SMS versturen onmogelijk, klantenservice, kastje, muur.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik ben klant van Vodafone en probeer een nummer van T-Mobile en een van Hi te smsen, zonder succes. Zet je schrap, er komt een behoorlijke lap tekst.

Het probleem samengevat. Een vriendin vertrekt naar Oeganda voor 4 maanden met twee sim-kaarten; T-Mobile en Hi. In het begin niks aan de hand, ik kan gewoon smsen. Opeens komen berichten niet meer aan bij het T-Mobile nummer, ze blijven een dag op onderweg staan. Ze worden wel nog afgeleverd, maar een dag te laat. Ik meende dat het een incident was en heb het probleem verder genegeerd, want het was de volgende dag gewoon weer in orde. Een week later gebeurde het weer, nu ook met de sim-kaart van Hi. Ik kon overigens met een sim-kaart van Simyo (onderdeel van KPN, net als Hi) beide nummers wel bereiken. Nu begon ik argwaan te krijgen.

Lang verhaal kort, op 5 februari bel ik voor het eerst met de Vodafone klantenservice over dit probleem. Ze willen alle mogelijkheden uitsluiten, dus ik moet het met een andere telefoon proberen. Ik heb mijn sim-kaart in een andere telefoon geprobeerd, maar het probleem bleef. Ook de ontvanger heeft met verschillende telefoons geprobeerd. Vodafone zou me een nieuwe sim-kaart sturen om te kijken of het zou helpen. Een paar dagen later ontving ik de nieuwe sim-kaart, maar het probleem bleef ook met deze simkaart.

Ze gingen het doorsturen naar de technische dienst. Deze onderzocht het probleem met het nummer van Hi (KPN). Heeft een behoorlijke tijd geduurd, maar omstreeks 26 februari was het gebeurd. Conclusie: probleem ligt bij KPN, neem maar contact op met KPN. Zo gezegd zo gedaan. Het nummer van T-Mobile werd niet onderzocht. Uiteindelijk is dus het probleem bij het KPN nummer onderzocht door een 3e-lijns technieker (in opdracht van Vodafone), het T-Mobile nummer weet ik niet. De medewerker die ik de laatste keer (op 1 maart) aan de telefoon had (er zijn veel telefoontjes gepleegd door mij, terugkoppelen werd me wel iedere keer beloofd, maar in de praktijk blijkt dat niet te gebeuren) me verteld dat hij ervanuit ging dat ze het nummer van T-Mobile op dezelfde manier onderzocht hadden. Ik heb er mijn twijfels bij, maar ik ga ervanuit dat de beste man niet liegt. T-Mobile is een heel ander bedrijf dan KPN, dus mijn vermoedens dat het probleem toch bij Vodafone ligt vind ik niet ongegrond.

Maar mijn probleem blijft. In een eerste reactie van Hi (KPN) krijgen we te horen dat het probleem bij Vodafone zit en dat ik het daar maar moet proberen. Het is nogal moeilijk om vanuit Oeganda goed(koop) contact te leggen met de KPN helpdesk, dus daar is nog niet vaak genoeg aan de bel getrokken denk ik.

Het probleem NOG beknopter samengevat:
  • 5 februari klacht ingediend.
  • Verschillende telefoons geprobeerd bij verzender
  • Verschillende telefoons geprobeerd bij ontvanger
  • Andere sim-kaart geprobeerd bij verzender
  • Technische dienst (tot aan de 3e lijns) bij Vodafone concludeert probleem bij KPN, is hiervan 1000% overtuigd
  • KPN is in een eerste reactie meteen zeker dat het probleem bij Vodafone zit.
  • Klant blijft zitten met het probleem en niemand wil het oplossen (kastje>muur)
Ik heb 2x 10 euro teruggekregen van Vodafone ter compensatie en over het algemeen waren de klantenservicemedewerkers vriendelijk en behulpzaam. Ik heb twee keer een vervelende medewerker gesproken die absoluut niet netjes was in de afhandeling, maar ik heb dan wel meer dan 10 keer aan de telefoon gehangen, dus ik vind de score goed meevallen. Bij Ziggo kan ik in elk geval zeggen dat het veeeeeeeel erger is, dus dat plaatst die twee keer wel in een voor Vodafone gunstig perspectief.

