Toon posts:

Op zoek naar een DC axial koeler 50x50x20

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn Lite-on voeding (PE-5221-08 AP ROHS) zit een koeler die kapot is. Nu wil ik graag de koeler (Yate Loon D50SH-12C / DC 12V 0.27A) vervangen, zonder dat ik een nieuwe voeding hoef te kopen. De koeler die erin zit heeft schijnbaar nogal speciale afmetingen, omdat ik deze maar erg slecht op internet kan vinden. Ik ben dus op zoek naar dezelfde koeler, dan wel een goede vervanging hiervoor.

specs van de koeler zijn hier te vinden:
http://www.yateloon.com/s...=31277&rid=8511&id=154572

Heeft iemand suggesties?

bvd

Verwijderd

Bij de Conrad hebben ze van Sunon een 50x50x10 ventilator met een maglev bearing:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=189354

Dat deze fan iets dunner is zal voor het inbouwen niet echt uitmaken denk ik.

Op de volgende site staan conversietabellen van CFM naar M3/Hr. :
http://www.nd2x.net/airflow.html

Als je de specs van de fabrikanten moet geloven haalt de originele fan (maximaal) 3 M3/Hr. meer airflow dan deze Sunon fan.

De fans die ik op de gemiddelde webshop gezien heb, hebben een lagere CFM.

Is het niet mogelijk om er een 60x60 mm. fan in te modden? Dan zit je qua airflow zowiezo goed. Of eventueel via een verloopstukje een 80x80 mm. fan aan de buitenkant van de voeding? Dan ben je goedkoper uit.

Wellicht is er bij Freezing Hardware nog iets te vinden

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 17:01:
Bij de Conrad hebben ze van Sunon een 50x50x10 ventilator met een maglev bearing:

Op de volgende site staan conversietabellen van CFM naar M3/Hr. :
http://www.nd2x.net/airflow.html

Als je de specs van de fabrikanten moet geloven haalt de originele fan (maximaal) 3 M3/Hr. meer airflow dan deze Sunon fan.

De fans die ik op de gemiddelde webshop gezien heb, hebben een lagere CFM.

Is het niet mogelijk om er een 60x60 mm. fan in te modden? Dan zit je qua airflow zowiezo goed. Of eventueel via een verloopstukje een 80x80 mm. fan aan de buitenkant van de voeding? Dan ben je goedkoper uit.

Wellicht is er bij Freezing Hardware nog iets te vinden
Bedankt voor de tips. De airflow van die sunon is toch wel aanzienlijk lager, dus ik denk niet dat het verstandig is om voor die te gaan. 60x60 gaat trouwens echt niet passen. Dat idee om om aan de buitenkant te plaatsen is nog wel een idee. Maar alleen als het niet anders kan. Ik hoop toch nog een 50x50x20 mm te vinden!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-12 13:23

AlexanderB

7800 rpm

Farnell heeft een boel fans, het beste wat ik dr van kan maken is 50x50x15, de opvolgende maat is 50x50x30, en dat lijkt me ook niet te passen, wel?

enige probleem is dat ze niet zo blij worden als je daar als particulier gaat bestellen.. maar misschien kan je ergens een x15 fan vinden die voldoet? :)

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Je kunt highflow.nl proberen te mailen. Die verkopen heel veel Yates dus misschien kan die er aan komen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 17:01:

De airflow van die is 15.3 CFM, tegenover 19 CFM van de orginele. Zou het erg schadelijk zijn om die Sunon toch te gebruiken?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12 09:31
Waarom past er geen ander formaat is? Komt dat door de schroef gaten of past het simpelweg niet?
Als het door de schroefgaten komt kan je altijd nog overwegen om er gaten bij te boren.

En waarom geen andere voeding? Zover ik weet is die lite-on geen hoogvlieger dus als je die vervangt door een budget voeding ben je niet al te veel geld kwijt...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
ChojinZ schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 17:13:
Waarom past er geen ander formaat is? Komt dat door de schroef gaten of past het simpelweg niet?
Als het door de schroefgaten komt kan je altijd nog overwegen om er gaten bij te boren.

