI om te zetten naar 5.1, wellicht kan dit helemaal niet. Daarnaast heb ik gelezen dat s/pdif wellicht niet in staat is om 5.1 geluid te kunnen overbrengen.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd want bij de specificaties van de laptop staat dat hij in staat moet zijn om 5.1 door te geven. Bestaat er dan nog een andere manier? De surround set is een Sony bdv-e370

Edit: ik wil graag hd films afspelen met 5.1 geluid. Het geeft op dit moment geen problemen om deze films af te spelen op het scherm van mijn tv, ook met 2.0 geluid. 5.1 daarentegen wil dus niet lukken.

[ Voor 11% gewijzigd door Jammy959 op 01-03-2011 18:51 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dat verhaaltje dat spdif geen 5.1 surround kan uitsturen is uit de lucht gegrepen want ik gebruik al een aantal jaren de spdifuitgang van mijn Soundblaster X-Fi in combinatie met een Marantz receiver waarbij ik alle vormen van surround kan uitsturen.

Een ander punt is of de receiver/surroundset alle soorten surround aan kan en dat is weer afhankelijk van de hardware in je receiver en staat dus verder buiten of het via spdif of hdmi zou gaan, aangezien beiden puur het digitale signaal alleen vervoeren.

Waar je dus wel op moet letten is dat wanneer je hdmi of spdif gebruikt dat je dit ook dan instelt in Windows dat ie het signaal dus naar de spdifpoort of hdmi poort moet sturen. Plus wat belangrijk is is dat je de laatste drivers van zowel je geluidskaart als van je videokaart installeerd.

Qua programmatuur moet ook je afspeelprogramma 5.1 kunnen uitsturen en zal je ook in dat programma aan moeten geven naar welke poort het gestuurd word, waarbij je bv PowerDVD kan gebruiken of Total Media Theater van Arcsoft en bv Mediaplayer Classic maar daar heb ik geen ervaringen mee verder. Die andere 2 programma's sturen in elk geval 5.1 uit en dan ook diverse andere surroundformaten.