Maar met dit alles ben ik niet van mijn probleem af. Zo'n abonnement voor je GSM kost een aardig pak geld en het is zuur als je er geen gebruik van kunt maken. Het heen en weer gestuur van beide klantenservicen helpt mij in elk geval geen stap verder. Waar kan ik met mijn probleem terecht? Wie kan mij verder helpen met dit probleem?

Ik ga in elk geval KPN nog eens aan de tand voelen, want ik ben van mening dat ze in elk geval nog niet hebben laten merken zich in te willen zetten voor de klant.

Wie heeft tijd teveel en komt met raad?

spoiler: De wat verder gezochte ideeen die ik heb gaan misschien iets te ver. Toch jeuken ze mij een beetje.
Oeganda had verkiezingen en SMS verkeer werd op het moment van de problemen door de Oegandese regering gecontroleerd en (als er Egypte oid in zou staan) geblokkeerd. Ik heb zo nu en dan ook smsjes gestuurd met daarin informatie over het gedoe in de Noord-Afrikaanse landen. Vergezocht, maar toch mogelijk lijkt me.

Het doorsturen van smsjes naar Oeganda is te duur voor KPN en T-Mobile en ze blokkeren iedereen die teveel smst. Ja, dat kan kloppen, er gingen behoorlijk veel smsjes richting het Nederlandse nummer in Oeganda. Ik heb een bundel van 10 euro voor 1000 smsjes en die ging wel op. Uiteindelijk komen de klachten toch bij Vodafone terecht, niet bij KPN/T-Mobile en KPN/T-Mobile heeft er baat bij als Vodafone scheef wordt aangekeken. Vergezocht, maar toch mogelijk lijkt me.
Als je het tot hier beneden hebt gehaald, ontzettend bedankt voor je tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:16

RammY

Dát!

Zowel KPN als T-Mobile lijken geen problemen te geven.
Vodafone meld zich als het probleem... of nog waarschijnlijker, de roaming provider aan de andere kant.
Think:
Ik kon overigens met een sim-kaart van Simyo (onderdeel van KPN, net als Hi) beide nummers wel bereiken. Nu begon ik argwaan te krijgen.
Niet echt onderdeel van .. maargoed...
Of Vodafone nou niet lekker wil roamen met de netwerken waar KPN dan wel weer een roaming overeenkomts mee heeft ofzow ik weet t niet, maar dit lijkt mij niet te liggen bij een andere SP dan Vodafone of de provider in het buitenland.
Die neem je nu namelijk helemaal niet mee in je verhaal. Hoe betrouwbaar is die?
Werkt daar alles?
Storing bij hun?
Etc....

Trouwens... je spoilers slaan ook nergens op zijn idd vergezocht ;)

[ Voor 19% gewijzigd door RammY op 01-03-2011 16:59 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik ben klant van Vodafone, ontvanger is klant van KPN en T-Mobile. Als ik een serre laat bouwen door Jantje B.V. en het glas breekt omdat de producent van het glas een fout heeft gemaakt, dan moet ik toch naar Jantje B.V. om daar mijn garantie te claimen.

En daarom staat het ook in spoilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:16

RammY

Dát!

Verstekbakker schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:55:
Ik ben klant van Vodafone, ontvanger is klant van KPN en T-Mobile. Als ik een serre laat bouwen door Jantje B.V. en het glas breekt omdat de producent van het glas een fout heeft gemaakt, dan moet ik toch naar Jantje B.V. om daar mijn garantie te claimen.

En daarom staat het ook in spoilers.
Bedoelde beetje dat het inderdaad vergezocht is :)
Alhoewel ik je nu niet volg ;) maargoed :)

[ Voor 4% gewijzigd door RammY op 01-03-2011 16:59 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
RammY schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:45:
Zowel KPN als T-Mobile lijken geen problemen te geven.
Vodafone meld zich als het probleem... of nog waarschijnlijker, de roaming provider aan de andere kant.
Think:

[...]

Of Vodafone nou niet lekker wil roamen met de netwerken waar KPN dan wel
Sorry, ik snap dit niet..
Of Vodafone nu wel of niet goed kan roamen (vreemd taalgebruik) doet niets af aan dit genoemde probleem.
TS maakt geen gebruik van roaming, geeft aan dat hij gewoon in NL zit.