En waarom geen andere voeding? Zover ik weet is die lite-on geen hoogvlieger dus als je die vervangt door een budget voeding ben je niet al te veel geld kwijt...
Beide. Door de schroefgaten en dr past niets anders in. De koeler mag evt. wel iets dikker zijn. Dit is een minivoeding (slechts 50-55 mm dik), die je niet zomaar vervangt.. Zoek er maar eens naar. Ik ga ook geen 50 euro neerleggen, als het ook voor 5-10 euro kan.. (dat moet dan nog blijken ;) )

• ChojinZ
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 17:26:
[...]

Beide. Door de schroefgaten en dr past niets anders in. De koeler mag evt. wel iets dikker zijn. Dit is een minivoeding (slechts 50-55 mm dik), die je niet zomaar vervangt.. Zoek er maar eens naar. Ik ga ook geen 50 euro neerleggen, als het ook voor 5-10 euro kan.. (dat moet dan nog blijken ;) )
En de fan aan de buitenkant monteren?

Off-topic:

Komt de voeding soms uit een dell optiplex GX 270?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
ChojinZ schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 17:45:
[...]

En de fan aan de buitenkant monteren?

Off-topic:

Komt de voeding soms uit een dell optiplex GX 270?
Zou het laatste middel zijn he..

Maar volgens mij heb ik iets gevonden:
http://newpowersupply.com...ooling_devices-ca-46.html
Ik vraag me alleen af of het iets uit maakt of ik een fan koop met 3-pin/4-pins aansluiting? De huidige heeft namelijk alleen een rode en zwarte draad.

De voeding komt uit een Acer Aspire x3900, een duits type.

• ChojinZ
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 18:28:
[...]

Zou het laatste middel zijn he..

Maar volgens mij heb ik iets gevonden:
http://newpowersupply.com...ooling_devices-ca-46.html
Ik vraag me alleen af of het iets uit maakt of ik een fan koop met 3-pin/4-pins aansluiting? De huidige heeft namelijk alleen een rode en zwarte draad.

De voeding komt uit een Acer Aspire x3900, een duits type.
Van 3 naar 2 pin is geen probleem. Het 3e draadje is (zover ik weet) voor de RPM dus die moet je niet gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door ChojinZ op 03-03-2011 21:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 17:06:
[...]

De airflow van die is 15.3 CFM, tegenover 19 CFM van de orginele. Zou het erg schadelijk zijn om die Sunon toch te gebruiken?
Excuses, ik had het eerder verkeerd gelezen, dacht dat je de 17 cfm versie had 8)7 ,

De Sunon fan heeft inderdaad een lagere cfm, maar misschien kun je er 2 in- / opzetten, 1 op de plek van je oude fan en 1 aan de binnenkant van de pc, aan de buitenkant van de voeding, in een soort push/pull opstelling? Lijkt me de goedkoopste oplossing.

Farnell heeft inderdaad ook dat soort fans alleen de winkel hanteert een minimaal orderbedrag van 50 euro exclusief BTW en dan schiet het bestellen van fans in dit geval het doel voorbij (de reden dat ik de winkel eerder niet noemde).

Ik heb inmiddels een 4 cm fan gezien die makkelijk de airflow haalt maar die maakt wel 51 dB geluid. Dat kun je vergelijken met een gemiddelde werkende vaatwasser. Weet niet of dat wat is?

Zoals ChojinZ al eerder zei zouden 2- of 3- pins fans prima zijn.

Een 4-pins alleen als er een verloopstuk van 2 pin naar een standaard molex op zit. Ik zou geen PWM fan met 4-pin nemen, want sommige PWM fans doen namelijk niets als je geen PWM signaal naar de fan stuurt. Dat zou je dan van tevoren moeten weten. Daarnaast heb ik niet veel 50x50 mm PWM. fans gezien.

Als je over de grens een goede fan kan bestellen zit je ook nog met verzendkosten. Correct me if I'm wrong: De site die je noemde daar zie ik niet dat die ook naar het buitenland en/of aan consumenten levert.

Uit ervaring weet ik dat een Handyman winkel ook veel kan leveren (of elke hobbywinkel die aangesloten is op het Euras-onderdelen systeem) Maar, uit mijn ervaring is dat ruim duurder dan gemiddeld.
Eventueel zou een winkel met gebruikte server-onderdelen wat zijn.

Je zou ook een 80x80 mm. fan aan de buitenkant kunnen bevestigen evt. door middel van een fanadapter. Goede passende fanadapters zie je echter helaas niet veel meer. Ik denk dat je er anders niet aan ontkomt om de Dremel in je voeding te zetten.

