Installatie Zend framework

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 02:42
Hey allemaal,

Ik ben nu een tijdje aan het lezen over Zend Framework (Boek van wouter tengeler), en wil nu eigenlijk wel beginnen met programeren. Ik dacht dat de installatie simpel zou zijn, maar dat blijkt het absoluut niet te zijn.

( Ik draai op mijn eigen VPS, Directadmin, CentOS 5.5 32b. )

Ik heb de minimale package gedownload, omdat ik niet mijn hele server (waar ook websites van klanten op staan gehost) zend wil hebben. Ik dacht dat het een kwestie was van de mappen bin en libary kopieren naar mijn root (van het domein dan, public_html dus), en de commandline (bin/zf.php) openen, en een project aanmaken. Helaas schijnt het niet zo simpel te zijn, en na heel veel googlen kwam ik erachter dat ik (geloof ik dan) de php.ini aan moest passen, met een include_path. Hier bevind ik me gelijk al op onbekend terein. Ik weet dat ik één php.ini heb, voor de hele server. Ik wil op meerdere domeinen zend gaan draaien, en dan kan ik natuurlijk niet één include path maken, naar één domein. Ook zie ik het niet echt zitten om mijn server zo in te stellen dat ieder domein een eigen php.ini krijgt.

Mijn vraag is nu dan ook, is het mogelijk zonder de php.ini aan te passen? En als dat niet mogelijk is, wat moet ik nu dan precies doen?

And that's how one and one makes three.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ooit wat gemaakt mbv Zend. Wat ik toen gedaan heb is die package gedownload, vervolgens een nieuw project gemaakt met iets als
$ zf.sh create project <bla>

En vervolgens de Zend library in de library folder gegooid. Ik heb nooit mijn php.ini aan hoeven passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:39
Heb je ook naar de quickstartguide op de zend framework manual site zelf gekeken? Die lijkt me - zeker wat betreft installatie - wel duidelijk?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 01:25:
Ik heb ooit wat gemaakt mbv Zend. Wat ik toen gedaan heb is die package gedownload, vervolgens een nieuw project gemaakt met iets als
$ zf.sh create project <bla>

En vervolgens de Zend library in de library folder gegooid. Ik heb nooit mijn php.ini aan hoeven passen.
Dat valt te proberen, zal het even doen (:

Dit werkt niet is ieder geval.

-bash-3.2# $ zf.sh create project HelloZend
-bash: $: command not found
Freeaqingme schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 01:26:
Heb je ook naar de quickstartguide op de zend framework manual site zelf gekeken? Die lijkt me - zeker wat betreft installatie - wel duidelijk?
Ja, heb ik naar gekeken. Ik kreeg het ook daar niet mee voor elkaar, omdat ik simpelweg niet weet wat ik waar moet aanpassen.

[ Voor 37% gewijzigd door BlueCola op 01-03-2011 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Blue-cola schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 01:28:
Ja, heb ik naar gekeken. Ik kreeg het ook daar niet mee voor elkaar, omdat ik simpelweg niet weet wat ik waar moet aanpassen.
Miscchien kan je wat concreter maken wat er aan de hand van die quickstartguide niet lukt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
Ik ben nu een stapje verder. Nadat ik zf.sh heb gechmodd naar 777, kon ik met
./zf.sh create project Hellozend

een project aanmaken. Het enigste probleem is dat hij het project nu nog in de verkeerde map aanmaakt, wat ik niet anders krijg.

@Freeaqingme,
De guide was voornamelijk gericht op de full server version. Ik heb de minimal package.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Blue-cola schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 01:45:
@Freeaqingme,
De guide was voornamelijk gericht op de full server version. Ik heb de minimal package.
Ga er maar voor jou vanuit dat er geen verschil tussen de twee zit (met uitzondering van de bestandsgrootte). Je kan die guide ook gewoon volgen met de minimal pkg. Verder, als hij iets in een verkeerde map aanmaakt, dan `cd` je toch eerst naar een andere map toe, de map waar je 't zooitje wel wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
Dat zit er wel degelijk geloof ik. Ze full server installeert zichzelf automatisch.
The easiest way to get Zend Framework along with a complete PHP stack is by installing » Zend Server. Zend Server has native installers for Mac OSX, Windows, Fedora Core, and Ubuntu, as well as a universal installation package compatible with most Linux distributions.