Dat er een vertraging/probleem kan zitten bij de roaming provider in het buitenland, is natuurlijk wel mogelijk maar dat zal door een Nederlandse provider moeilijk te traceren zijn. Mocht dit zo zijn dan moet de provider van de persoon in buitenland dit onderzoeken samen met hun buitenlandse roamingpartner. Mocht voor t-mobile dezelfde roamingpartner gebruikt worden dan verklaart dat direct waarom het probleem zowel bij KPN als Tmobile speelt.

In bovenstaande scenario (en deze lijkt me niet eens onlogisch), treft Vodafone geen blaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Gadgeteer schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 17:03:
[...]

Sorry, ik snap dit niet..
Of Vodafone nu wel of niet goed kan roamen (vreemd taalgebruik) doet niets af aan dit genoemde probleem.
TS maakt geen gebruik van roaming, geeft aan dat hij gewoon in NL zit.

Dat er een vertraging/probleem kan zitten bij de roaming provider in het buitenland, is natuurlijk wel mogelijk maar dat zal door een Nederlandse provider moeilijk te traceren zijn. Mocht dit zo zijn dan moet de provider van de persoon in buitenland dit onderzoeken samen met hun buitenlandse roamingpartner. Mocht voor t-mobile dezelfde roamingpartner gebruikt worden dan verklaart dat direct waarom het probleem zowel bij KPN als Tmobile speelt.

In bovenstaande scenario (en deze lijkt me niet eens onlogisch), treft Vodafone geen blaam.
Precies. Het afwimpelen bij de klantenservice van KPN lijkt me dus om te beginnen te voorbarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:57
Wat ik mis in het verhaal is of de ontvanger in het buitenland toevallig problemen heeft op alle daar beschikbare netwerken. Omdat het bij beide nummers voor is gekomen zou het best kunnen dat er 1 bepaald netwerk problemen geeft daar. Misschien eens handmatig netwerk laten zoeken en dan allebei hetzelfde netwerk, als sms dan niet aankomt allebei op ander netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Mobile Experts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-03-2021

T-Mobile Experts

Bedrijfsaccount T-Mobile
@Verstekbakker,

Ik kan je zo ook niet zeggen of er bij ons een onderzoek is geweest.
Als ik kijk op de website bij 'bellen in het buitenland' (http://www.t-mobile.nl/se...nd/tarieven-in-buitenland) kunnen T-Mobile klanten gebruik maken van 2 netwerken in Oeganda. Kijk onder het tabblad 'Netwerken & Diensten'

Zain: SMS verzenden naar en ontvangen van klanten van dit netwerk: Nee
We kunnen met dit netwerk niet garanderen dat het versturen en ontvangen van sms lukt.

UTL: SMS verzenden naar en ontvangen van klanten van dit netwerk: Ja
Via deze provider zou het wel moeten lukken.

Met vriendelijke groet,

Richard
T-Mobile Webcare

T-Mobile Netherlands BV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
T-Mobile Webcare schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 09:43:
@Verstekbakker,

Ik kan je zo ook niet zeggen of er bij ons een onderzoek is geweest.
Als ik kijk op de website bij 'bellen in het buitenland' (http://www.t-mobile.nl/se...nd/tarieven-in-buitenland) kunnen T-Mobile klanten gebruik maken van 2 netwerken in Oeganda. Kijk onder het tabblad 'Netwerken & Diensten'

Zain: SMS verzenden naar en ontvangen van klanten van dit netwerk: Nee
We kunnen met dit netwerk niet garanderen dat het versturen en ontvangen van sms lukt.

UTL: SMS verzenden naar en ontvangen van klanten van dit netwerk: Ja
Via deze provider zou het wel moeten lukken.

Met vriendelijke groet,

Richard
T-Mobile Webcare
Bij T-Mobile is er ook nog geen onderzoek aangevraagd, dus dat kan kloppen.

Je antwoord helpt mij wel iets verder, want dit kan ik gebruiken bij de klantenservice de dwaze gebruikster van de ontvangertelefoon om onderzoek naar te doen. Jammer dat ik haar niet heb gehoord over wisselende netwerken. Heel erg bedankt voor je reactie in elk geval! (Ook voor de andere mensen hier overigens!)