Heb je al contact gezocht met Acer om info voor een vervangende fan?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:33:
[...]

Excuses, ik had het eerder verkeerd gelezen, dacht dat je de 17 cfm versie had 8)7 ,

De Sunon fan heeft inderdaad een lagere cfm, maar misschien kun je er 2 in- / opzetten, 1 op de plek van je oude fan en 1 aan de binnenkant van de pc, aan de buitenkant van de voeding, in een soort push/pull opstelling? Lijkt me de goedkoopste oplossing.

Farnell heeft inderdaad ook dat soort fans alleen de winkel hanteert een minimaal orderbedrag van 50 euro exclusief BTW en dan schiet het bestellen van fans in dit geval het doel voorbij (de reden dat ik de winkel eerder niet noemde).

Ik heb inmiddels een 4 cm fan gezien die makkelijk de airflow haalt maar die maakt wel 51 dB geluid. Dat kun je vergelijken met een gemiddelde werkende vaatwasser. Weet niet of dat wat is?

Zoals ChojinZ al eerder zei zouden 2- of 3- pins fans prima zijn.

Een 4-pins alleen als er een verloopstuk van 2 pin naar een standaard molex op zit. Ik zou geen PWM fan met 4-pin nemen, want sommige PWM fans doen namelijk niets als je geen PWM signaal naar de fan stuurt. Dat zou je dan van tevoren moeten weten. Daarnaast heb ik niet veel 50x50 mm PWM. fans gezien.

Als je over de grens een goede fan kan bestellen zit je ook nog met verzendkosten. Correct me if I'm wrong: De site die je noemde daar zie ik niet dat die ook naar het buitenland en/of aan consumenten levert.

Uit ervaring weet ik dat een Handyman winkel ook veel kan leveren (of elke hobbywinkel die aangesloten is op het Euras-onderdelen systeem) Maar, uit mijn ervaring is dat ruim duurder dan gemiddeld.
Eventueel zou een winkel met gebruikte server-onderdelen wat zijn.

Je zou ook een 80x80 mm. fan aan de buitenkant kunnen bevestigen evt. door middel van een fanadapter. Goede passende fanadapters zie je echter helaas niet veel meer. Ik denk dat je er anders niet aan ontkomt om de Dremel in je voeding te zetten.

Heb je al contact gezocht met Acer om info voor een vervangende fan?
Allereerst bedankt voor de reacties!

Ik moet zeggen dat ik dat push/pull idee nog niet zo gek vind.. Maar zet je ze daarbij dan gewoon beide met de airflow naar buiten? En hoe zit het dan met de stroomvoorziening? 2x rood en 2x zwart maar aan elkaar knopen?

De site die ik noemde kan wel leveren aan het buitenland, maar helaas alleen tegen exhorbitant hoge verzendkosten.

Ik ga zeker ook nog wel een 'onderdelenhuis' raadplegen. Acer zegt opsturen, maar ik wil mn pc niet weken kwijt zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel de ruimte om 2 koelers van 10mm achter elkaar te zetten in de voeding. Kan dit ook? (beide de airflow dezelfde kant op, naar buiten)

Verwijderd

Als je nog garantie hebt bij Acer zou ik het risico niet nemen om zelf ventilatoren te gaan vervangen ook al ben je je pc even kwijt. Of heb je geen garantie meer?

Wat betreft de fans: beide fans kun je naar buiten richten, de eerste in je pc met de airflow door de voeding heen naar buiten, en de tweede in de voeding zelf naar buiten. Meestal staat er op zo'n ventilator een pijltje die de richting van de airflow aangeeft. Inderdaad kun je ze parallel aan elkaar knopen (Ik zou het solderen), rood aan rood en zwart aan zwart. De fans zijn twaalf volt.

Maar wat me beter lijkt is de ene 50x50mm. fan in de voeding aansluiten op de plek van je oude fan en (indien mogelijk) een grotere 80x80mm. standaard pc fan met 3 pins plug en minstens evenveel airflow met een fan->molex verloopplugje op een vrije molex-aansluiting van je voeding (als je die tenminste over hebt) zodat die totaal los staat van je voeding. Een 80x80mm fan met dezelfde airflow als de 50x50mm. fan zal een stuk stiller zijn.

Molex verloopplugjes kosten niet zoveel. Dan de fan eventueel met tie-wraps vastmaken aan buitenkant van de voeding.
Pagina: 1