After you have installed Zend Server, the Framework files may be found under /usr/local/zend/share/ZendFramework on Mac OSX and Linux, and C:\Program Files\Zend\ZendServer\share\ZendFramework on Windows. The include_path will already be configured to include Zend Framework.
zf.sh staat in de map bin. Ik kan niet vanaf de map public html het bestand uitvoeren dat in een andere map staat toch? En als ik dat wel doe, zal het lijkt mij nog steeds alles dumpen in de bin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Dat gaat dus over hun Server oplossing (waarbij ook het Framework wordt meegeleverd), niet over hun Framework).
Blue-cola schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 01:54:
zf.sh staat in de map bin. Ik kan niet vanaf de map public html het bestand uitvoeren dat in een andere map staat toch? En als ik dat wel doe, zal het lijkt mij nog steeds alles dumpen in de bin.
Kijk eens in de gegenereerde public/index.php ? ;)

volgens mij probeer je veel te veel vooruit te denken zonder de bijbehorende documentatie door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
De rest van de documentatie gaat ervan uit dat het al geinstalleerd is.

Voordat er iets gerenereerd word, zal ik eerst moeten weten hoe ik een .sh file run vanuit een andere map :-p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Dat is toch gewoon basis (BA)SH kennis?

Stel dat jij in /home/bluec/zf zit, en je wilt 't genereren in ~/projects/myzfproject/, dan kan je bijvoorbeeld het volgende doen:
code:
1
2
cd ~/projects/
~/zf/bin/zf.sh create project myzfproject

[ Voor 0% gewijzigd door Freeaqingme op 01-03-2011 02:10 . Reden: BA(SH) => (BA)SH ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
Ik zit in /home/domein/domains/domein/public_html.
De sh file staat in /home/domein/domains/domein/public_html/bin/zf.sh
Ik wil mijn project in /home/domein/domains/domein/public_html/

Hoe moet ik het dan precies uitvoeren? Wat ik in de startpost (volgens mij) al aangaf, ik sta echt aan het begin, en ben linux nog aan het ontdekken. Basiskennis moet nog gelegd worden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Waarom wil je 'm in /home/domein/domains/domein/public_html/, terwijl alles aangeeft dat je dan beter als root /home/domein/domains/domein/ kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
Freeaqingme schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 02:19:
Waarom wil je 'm in /home/domein/domains/domein/public_html/, terwijl alles aangeeft dat je dan beter als root /home/domein/domains/domein/ kan gebruiken?
Dit heb ik nog nergens gelezen. Zou je dit kunnen toelichten? Ik wil het project in de public_html hebben, zodat het geopend kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt beter die bin directory in je PATH environment zetten, je gaat hem namelijk veel gebruiken, bijv voor het aanmaken van controlers of actions
zf.sh create controller bla

Zet onder in je ~/.bashrc iets van
code:
1
export PATH=/path/naar/zf/bin:$PATH

Verder is zf.sh 777 modden nou niet echt een goed idee, nu kan iedere user hem aanpassen met alle security problemen van dien. De reden dat hij niet wou draaien is omdat hij niet executable was. Dit kun je aanzetten met
chmod +x ./zf.sh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
Hmmm, oke. Zou je kunnen uitleggen wat dat export path precies doet, en wat je met ~/.bashrc bedoeld?

Zoals ik al zei ben ik echt compleet nieuw in Linux en Zend.

(Met die x erbij, welk "getal" krijg je dan? (755?)

[ Voor 14% gewijzigd door BlueCola op 01-03-2011 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blue-cola schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 11:43:
Hmmm, oke. Zou je kunnen uitleggen wat dat export path precies doet, en wat je met ~/.bashrc bedoeld?

Zoals ik al zei ben ik echt compleet nieuw in Linux en Zend.

(Met die x erbij, welk "getal" krijg je dan? (755?)
Ik zou hem chmodden op 744.

~/.bashrc is een bestand. De ~ is een afkorting voor je home dir. Eigenlijk staat er dus /home/<user>/.bashrc. Het bestand .bashrc is een bestand welke bash leest bij het opstarten, hierin kun je dus settings defineren.

