Windows start niet meer op door gewiste MBR

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 02:03
Ik heb 2 harde schijven in mijn pc zitten (F3 spinpoint) van 1 TB. Ik dacht dat het misschien wat sneller zou zijn als ik de schijven in RAID 0 zou draaien ipv IDE. In de BIOS had ik harde schijven naar RAID veranderd en met de bios raid tool heb ik een 'Logical Drive' aangemaakt van 2 TB. Maar ik moest de MBR data wissen, ik had het even opgezocht en het wisde niet mijn hele harde schijven dus ik dacht dat het wel goed zou gaan.

Nu probeerde ik dus op te starten, maar door dat de MBR gewist is lukt dit dus niet meer. Ik heb hem weer teruggezet naar IDE, maar het opstarten werkt natuurlijk nog steeds niet omdat de MBR gewist is. Nu las ik dat je gewoon de Windows dvd er in kan dan en met opstartherstel het kan fixen, maar de Windows herstelfunctie geeft aan dat Windows herstel niet compatibel is met mijn huidige Windows installatie (Ultimate x64 SP1), het is gewoon de zelfde (illegale) schijf waar ik hem mee geinstalleerd heb. Ik heb de schijf overigens ook weleens na de installatie gebruikt en dat werkte gewoon prima.

Op RAID 0 kan ik overigens Windows 7 niet opnieuw installeren, omdat de logical drive niet wordt gedetecteerd in de setup. In IDE mode ziet die de harde schijven wel, en de installatie van Windows staat er ook nog steeds op. Enkel als ik Windows probeer op te starten zie ik alleen een knipperend streepje linksbovenin. Het is toch raar als ik mijn harde schijf setting wil veranderen en ik externe software moet gaan gebruiken om de RAID 0 aan de praat te krijgen?

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Ik heb dus geen Windows dvd meer, en ik betwijfel of het helpt als ik een nieuwe brand.

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
In het begin van de installatie van windows staat er toets (weet niet precies welke) om extra drivers te installeren, als je dat doet dan kun je je raid driver installeren en vervolgens herkend de installatie gewoon je schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als jij een RAID array aanmaakt wordt de data van je schijven gegooid. Alles wat daarop staat ben je dus kwijt.

Wat je het beste kunt doen is even een Windows DVDtje kopen en die installeren. Zorg evt voor een USBstickje met de driver voor je storagecontroller erop, als deze niet standaard door Windows herkent wordt en je kunt gewoon een install doen, of je dit nu op IDEmodus, AHCImodus of RAIDmodus doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:36
Volgens mij kan je niet zomaar bij een schijf met een Windows installatie zomaar een 2e HDD toevoegen en in RAID 0 zetten.
Bij RAID 0 worden 2 schijven als 1 gebruikt en worden bestanden in 2 delen opgedeeld en over de 2 schijven. Dit moet je vanaf het begin doen en daar Windows op installeren en vanaf dat punt er data op gaan zetten.
Wanneer je dit achteraf doet kan je overnieuw beginnen met installeren en data verzamelen... Je schijven zijn nu gewoon weer "leeg" volgens de PC.

Met een beetje mazzel kan je nog een data recovery uitvoeren door je schijven aan een andere PC te hangen als je je data terug wilt.
Terw_Dan schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 15:47:
Als jij een RAID array aanmaakt wordt de data van je schijven gegooid. Alles wat daarop staat ben je dus kwijt.

Wat je het beste kunt doen is even een Windows DVDtje kopen en die installeren. Zorg evt voor een USBstickje met de driver voor je storagecontroller erop, als deze niet standaard door Windows herkent wordt en je kunt gewoon een install doen, of je dit nu op IDEmodus, AHCImodus of RAIDmodus doet.
Die install zou ik dan niet doen op IDE of AHCI als de HDD's in RAID 0 moeten komen te staan :+

[ Voor 33% gewijzigd door Capa op 01-03-2011 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 02:03
Hmm, om de een of andere reden was ik mijn data nog niet kwijt. Ik zag bij de Windows Installatie dvd ook nog staan dat 600 gb in gebruik is, wat ook zo was voor het naar raid zetten. Waarschijnlijk moest ik Windows 7 eerst opnieuw installeren voordat ik Raid 0 kon gebruiken.

Ik had een recovery cd gedownload van Usenet en daarmee heb ik het fixmbr command uitgevoerd en nu werkt alles weer. Ik zit nu alleen enkel op IDE. Als ik mijn zooi heb gebackupped ga ik misschien toch nog RAID 0 draaien.