gertjanvdheuvel schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 13:21:
Sja, laat ik heel simplistisch doen hier ... gamen en photoshoppen .... zo zwaar mogelijk dus X6 ?
6 x 2,8GHz core > 4 x 3,2GHz core lijkt me. Meer Level 1 en 2 cache, zelfde Level 3 cache.
You do the math, de X6 zal sneller zijn.
Iedereen die mij een 400W voeding aan zou raden voor een Radeon HD 5xxx zou ik uit mijn testament schrappen. Maar dat is mijn mening.
Incorrect.
Meer cores is niet altijd sneller. Het ligt aan de software die je gebruikt. Niet alle software is multithread optimised. Zeg maar gerust dat er weinig software is die dat wel is.
Photoshop bij toeval wel, dus dan klopt het, maar in veel andere gevallen juist niet.
Voor gamen zijn veel cores verre van wenselijk. 9 van de 10 games doet niks met de extra cores en de games die wel multicore kunnen draaien gebruiken er vaak slechts 2.
Ook de hoeveelheid cache zegt niet alles. Het kan nuttig zijn, maar alleen als de situatie er om vraagt.
Edit:
Je zegt het niet expliciet, maar ik vermoed dat je gigahertzen aan het optellen bent... Dat is een absolute no-no.
Een CPU met twee cores van 1Ghz vs een singlecore op 2Ghz is geen vergelijking.
De 1Ghz dualcore zal nooit zo snel zijn als de 2Ghz singlecore omdat er extra overhead zit in het managen van meerdere threads. Daarbij onstaan er ook situaties waarin de ene core op de resultaten van de ander moet wachten waardoor er gaten onstaan in het verwerken. Pauzes die bij een singlecore nooit zullen optreden omdat die alles sequentieel doet. Verder moeten ze ook nog wel eens cache geheugen delen, waardoor ze ook weer op elkaar moeten wachten tot de toegang weer vrijgegeven is, en hetzelfde geld met memory access.
[
Voor 25% gewijzigd door
McKaamos op 01-03-2011 13:34
]