Met export exproteer je de environment variabele PATH. Wat het doet is hij plakt de Zend directory voor de rest van het path. De PATH variabele gebruikt hij om programma's in te zoeken. Je kunt je huidige PATH printen met behulp van
echo $PATH

Als je nu bijv ls intypt dan kijk hij in de mappen welke in je PATH staan naar de executable met de naam ls. Daarom hoef je ook niet /bin/ls in te typen, maar is ls voldoende.

Een PATH environment heb je in elk bekend OS (Linux, Windows, *BSD, OS X, etc). Oja met het commando env kun je je complete environment bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:45

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Als je dan compleet nieuw bent, doe jezelf een lol en hou je aan de quickstart guide. Deze manier van je stap voor stap door de installatie van een kant en klaar pakket heen loodsen begint een beetje vervelend te worden.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
Nogmaals, de quickstart is gericht op het volledige pakket, en ik wil het met de minimal package, (die ook in het boek gebruikt word) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reboot
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 22:18
maak je project eerst in zend studio, daarna gewoon je mapje zend in de library zetten en je htaccess document root naar /public/ veranderen.

Op deze manier werkt het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
Zou iemand even een samenvatting maken wat ik stap voor stap moet doen om zend werkend te krijgen, vanaf het moment dat de bin en libary in mijn public_html staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Blue-cola schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 18:11:
Zou iemand even een samenvatting maken wat ik stap voor stap moet doen om zend werkend te krijgen, vanaf het moment dat de bin en libary in mijn public_html staan?
Heb je MueR in "Installatie Zend framework" wel gelezen? We willen je best helpen maar moeten we je echt aan het handje houden?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Blue-cola schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 12:57:
Nogmaals, de quickstart is gericht op het volledige pakket, en ik wil het met de minimal package, (die ook in het boek gebruikt word) doen.
Freeaqingme schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 02:00:
Dat gaat dus over hun Server oplossing (waarbij ook het Framework wordt meegeleverd), niet over hun Framework).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReenL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09-2022
De quickstart werkt ook voor de minimal package;

Dit is wat zf.sh standaard aanmaakt met een nieuw project: klik.

Zelf doen:
- Zend map in library toevoegen;
- public renamen naar de correcte mapnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
NMe schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 18:54:
[...]

Heb je MueR in "Installatie Zend framework" wel gelezen? We willen je best helpen maar moeten we je echt aan het handje houden?
De link die je me geeft gaat naar mijn eigen topic. Ik post nu voor de 3e x, dat de quick guide écht niet gebasseerd is op de minimal package, ik citeer letterlijk:

"The easiest way to get Zend Framework along with a complete PHP stack is by installing » Zend Server. Zend Server has native installers for Mac OSX, Windows, Fedora Core, and Ubuntu, as well as a universal installation package compatible with most Linux distributions.

After you have installed Zend Server, the Framework files may be found......"

Dit is als je het helemaal installeert, met de PHP stack er bij, en Zend Server.
ReenL schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:19:
De quickstart werkt ook voor de minimal package;

Dit is wat zf.sh standaard aanmaakt met een nieuw project: klik.

Zelf doen:
- Zend map in library toevoegen;
- public renamen naar de correcte mapnaam.
Heel aardig van je dat je het project voor me online zet, maar dat is niet wat ik zoek. Ik wil een werkende commandline, en het vanaf het begin af aan zelf kunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door BlueCola op 01-03-2011 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Blue-cola schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:55:
[...]

De link die je me geeft gaat naar mijn eigen topic. Ik post nu voor de 3e x, dat de quick guide écht niet gebasseerd is op de minimal package, ik citeer letterlijk:

"The easiest way to get Zend Framework along with a complete PHP stack is by installing » Zend Server. Zend Server has native installers for Mac OSX, Windows, Fedora Core, and Ubuntu, as well as a universal installation package compatible with most Linux distributions.

After you have installed Zend Server, the Framework files may be found......"

Dit is als je het helemaal installeert, met de PHP stack er bij, en Zend Server.
Lees dan ook even de paragraaf erna:
Alternately, you can » Download the latest version of Zend Framework and extract the contents; make a note of where you have done so.

