Hardeschijf EOL?

Pagina: 1
Acties:

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:58
Beste Tweakers,

De PC van mijn vader wilde niet meer opstarten, dus heb ik opnieuw Windows geïnstalleerd.

Het betreft hier een Medion systeem van de Aldi (Q6600, 3 gig ram, 500GB HDD, Nvidia 8600 GT). Leuk office systeempje.

Ik heb Windows Vista SP 2 32 bit gedownload (aangezien een SP2 slipstream niet mogelijk lijkt).

Vervolgens wilde ik tijdens de installatie de partities (2: C en D) van de HDD formatteren, maar dit ging niet. Ik kreeg een foutmelding en een code daarbij (eentje met een hoop nullen). Ik kon ook niet verder, aangezien de installatie sowieso moet formateren. Als ik op volgende drukte kreeg ik dus ook de foutmelding.

Na het invoeren van de code van de foutmelding op google kwam ik erachter dat er meer mensen met dit probleem waren.

Ik heb toen mijn vader z'n PC open gemaakt, HDD eruit gehaald, aan de docking station van mijn CM690II advanced (Cooler Master behuizing) gekoppeld en de betreffende partities volledig geformatteerd (niet snel geformatteerd).

Vervolgens weer Vista geprobeerd te installeren, en dit werkte.

Wat is nu het probleem?

Het probleem is dat ik gedurende de installatie procedure al merkte dat het allemaal erg langzaam ging. Nu Vista geinstalleerd is vind ik de computer opvallend traag.

Ik heb dus HDtune gedownload en geinstalleerd om eens te kijken of de HDD misschien wel niet gewoon aan z'n einde is (nu al ...).

Het ding is, ik heb helemaal geen verstand van HDtune en weet dus niet wat ik serieus moet nemen, en waar ik op moet letten.

2 screens van HDtune:

http://i51.tinypic.com/2epsdg5.jpg

http://tinypic.com/r/117ql2e/7

Kan iemand mij vertellen of dit er goed of juist slecht uit ziet?

[ Voor 4% gewijzigd door IngamerX op 28-02-2011 21:35 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kijk eens van welk merk die schijf is, vervolgens kan je op de website van die fabrikant tooltjes downloaden die de schijf kunnen testen en je zullen zeggen of ze nog goed zijn. Het ziet er iig uit alsof ie bijna aan z'n einde is gekomen.

Zet daar dus geen belangrijke data op.

@hieronder: Goed gespot, Seagate idd.

Hoe oud is het systeem eigenlijk? Je hebt iig geen garantie via Seagate op de schijf.

[ Voor 37% gewijzigd door fsfikke op 28-02-2011 21:37 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:56

remy007

Broodje Bakpao Helmond

fsfikke schreef op maandag 28 februari 2011 @ 21:35:
Kijk eens van welk merk die schijf is, vervolgens kan je op de website van die fabrikant tooltjes downloaden die de schijf kunnen testen en je zullen zeggen of ze nog goed zijn. Het ziet er iig niet goed uit.
Ik zie in de screenshot dat het een Seagate is (STxxxxxxxxx), hiervoor kun je seatools gebruiken... Of download UBCD, daar staat ie op.

[ Voor 8% gewijzigd door remy007 op 28-02-2011 21:37 ]

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• IngamerX
Bedankt voor de reply's.

Mijn pa's PC start nu weer niet op, ik heb nu de HDD weer aangesloten op het docking station van mijn CM690II behuizing en nu geeft Intel Storage Manager op mijn PC aan dat het SMART systeem een storing heeft gevonden.

Seatools doet het niet, ik krijg bij drive status steeds de melding: test unavaillable.

Zijn er nog tools waar ik de storing mee op kan sporen en verhelpen?

Ik vind het overigens wel erg snel, ik denk dat die PC hooguit 2 jaar oud is. De HDD van mijn oude PC zit nog weer in mijn nieuwe PC. Ik denk dat ik die in totaal nu een jaar of 4 heb.