[ Voor 5% gewijzigd door Verstekbakker op 02-03-2011 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Een vraag die mij ineens invalt, waarom kan ik wel blijven smsen via een nummer van Simyo? Heeft iedere provider weer andere afspraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:13
Ik kan me herinneren dat ik in een ver verleden ook iets dergelijks had tijdens een studiereis naar Azie.
SMS-jes vanuit NL kwamen wel aan, maar pas nadat er met het toestel gebeld was, en deze op het netwerk bekend was. Aanzetten was niet genoeg, maar bijv. na voicemail of het thuisfront bellen kwamen er ineens een hele trits aan ge-queue-de smsjes aan zetten.

Best kans van dat iets dergelijks hier ook speelt, vooral als er tussen verschillende netwerken geschakeld wordt (tijdens reizen bijv.)

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:44
Verstekbakker schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 13:47:
Een vraag die mij ineens invalt, waarom kan ik wel blijven smsen via een nummer van Simyo? Heeft iedere provider weer andere afspraken?
Iedere provider maakt inderdaad andere afspraken met de "land"-providers.
Dus als de ontvanger is aangemeld bij ZAIn en jij stuurt via Tmobile een sms dan is de kans groot dat deze vetraagd.
Als ze de dag erna verbinding heeft via UTL komt de sms waarschijnlijk alnog vertraagd aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Driek op 02-03-2011 14:18 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Driek schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 14:17:
[...]

Iedere provider maakt inderdaad andere afspraken met de "land"-providers.
Dus als de ontvanger is aangemeld bij
Ok, maar waarom zegt Vodafone dan dat het probleem bij KPN ligt? In dat geval ligt het probleem toch bij Vodafone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Verstekbakker schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 14:18:
[...]

Ok, maar waarom zegt Vodafone dan dat het probleem bij KPN ligt? In dat geval ligt het probleem toch bij Vodafone?
ik denk omdat HI (de ontvangende partij) de afspraken maakt. En het niet uitmaakt wie ze stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Driek schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 14:30:
[...]

ik denk omdat HI (de ontvangende partij) de afspraken maakt. En het niet uitmaakt wie ze stuurt.
Dus KPN/Hi spreekt af dat Vodafone niet wordt doorgestuurd?

Datzelfde doet T-Mobile ook?

[ Voor 5% gewijzigd door Verstekbakker op 02-03-2011 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Verstekbakker schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 14:36:
[...]

Dus KPN/Hi spreekt af dat Vodafone niet wordt doorgestuurd?

Datzelfde doet T-Mobile ook?
1 vraag, zij gebruikt daar een NL sim (provider)?

nee, de ontvangende partij hierin is leidend.
Jij in NL stuurt een sms naar haar in het buitenland.
In NL komt hij al aan bij haar provider, en die probeert hem via de buitenlandse provider af te leveren.
Oftwel het is haar provider die de afspraken moet maken.

edit
ik zie net dat ze 2 NL sims heeft: T-Mobile en Hi

Oftwel als ze de Tmobile sim gebruikt moet ze zich aanmelden op UTL, dan zou het moeten werken.
Welke afspraken HI heeft is onbekend.

[ Voor 15% gewijzigd door Driek op 02-03-2011 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ja, twee NL simkaarten, maar natuurlijk Oegandese netwerken. Eentje van Hi/KPN en eentje van T-Mobile.

Schematisch:

"Vodafone in NL" > "Hi/KPN in Oeganda" = Onmogelijk
"Vodafone in NL" > "T-Mobile in Oeganda" = Onmogelijk
"Simyo in NL" > "Hi/KPN in Oeganda" = Mogelijk
"Simyo in NL" > "T-Mobile in Oeganda" = Mogelijk

Ze heeft ook een Oegandese simkaart, daar kan ik haar zonder problemen op bereiken. Maar dat valt natuurlijk niet binnen de bundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Verstekbakker schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 15:14:
Ja, twee NL simkaarten, maar natuurlijk Oegandese netwerken. Eentje van Hi/KPN en eentje van T-Mobile.