Optionally, you can add the path to the library/ subdirectory of the archive to your php.ini's include_path setting.

That's it! Zend Framework is now installed and ready to use.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReenL
Blue-cola schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 20:55:
Heel aardig van je dat je het project voor me online zet, maar dat is niet wat ik zoek. Ik wil een werkende commandline, en het vanaf het begin af aan zelf kunnen.
In dat geval is dit de makkelijkste "hack" aangezien directadmin redelijk dichtgetimmerd is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
cd ~
mkdir library
cp -R /path/to/library/Zend library/Zend
mkdir bin
echo '!#/usr/bin/env php' > bin/zf;
cat /path/to/bin/zf.php >> bin/zf;

--[ Opnieuw inloggen, .profile voegt de ~/bin map toe aan je PATH ]--

zf create project /path/to/project
ln -s ~/library/Zend /path/to/project/library/Zend
mv /path/to/project/public /path/to/project/public_html

That should be pretty much it. Op deze manier werkt je commandline tool voor de huidige user.

Waarom ik je dit wilde besparen is omdat je hiermee alleen de commandline tool fixt. Dit heeft niets met de daadwerkelijke website te maken die je straks gaat draaien, die kan prima zonder deze rotzooi werken.

Ik zou voor elk project ook lekker een nieuwe versie van zend neerzetten, op deze manier ben je niet verplicht om op alle applicaties dezelfde versie van zend te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien offtopic, maar misschien is het makkelijker om eerst kennis te maken met het Yii framework.
www.yiiframework.com, op het moment een snel groeiende community achter het framework.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Sleb, ik zie niet in hoe je beter leert manual te lezen/zf te gebruiken door eerst het Yii fw te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueCola
ReenL schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 21:33:
[...]

In dat geval is dit de makkelijkste "hack" aangezien directadmin redelijk dichtgetimmerd is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
cd ~
mkdir library
cp -R /path/to/library/Zend library/Zend
mkdir bin
echo '!#/usr/bin/env php' > bin/zf;
cat /path/to/bin/zf.php >> bin/zf;

--[ Opnieuw inloggen, .profile voegt de ~/bin map toe aan je PATH ]--

zf create project /path/to/project
ln -s ~/library/Zend /path/to/project/library/Zend
mv /path/to/project/public /path/to/project/public_html

That should be pretty much it. Op deze manier werkt je commandline tool voor de huidige user.

Waarom ik je dit wilde besparen is omdat je hiermee alleen de commandline tool fixt. Dit heeft niets met de daadwerkelijke website te maken die je straks gaat draaien, die kan prima zonder deze rotzooi werken.

Ik zou voor elk project ook lekker een nieuwe versie van zend neerzetten, op deze manier ben je niet verplicht om op alle applicaties dezelfde versie van zend te draaien.
Volgens jou gebruik je de commandline dus eigenlijk niet? Dus het makkelijkste is als ik een project create in de bin, en die gewoon kopieer naar de public_html?

Dan heb ik dus de map libary, en het project in mijn public_html? Hoe vertel ik het project waar hij de libary kan vinden?
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 22:07:
Misschien offtopic, maar misschien is het makkelijker om eerst kennis te maken met het Yii framework.
www.yiiframework.com, op het moment een snel groeiende community achter het framework.
Dank je wel voor de info, maar niet wat ik zoek.

[ Voor 11% gewijzigd door BlueCola op 01-03-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReenL
Volgens jou gebruik je de commandline dus eigenlijk niet?
Het kan, maar niet echt toegevoegde waarde behalve project aanmaken als je het mij vraagt.
Dus het makkelijkste is als ik een project create in de bin, en die gewoon kopieer naar de public_html? Dan heb ik dus de map libary, en het project in mijn public_html?
Nee de structuur is:
code:
1
2
3
4
path/to/website/
|-- public_html
|-- library
|-- application
Hoe vertel ik het project waar hij de libary kan vinden?
Dat doet de standaard index.php (in public_html) die je met de commandline hebt aangemaakt. Daarin staat set_include_path.

[ Voor 9% gewijzigd door ReenL op 02-03-2011 09:42 ]

Pagina: 1