Twee vragen over "NameServer" en NS-records

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beun.net
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03-2021
Ik heb een domeinnaam bij bedrijf 1 geregistreerd staan, en de bijbehorende website wil ik hosten bij bedrijf 2. Kan allemaal. Geen probleem. DNS-instellingen bij bedrijf 1 aanpassen en gaan.

Maar... Hoewel het werkt, begrijp ik niet goed HOE het werkt.
Bij bedrijf 1, waar de domeinnaam is geregistreerd laat ik de NS-records voor wat ze zijn. Deze verwijzen naar adressen bij bedrijf 1.
De A-records en MX-records laat ik vervolgens naar bedrijf 2 wijzen zodat de website en de mail door bedrijf 2 worden afgehandeld.

Twee vragen...
1. Ik begrijp niet waarom de NS-records moeten blijven verwijzen naar bedrijf 1, waar de domeinnaam is geregistreerd. Waarom is dat?

2. En wat is nou het verschil tussen de NS-records die ik zelf kan instellen, en "de NameServer"?
NS staat dacht ik voor NameServer, maar het is toch heel wat anders dan het NS-record.
Het NS-record kan ik zelf instellen, maar de NameServer niet.

Ik heb zitten Googelen, maar in de meeste gevallen staat er hoe het moet werken, maar niet waarom. En als er een uitleg bij staat, begrijp ik niet wat ze bedoelen...

Wie kan het mij vertellen :)

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

beun.net schreef op maandag 28 februari 2011 @ 21:26:
1. Ik begrijp niet waarom de NS-records moeten blijven verwijzen naar bedrijf 1, waar de domeinnaam is geregistreerd. Waarom is dat?
Omdat je gebruik maakt van de nameserver van je registrar, bedrijf 1 dus.
2. En wat is nou het verschil tussen de NS-records die ik zelf kan instellen, en "de NameServer"?
NS staat dacht ik voor NameServer, maar het is toch heel wat anders dan het NS-record.
Het NS-record kan ik zelf instellen, maar de NameServer niet.
Ook de nameservers kun je zelf instellen. Wat je precies met NS-record bedoelt weet ik niet, maar als het goed is kun je ook andere nameservers gebruiken. Maar dat is in jouw geval niet nodig.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 17:36
De nameservers zeggen welke server jouw domein regelt, je laat je domein regelen door bedrijf 1 omdat je daar je A en MX-records aanpast. Als je de nameservers naar bedrijf 2 wijzigt moet bedrijf 2 de A en MX records regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 20:19
je kan een subdomein laten verwijzen naar een andere nameserver met een ns record. het domein zelf gebruikt de nameserver.

domein.nl ns x.x.x.x
xxx.domein.nl ns y.y.y.y

dan moet bij bedrijf 2 xxx.domein.nl in de dns staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beun.net
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03-2021
mennoj1 schreef op maandag 28 februari 2011 @ 21:28:
De nameservers zeggen welke server jouw domein regelt, je laat je domein regelen door bedrijf 1 omdat je daar je A en MX-records aanpast. Als je de nameservers naar bedrijf 2 wijzigt moet bedrijf 2 de A en MX records regelen.
Okay. De nameservers. Maar wat doet het NS-record dan?
hidden schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 10:16:
je kan een subdomein laten verwijzen naar een andere nameserver met een ns record. het domein zelf gebruikt de nameserver.

domein.nl ns x.x.x.x
xxx.domein.nl ns y.y.y.y

dan moet bij bedrijf 2 xxx.domein.nl in de dns staan.
NS-records voor subdomeinen? Nu ben ik echt de weg kwijt.

Domein is geregistreerd bij bedrijf A.
Site hosting is bij bedrijf B.

DNS-instellingen bij bedrijf A:
NS-records: bedrijf-A.nl
A-records: IP's van bedrijf B.

Ik snap nog niet waarom de NS-records naar bedrijf A wijzen. Wat nou als ik daar óók een adres van bedrijf B neerzet. Wat dan? Ik heb het getest, en de website blijft gewoon bereikbaar, dus wat is het nu van die NS-records dan?