Toon posts:

HPSmartArray400 - Schijf defect - vragen over vervangen

Pagina: 1
Acties:

• homer.simpson
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-09-2020
Hoi,

Wil een schijf vervangen in een server omdat ie "failed" aangeeft als status. De server is in een RAID5 opstelling. Het is voor mij de eerste keer dat ik met een array problemen heb. Heb wat dingen gelezen over firmwares van de schijven/controller en begin te twijfelen, moeten alle schijven perse dezelfde firmware hebben ? Wat gebeurd er als de nieuwe schijf een ander firmware versie(nieuwer) heeft dan de huidige schijven ?

Moet ik dus eerst alle firmwares gaan upgraden (worden de schijven na de update nog herkend door de controller etc) ?

Thanks!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt die schijf gewoon vervangen, ook al heeft die een wat nieuwere firmware. Zolang die firmware maar geen issues geeft met de controller (dus de bekende issues met de Samsung F1s en Seagate 7200.11s bijvoorbeeld).
De firmware van de schijf stuurt enkel de schijf zelf aan, naar je controller toe wordt er gewoon een schijf gepresenteerd met een bepaalde grootte enz, dus dat maakt voor de controller geen verschil.

• Blackspot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-01-2018
Controleer ook even de firmware van de RAID controller, HP had wat kleine bugjes in de firmware zitten waardoor de schijf mogelijk niet gevonden word bij het booten.

Weet alleen niet zeker of dit bij de 400 ook zo was.

• homer.simpson
Thanks voor de replies! Mocht de schijf niet meer gevonden worden door de controller dan is dat alleen voor de nieuwe schijf neem ik aan ? En dit kan dan verholpen worden door een firmware update ?

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 07:11
Zorg wel dat je de juiste schijf eruit haalt he...

Je hebt een RAID 5... dus als je nu de verkeerde eruit haalt.. dan.. jah, de gevolgen hoef ik niet uit te leggen ;)

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-05 17:37

John2B

I Love RAID5..!!

Blackspot schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 12:37:
Controleer ook even de firmware van de RAID controller, HP had wat kleine bugjes in de firmware zitten waardoor de schijf mogelijk niet gevonden word bij het booten.

Weet alleen niet zeker of dit bij de 400 ook zo was.
Staat me ook iets van bij, upgrade van de firmware van de controller is meestal de oplossing van het disk probleem. Indien achteraf de disk alsnog niet wordt herkend, kan je altijd de disk nog vervangen.

Even HP bellen, wordt een nieuwe opgestuurd incl. UPS retour label voor het retour sturen van de defecte schijf. Fantastiche service ;-)

Ik doe zelf 1x per jaar een upgrade van de firmware van mijn hardware, er draait een tooltje op de server die dat allemaal bijhoud, en druk op de knop en een reboot en alles is weer geupdate. _/-\o_

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• homer.simpson
Hoe betrouwbaar zijn de meldingen van een raid controller ? Er zitten namelijk 4 fysieke schijven in de server (inc. 1 spare die nu actief is volgens de logs). Als ik wat verder kijk in de logs dan zie ik dat er vorig jaar juni een schijf in dezelfde port zat en die gaf status 3 failed aan, deze is volgens mij vervangen want het serienummer is daarna anders en de "nieuwe" schijf gaf een maand later ook status 3 failed aan op dezelfde port (de server blijkt elke maand 1 keer herstart te worden en bij het opstarten worden de meldingen gelogged) :S HP Diagnostics voor de port geeft aan:

"Error occurred reading RIS copy from Port 2I, Box 1, Bay 3"

Zou de controller kapot zijn oid ?

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-05 17:37

John2B

I Love RAID5..!!

Firmware al geupdate....kan vaak probleem al oplossen. Lees bij de nieuwe firmware wat de wijzigingen zijn.

En ook de firmware van de disken nalopen en updaten. Beide tegelijk updaten dat draait alles op het juiste firmware level..!!

Was al eerder genoemd, maar hoor daar niet's van terug? Had vorig jeer een zelfde soort probleem met uitval van een disk. Firmware van RAID Controller EN disken geupdate. Probleem weg en draait al weer dik een jaar probleemloos.

Natuurlijk kan de controller defect zijn, maar zou eerste de firmware updaten...!!

[Voor 6% gewijzigd door John2B op 08-03-2011 15:44]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee