Toon posts:

bsi geen voordeel van CMOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: 'Aantal cmos-beeldsensors overtreft ccd's in fotocamera's in 2013'
Daarnaast is cmos-technologie sneller doordat verschillende kanalen tegelijk uitgelezen kunnen worden, kan ondersteuningslogica in de beeldsensor geïntegreerd worden en is het gebruik van bsi-technologie mogelijk.
bsi is ook mogelijk op CCD. Daar wordt het op high-end camera's voor microscopie al jaren gebruikt, terwijl het bij CMOS pas moet beginnen. Bsi mag je dus zeker niet als CMOS voordeel opschrijven.

Beeldkwaliteit is trouwens al jaren geen tegenargument voor CMOS... Niets sinds Canon met zijn kleinbeeld camera met CMOS betere beelden produceerde dan Nikon met hun toenmalige CCD. En dat is toch al zo'n 7 jaar geleden.

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik ga af van wat er voor consumentencamera's beschikbaar is en ccd in combinatie met bsi heb ik daar nog niet gezien. Ik zal dat nog even verduidelijken.

Wat betreft beeldkwaliteit tussen cmos en ccd heb ik in het artikel aangegeven dat het verschil ertussen de afgelopen jaren kleiner is geworden. Maar in MF-camera's en -achterwanden van Hasselblad, Leaf, Pentax en Leica worden nog steeds ccd-beeldsensors gebruikt.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
dus omdat in die niche markt ccd sensors gebruikt worden, zijn ccd sensors in het algemeen de beste technologie?

Sorry hoor, maar dat is een nogal vreemde uitspraak.

Zeker als op dit moment zo ongeveer de volledige dSLR markt van ccd naar cmos is overgestapt omdat die verreweg superieur is. Canon dSLRs zijn al jaren lang cmos, en Nikon, Sony en Pentax zijn nu ook over.

Dat is zo algemeen bekend dat je lezers je niet meer serieus zullen nemen als je stelt dat "het verschil kleiner is geworden".

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
blackTIE schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 16:25:
Ik ga af van wat er voor consumentencamera's beschikbaar is en ccd in combinatie met bsi heb ik daar nog niet gezien. Ik zal dat nog even verduidelijken.

Wat betreft beeldkwaliteit tussen cmos en ccd heb ik in het artikel aangegeven dat het verschil ertussen de afgelopen jaren kleiner is geworden. Maar in MF-camera's en -achterwanden van Hasselblad, Leaf, Pentax en Leica worden nog steeds ccd-beeldsensors gebruikt.
Niet om het een of ander, maar eerst counter jij zijn eerste punt door te zeggen dat het gaat om consumenten cameras om daarna zijn tweede punt (waar hij het wel over consumentencameras heeft) te counteren met een punt wat alleen geld voor niche cameras.

~ Mijn prog blog!