Schematisch:

"Vodafone in NL" > "Hi/KPN in Oeganda" = Onmogelijk
"Vodafone in NL" > "T-Mobile in Oeganda" = Onmogelijk

Ze heeft ook een Oegandese simkaart, daar kan ik haar zonder problemen op bereiken. Maar dat valt natuurlijk niet binnen de bundel.
De grote vraag is met welke provider ze op de momenten dat het onmogelijk is mee is verbonden.
"Simyo in NL" > "T-Mobile in Oeganda" = Mogelijk wellicht verbonden via UTL op dat moment
"Vodafone in NL" > "T-Mobile in Oeganda" = Onmogelijk wellicht verbonden via ZAIN op dat moment

Hoewel het idd apart is dat de Vodafone sms-en nooit aankomen, en de Simyo's altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Simyo komt op ieder netwerk gewoon aan. Vodafone op geen enkele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ok. Ze zit nu met de T-Mobile simkaart op het UTL netwerk en nog steeds is het onmogelijk om met mijn Vodafone naar haar te smsen.

En net geprobeerd om met Simyo te bereiken, dat ging wel.

Vodafone bereikt helemaal niks, ongeacht welk netwerk volgens mij. Vodafone net iets mee verzonden naar haar KPN nummer, ze zit op AIRTEL, die doet het ineens wel. KPN is wel nog bezig met testen zegt ze.

Even voor het proberen gewisseld naar UOL, opnieuw sms gestuurd, blijft op onderweg staan. Nu weer even terug naar AIRTEL, opnieuw sms gestuurd, wordt wel afgeleverd, maar die ervoor (gestuurd terwijl op UOL) blijft op onderweg staan.

De situatie nu (volgens haar is CELTEL hetzelfde als AIRTEL):

"Vodafone in NL" > "Hi/KPN in Oeganda AIRTEL" = Mogelijk
"Vodafone in NL" > "Hi/KPN in Oeganda UOL" = Onmogelijk

"Vodafone in NL" > "T-Mobile in Oeganda UTL" = Onmogelijk
"Vodafone in NL" > "T-Mobile in Oeganda CELTEL" = Onmogelijk

[ Voor 107% gewijzigd door Verstekbakker op 02-03-2011 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:23

KrazyJay

Gezien je problemen lijkt het me het een gevalletje van geen overeenkomst tussen Vodafone en UTL en CELTEL, en daarnaast tussen KPN en UOL. Dit speelt vaker in landen met bepaalde regelgeving mbt SMS-diensten/spam. Dat betekent dat er eerst een onderlinge overeenkomst moet zijn tussen verschillende providers voordat onderling SMS-contact goedgekeurd wordt. SMS vanuit onbekende providers wordt gewoon genegeerd door de ontvangende provider.

Aangezien Nederland(-se providers) makkelijker zijn, komen SMSjes van vreemde providers wel gewoon binnen. De andere kant op wordt moeilijker, net als dat daar bijvoorbeeld SMSjes van Skype en Voipbuster vaak gewoon niet aankomen.

Daar kunnen KPN en Vodafone weinig aan doen, behalve om een mutual agreement af te sluiten, maar dat gaat niet speciaal gebeuren voor jou alleen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Technerd schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 19:29:
[...]
Daar kunnen KPN en Vodafone weinig aan doen, behalve om een mutual agreement af te sluiten, maar dat gaat niet speciaal gebeuren voor jou alleen...
Dat zou ik natuurlijk heel goed begrijpen, maar ik hoor van geen enkele provider wat er nou aan de hand is. En voor ik mijn strijd geheel staak wil ik natuurlijk even weten wat loos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 08:48
Vraag een andere vodafoneklant om een test sms te sturen. Dan kun je zien of het daarin zit.
Persoonlijk denk ik dat het inderdaad met afspraken tussen providers hier en daar te maken heeft.
Ik zou het niet direct in de schoenen schuiven van een provider hier als je niet weet wat er fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verstekbakker schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 20:52:
[...]
Dat zou ik natuurlijk heel goed begrijpen, maar ik hoor van geen enkele provider wat er nou aan de hand is. En voor ik mijn strijd geheel staak wil ik natuurlijk even weten wat loos is.
Als ik het hele verhaal zo lees dan vermoed ik dat het iets is van kpn / t-mobile.