Anders wellicht nog garantie, mijn pa heeft alleen de bon niet meer... 7(8)7

[ Voor 24% gewijzigd door IngamerX op 01-03-2011 20:00 ]

• remy007

remy007

Broodje Bakpao Helmond

IngamerX schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 19:54:
Bedankt voor de reply's.

Mijn pa's PC start nu weer niet op, ik heb nu de HDD weer aangesloten op het docking station van mijn CM690II behuizing en nu geeft Intel Storage Manager op mijn PC aan dat het SMART systeem een storing heeft gevonden.

Seatools doet het niet, ik krijg bij drive status steeds de melding: test unavaillable.

Zijn er nog tools waar ik de storing mee op kan sporen en verhelpen?

Ik vind het overigens wel erg snel, ik denk dat die PC hooguit 2 jaar oud is. De HDD van mijn oude PC zit nog weer in mijn nieuwe PC. Ik denk dat ik die in totaal nu een jaar of 4 heb.

Anders wellicht nog garantie, mijn pa heeft alleen de bon niet meer... 7(8)7
Harddisks kun je meestal ook bij de fabrikant zelf RMA sturen, alleen met OEM gaat dat (dacht ik) niet... Tevens zal je eerst een test moeten laten draaien.

Het goedkoopste wat je denk ik kan doen, is even in de pricewatch (en/of V&A) kijken naar een vervangende harddisk. Deze zijn tegenwoordig niet zo duur meer, geeft je minder rompslomp, als blijkt dat je pa géén bon meer heeft.

• IngamerX
Ik heb Medion gebeld en de SMART storing indicatie doorgegeven. M'n pa heeft geluk, er zit nog 12 dagen garantie op de PC.

Helaas is de service van Medion achteruit gegaan. Ipv een monteur te sturen om eventjes een HDD te swappen, moet de complete PC in een doos naar de werkplaats worden verzonden op kosten van Medion.

En omdat mijn pa geen bon heeft gaat de "reparatie" nog langer duren. Al met al kan het 4 tot 6 weken duren voor de PC weer in huis staat.

En anders kost het zo'n 40 euro om de HDD te vervangen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Lijkt me 40 euro lappen een stuk makkelijker en praktischer.

• remy007

remy007

Broodje Bakpao Helmond

IngamerX schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 00:05:
Ik heb Medion gebeld en de SMART storing indicatie doorgegeven. M'n pa heeft geluk, er zit nog 12 dagen garantie op de PC.

Helaas is de service van Medion achteruit gegaan. Ipv een monteur te sturen om eventjes een HDD te swappen, moet de complete PC in een doos naar de werkplaats worden verzonden op kosten van Medion.

En omdat mijn pa geen bon heeft gaat de "reparatie" nog langer duren. Al met al kan het 4 tot 6 weken duren voor de PC weer in huis staat.

En anders kost het zo'n 40 euro om de HDD te vervangen.
Zelf een keer met de Medion support te maken gehad, betrof een defecte accu welke zonder problemen opgestuurd werd. Geen idee of zij dit doen, maar misschien dat ze je een nieuwe hdd kunnen toesturen, waarna jij zelf de HDD inbouwt, en defecte retourneert.

• IngamerX
Heb ik idd ook voorgesteld, maar dat doen ze niet.

Vind dat een beetje vreemd overigens. Voorbeeld: m'n xbox360 controller was afgelopen zomer kapot gegaan (linker thumbstick deed het niet meer), en ik had nog garantie op m'n 360. Dus Microsoft gebeld (gratis!) en een nieuwe controller toegestuurd gekregen, en ik moest bij levering van die nieuwe controller gelijktijdig die kapotte weer bij de pakketbezorger in een doos afgeven.

Wat dat betreft echt een dikke pluim voor M$. De medion klantenservice kost een hoop geld om te bellen, en ik moet de complete PC toesturen...

En dan te bedenken dat de marktwaarde van zo'n 360 controller nog hoger ligt dan van een 500GB Seagate HDD.. :F

[ Voor 9% gewijzigd door IngamerX op 02-03-2011 16:08 ]

Pagina: 1