Toon posts:

wifi netwerk performance test

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ga voor een stichting onderzoek doen naar de performance van een wifi netwerk. Ik ga deze perforance op een aantal punten testen. Concreet zijn dit: daadwerkelijk bandbreedte, latency en packet drop. Dit doe ik door met een laptop met een aantal verschillende acces points te verbinden en dan via iperf en ping deze testen te doen naar een referentie punt binnen het netwerk(b.v. een server).

Mijn vraag is dan ook of iemand nog wat tips heeft wat ik nog zou kunnen testen of op welke manier ik dat kan doen?

Ik hoop dat iemand op dit topic reageert:)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:14

lier

MikroTik nerd

Het is in ieder geval van belang om een doel te stellen...wat is volgens jou performance en wat en hoe wil je dat meten.

Als uitgangspunt zou ik eens kijken op de site van smallnetbuilder (en eventueel vergelijkbare sites) wat zij allemaal testen. Zo wordt als variabele onder andere ook vaak de afstand mee genomen (en die zie ik nog niet in je lijst).

Succes/veel plezier

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even wat tips nodig. Ik wil dus met iperf de bandbreedte gaan meten. Hiervoor wil ik een punten binnen het netwerk benaderen. Het netwerk bestaat uit een user vlan en een management vlan. Ik zelf zal binnen het user vlan blijven. Het is dan niet mogelijk om een device te bereiken in het management vlan(via ping of iperf). Ook is er nog een dmz, waarin een gateway server staat die wel te bereiken is.

Heeft iemand tips of ik een device in het management vlan kan benaderen of moet ik toch een punt zoeken binnen het user vlan waarmee ik het beste kan connecteren?

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 09:57

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat hangt van je doel af natuurlijk. Welke performance wil je weten? Die voor het management, die voor de gebruiker, of allebei?

En wil je bijvoorbeeld ook dekking testen? Probeer in elk geval altijd hetzelfde testdoel (referentiemachine) te gebruiken voor juiste resultaten. Of je moet ook verschillende routes in het netwerk willen testen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Als het management vlan niet gerouteerd is, dan wil dat niet. Einde verhaal.

Maareh, wat is je baseline voor de performance? Je moet natuurlijk wel ergens mee vergelijken. Wordt het door gebruikers nu als traag ervaren? Wat is dan de huidige snelheid en waar wil je heen?

Overigens, ik kan je de Ekahau Heatmapper aanraden om de te kijken of überhaupt je dekking wil in orde is :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Bij de oplevering van het netwerk zijn er performance eisen opgesteld. Het doel is om te onderzoeken of aan deze eisen worden voldaan, omdat deze stichting op dit moment geen inzicht heeft de performance die het netwerk geeft. De baseline performance eisen die toen zijn opgesteld zijn: bandbreedte, latency en packet drop en deze houdt ik dan ook aan. Wat betreft dekkings metingen, deze heb ik al verricht, het gaat zich puur om netwerk performance.

Mijn doel is ook om 1 referentiepunt aan te houden en deze had ik ook al. Dit is een portal server die in dmz omgeving draait. Deze kan ik via ping benaderen. Alleen kan ik hier geen iperf op draaien, omdat deze geen Windows client is. Daarom ben ik naar andere opties aan zoeken. Er is dus wel een server in management omgeving opgezet, maar deze is dus vanuit gebruikers vlan niet te benaderen.
Pagina: 1