Vodafone stuurt jouw sms enkel door naar het voor de verzender lokale kpn/t-mobile netwerk ( dus niet naar oeganda ) ongeacht waar in de wereld de ontvanger zit.
Het bericht van NL naar oeganda routeren is helemaal de verantwoordelijkheid voor kpn/t-mobile ( zij zijn namelijk ook de enige die weten waar het heen smsje heen gerouteerd moet worden )

Het enige wat ik dan ook kan bedenken is dat een kpn/t-mobile iets van een verborgen limiet hanteert voor smsjes doorrouteren naar het buitenland. Voor hun eigen netwerk hanteren ze die limiet dan niet.
En tja, als het een verborgen limiet is, dan ga je die niet zomaar boven water krijgen met een telefoongesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 21:44:
Vraag een andere vodafoneklant om een test sms te sturen. Dan kun je zien of het daarin zit.
Persoonlijk denk ik dat het inderdaad met afspraken tussen providers hier en daar te maken heeft.
Ik zou het niet direct in de schoenen schuiven van een provider hier als je niet weet wat er fout gaat.
Die test sms is gestuurd door Vodafone zelf. Is te lezen in de tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Gomez12 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 21:57:
[...]

Het enige wat ik dan ook kan bedenken is dat een kpn/t-mobile iets van een verborgen limiet hanteert voor smsjes doorrouteren naar het buitenland. Voor hun eigen netwerk hanteren ze die limiet dan niet.
En tja, als het een verborgen limiet is, dan ga je die niet zomaar boven water krijgen met een telefoongesprek.
Dat vermoeden had ik ook al, maar het is een beetje samenzweringsdenken. Dus zonder inside-info dat dat daadwerkelijk gebeurt is dat natuurlijk niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verstekbakker schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:17:
[...]

Dat vermoeden had ik ook al, maar het is een beetje samenzweringsdenken. Dus zonder inside-info dat dat daadwerkelijk gebeurt is dat natuurlijk niet te zeggen.
Tja, grote vraag is dan : Wat wil je...
Eerder zeg je dat je wil weten wat er loos is, maar als het een verborgen afspraak is dan ga je dit niet achterhalen.

Het probleem zit hem erin dat je waarschijnlijk het traject gewoon niet getest krijgt. Ik vermoed zomaar even dat er niet veel smsjes naar oeganda gaan, oftewel er zal niet een super uitgebreide logging op staan ( en zeker niet bij alle partners ).
Zelfs al zouden de providers echt alles op alles gaan zetten om dit echt 100% tot op de bodem uit te gaan zoeken, dan nog zou het mij niets verbazen als het onderzoek langer als 4 maanden duurt.

Voorzichtige schatting van mijn kant is dat het zomaar via 20 partner-netwerken loopt ( het lijkt me nou niet echt winstgevend voor een nl telefoon maatschappij om in oeganda een centraal punt neer te zetten oftewel het meeste zal via partner netwerken lopen ). En elk van die partner-netwerken kan lopen klieren.
En tja, zo'n onderzoek wordt niet zomaar even opgestart als er 1 NL'er is die naar zijn mening niet snel genoeg kan sms'en...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Ze hebben natuurlijk met de 1000+ sms abo's geen rekening gehouden met dit scenario.
Sim mee naar verwegistan, en alleen gebruiken om te ontvangen(want ontvangen is gratis), en idd vervolgens 1000 smsjes die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Gomez12 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:32:
[...]

En tja, zo'n onderzoek wordt niet zomaar even opgestart als er 1 NL'er is die naar zijn mening niet snel genoeg kan sms'en...
Er zijn twee klanten die er nadeel van hebben. En als ze dat niet willen oplossen dan mogen ze dat van mij gewoon zeggen hoor. Maar niemand heeft nog iets gezegd, dus ik blijf gewoon vragen stellen.
Driek schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:32:
Ze hebben natuurlijk met de 1000+ sms abo's geen rekening gehouden met dit scenario.
Sim mee naar verwegistan, en alleen gebruiken om te ontvangen(want ontvangen is gratis), en idd vervolgens 1000 smsjes die kant op.
Offtopic: SMS versturen van een Uganda SIM naar een NL nummer kost maar 7ct per sms in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verstekbakker schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:38:
[...]
Er zijn twee klanten die er nadeel van hebben. En als ze dat niet willen oplossen dan mogen ze dat van mij gewoon zeggen hoor. Maar niemand heeft nog iets gezegd, dus ik blijf gewoon vragen stellen.
Ach, je bent gewoon de ramp voor een willekeurige helpdesk :) Je neemt genoegen met iets wat ze niet kunnen/mogen zeggen en je accepteert geen afschepingen...

