Router gezocht voor wireless in geluidsgeisoleerde ruimte

Pagina: 1
Acties:

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:09
De slaapkamer van mijn nieuwe huis was vroeger een geluidsstudio en is met het oog daarop destijds grondig geluidsgeïsoleerd. Naast enkele voordelen blijkt het ook wat nadelen te hebben. Een hiervan is dat GSM en WiFi signalen moeite hebben om de kamer binnen te komen.

Mijn ADSL modem staat bij de voordeur, en de computer in de geïsoleerde slaapkamer staat ongeveer 10 meter van het modem. De ingebouwde wireless van mijn Comtrend modem geeft een extreem zwak, onbruikbaar signaal. Als ik mijn budget Belkin router (die het in mijn vorige huis prima deed) ergens halverwege neerzet (op +- 5m van computer en modem), dan krijg ik een redelijk signaal van 4/5 streepjes.

Een kabel trekken is een lastig verhaal: het is een recentelijk opgeknapt huurhuis, waarbij alles zo grondig is weggewerkt en dichtgestopt dat er nergens even een kabel langs kan. Daarnaast is de verhuurder ook nog eens erg zuinig op zijn opgeknapte huis en mag er daarom niet geboord worden.

Het liefst zou ik een router naast mijn ADSL modem (op 10m van de slaapkamer) plaatsen. Zou dit met een kwalitatief goede router te overbruggen moeten zijn? Kunnen jullie specifieke routers (budget +- 100 euro) aanbevelen?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-02 20:18

LauPro

Prof Mierenneuke®

5Ghz proberen?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik weet niet hoe hard de eis tot draadloos is, en hoeveel snelheid j nodig hebt, maar is het geen idee om eens te kijken of die powerline-achtige apparatuur goed werkt? (Dus ethernet via het stroomnetwerk)

@LauPro: had 5GHz nou juist niet meer last van isolatie vanwege de hogere frequentie?

[ Voor 17% gewijzigd door spone op 28-02-2011 19:13 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• ThomasClay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:09
spone schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:12:
Ik weet niet hoe hard de eis tot draadloos is, en hoeveel snelheid j nodig hebt, maar is het geen idee om eens te kijken of die powerline-achtige apparatuur goed werkt? (Dus ethernet via het stroomnetwerk)
Daar heb ik ook naar gekeken. Wat ik daar echter over las was dat de snelheid en stabiliteit te wensen over lieten. Ik heb een 50 mbit ADSL abonnement, die ik wel graag volledig zou willen kunnen benutten in de slaapkamer.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:18
Om 50 mbit volledig te benutten heb je gezien de overhead minimaal wifi-N nodig. Is je wireless modem wifi-N?

Misschien is het een idee om vlak bij (of op) de deur van je geisoleerde kamer een repeater / accespoint (in bridge modus) te installeren? Door deze voor de deur te plaatsen heeft deze optimaal ontvangst van het draadloze internet signaal en kan je gericht door de deuropening het signaal de kamer in sturen. Of is je deur ook heel erg goed geïsoleerd?

Nadeel van repeaters is wel dat je wifi snelheid inzakt, maar dan nog moet je 50 mbit kunnen halen.
  • Wifi N - 300 mbit
  • %50 overhead
  • %50 door repeater
  • minimaal 75 mbit over
Overigens kan je natuurlijk, zoals een tweaker betaamt, ook:

Je signaal sterkte tweaken:
Vaak kan je deze wel opschroeven. Let wel op dat je router niet doorbrand >:)

Je antenne vervangen voor een grotere.

Je antenne tweaken:
Afbeeldingslocatie: http://pad1.whstatic.com/images/thumb/a/ad/Router_antenna_front.jpg/180px-Router_antenna_front.jpg
http://www.wikihow.com/Boost-a-Router-Signal

[ Voor 23% gewijzigd door Terror op 28-02-2011 20:50 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Je zou kunnen overwegen om een draad door de muur te trekken en zo een antenne binnen de geluidarme kamer aan de muur schroeven. Dan moet je wel een AP hebben die een mogelijkheid heeft om een externe antenne op aan te sluiten.
Pagina: 1