Een helpdesk kan niet zeggen dat ze er niets aan gaan doen, of dat ze het onderop een stapel gooien zodat het pas over 6 maanden aan de beurt is. Een echt eerlijke helpdesk is simpelweg niet wat de huidige klant wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Gomez12 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:44:
[...]

Ach, je bent gewoon de ramp voor een willekeurige helpdesk :) Je neemt genoegen met iets wat ze niet kunnen/mogen zeggen en je accepteert geen afschepingen...

Een helpdesk kan niet zeggen dat ze er niets aan gaan doen, of dat ze het onderop een stapel gooien zodat het pas over 6 maanden aan de beurt is. Een echt eerlijke helpdesk is simpelweg niet wat de huidige klant wil :)
Wil jij niet weten wat er aan de hand is bij dit probleem dan?

Herformulering: Zou jij niet willen weten wat er aan de hand is op zo'n netwerk als je manier van contact onderhouden met een hele goede vriend of vriendin of je broer of zus of partner, die aan de andere kant van de evenaar zit, beperkt is tot het versturen van smsjes?

[ Voor 19% gewijzigd door Verstekbakker op 03-03-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verstekbakker schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:48:
[...]

Wil jij niet weten wat er aan de hand is bij dit probleem dan?
Puur persoonlijk, nee...
Ik zou er 1 of 2 telefoontjes aan wagen en het dan wel best vinden. Het is imho zo'n uitzonderlijk geval (NL->Oeganda smsen via 2 NL-providers) met zoveel tussenschakels dat ik de kans op een echte verklaring ongeveer op nul komma nul acht binnen de 4 maanden.

Tuurlijk kan het het morgen ineens weer gaan doen, en kan de helpdesk een lulverhaal verzinnen. Maar de kans dat het probleem buiten NL (bijv in oeganda zelf) of in een verborgen afspraak zit is wmb zo groot dat ik hun verhaal net zo goed geloof als ze zeggen dat een koe in marokko de hele tijd het signaal blokkeerde en dat ze die nu even verplaatst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
In dat geval bedank ik je voor je reactie en wil ik je vragen vanaf nu inhoudelijk te reageren of, en dit bedoel ik geheel vriendelijk met als enige reden dat ik het graag on-topic houd, elders te gaan vertoeven.

[ Voor 19% gewijzigd door Verstekbakker op 03-03-2011 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 15:16
Wikipedia: SMS home routing:
The original GSM specifications provided for all outbound and cross-network messaging to pass through the home network message entity, but inbound messages generated on other networks to be sent directly to target handsets under the control of the sending network, not the home network.
De verzendende partij is dus de verantwoordelijke wat betreft het aanbieden van de sms aan het netwerk waarop de ontvangende handset zich bevindt. Het is mijn idee dat vodafone smsjes uitwisselt met een enkele provider in oeganda. Degene waarmee de kpnsim ze kan ontvangen. Met de andere aanbieder en met de twee waar de tmobile sim graag op zit, kan vodafone blijkbaar geen smsjes uitwisselen.

Simyo heeft blijkbaar betere afspraken (laten) maken en kan ze dus *wel* afleveren. Dit is mijn gok, maar het kan natuurlijk ook weer helemaal anders zitten :)

edit: @gomez: Een probleem simpelweg negeren is niet altijd een goede oplossing. Daardoor ben ik het met de op eens: Onnuttige bijdrage :P

[ Voor 6% gewijzigd door wheez50 op 03-03-2011 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
wheez50 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 23:13:
Wikipedia: SMS home routing:

[...]

De verzendende partij is dus de verantwoordelijke wat betreft het aanbieden van de sms aan het netwerk waarop de ontvangende handset zich bevindt. Het is mijn idee dat vodafone smsjes uitwisselt met een enkele provider in oeganda. Degene waarmee de kpnsim ze kan ontvangen. Met de andere aanbieder en met de twee waar de tmobile sim graag op zit, kan vodafone blijkbaar geen smsjes uitwisselen.

Simyo heeft blijkbaar betere afspraken (laten) maken en kan ze dus *wel* afleveren. Dit is mijn gok, maar het kan natuurlijk ook weer helemaal anders zitten :)

edit: @gomez: Een probleem simpelweg negeren is niet altijd een goede oplossing. Daardoor ben ik het met de op eens: Onnuttige bijdrage :P
Het vreemde is juist dat het gewoon heeft gewerkt de hele tijd. En na een hoop smsjes komt ineens een probleem bij Vodafone > T-Mobile. En later is hetzelfde aan de hand met Vodafone > Hi/KPN. Als het van het begin af aan niet werkte dan was het allemaal al een stuk makkelijker te begrijpen.

Het gaat nu overigens al sinds gisteren goed via Vodafone > Hi/KPN. Verder nog niks van de KPN helpdesk gehoord. De T-Mobile figuur van hierboven zei dat het mogelijk moet zijn, maar wat hij zegt is in de praktijk blijkbaar niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
wheez50 schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 23:13:
Ik snap niet helemaal goed wat nu home network is en wat niet in dit geval.
Maar mijn simpele verstand zegt mij dat het wel een hele rare situatie is als vodafone het in oeganda moet aanbieden, dan moet vodafone ten allen tijde bij gaan houden waar ter wereld een kpn/t-mobile toestel is.

Het is niet zoals het inet dat het statische adressen zijn met ttl's zodat je steeds een stukje verder kan proberen. Op het moment dat vriendin t-mobile simkaart uitwisselt met kpn simkaart dan zou "instantaan" vodafone moeten weten dat die NL imei en simkaart gerouteerd moet worden naar oeganda.
Oftewel die toren in oeganda moet de hele wereld over gaan schreeuwen naar alle netwerkproviders dat er zich een nieuwe NL-simkaart daar aangemeld heeft, lijkt mij logischer dat dit enkel aan KPN gemeld wordt en dat vodafone enkel het bericht naar kpn stuurt.

Ik gok dat de specs meer bedoelen dat als vriendin in een vodafone servicegebied zit ( zodat vodafone ook vanaf de paal een signaal krijgt dat vriendin op een vodafone paal zit ) dat dan vodafone het rechtstreeks moet gaan afleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 15:16
Het gaat duidelijk om smsjes aangeboden vanaf off-net. Dat betekent van een andere aanbieder. Willekeurig uit welk land die komt. Al zijn er inmiddels vele uitzonderingen (de tijden van de sms.ac spam anyone?)

Wikipedia: Short message service technical realisation (GSM) geeft trouwens meer info. Je verstuurt een smsje naar je sms service centrale. Die zorgt voor de verdere routering door eerst uit te vogelen waar de andere telefoon zich bevind (vodafone smscentreale vraagt het aan respectievelijk kpn en tmobile (hun respectievelijke hlr's)). Vervolgens biedt de vodafone smscentrale de smsjes aan aan de centrale van de cel waar de ontvangende sim dan geregistreerd is. Zodra een smsje doorgegeven is aan de ontvangende centrale, kan het smsje *niet* meer van ontvangende provider wisselen (zoals proefondervindelijk is vastgesteld :) ).

Dan zijn er verschillende mogelijkheden: In volgorde van waarin ik ze waarschijnlijk vind: - Vodafone sms centrale kent maar een oegandese ontvangende centrale. Er gaat iets mis in de routing. De andere centrales zijn problematisch in het afleveren. TMobile (en daarvoor kpn) heeft geen idee waar de sim is aangemeld (geeft ws lange tijd wachten als je de sim probeert te bellen...). Mogelijk helpt de sim echt verbinding met home te laten krijgen door 'm in NL over te laten gaan? Alleen de routering voor een gesprek opzetten kost geen geld.

Maar goed - je kan je smsplan nu in ieder geval gebruiken - was dat niet gewoon het belangrijkste? O-)
Pagina: 1