Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:25
Ik heb een relatief warme cpu en ook verschillen tussen de kernen (alhoewel volgens intel de metingen software matig niet betrouwbaar kunnen zijn). Koelpasta (mx2) opnieuw hielp niet.

Het viel me echter op dat zelfs onder load de mugen niet warmer aanvoelt dan een willekeurig ander object in mijn kamer. Ik bedoel dus dat mijn cpu 50 graden is maar dat de mugen incl zn heatpipes gewoon kamertemperatuur blijven. Dit was bij mijn Zalman cnps 9700 nt wel anders.

Is er een tweaker die toevallig een cpu heeft met 40-50 graden temps in combinatie met een Scythe Mugen? Zou graag weten of er wellicht iets mis is met mijn Mugen.Cores zijn max 45,51,57,52. Ik ken iemand met een vergelijkbare setup (zelfde cpu, koeler en bijna zelfde mobo en die blijft max 40.

edit: default intel cooler geplaatst (2000 rpm, 100%), nu 61 graden bios, 42 graden idle, 58 graden load. Is dit normaal voor een 2500k?

[ Voor 45% gewijzigd door sdk1985 op 01-03-2011 00:29 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Processor? Load/Idle? Full RPM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een mugen wordt zo warm als je het ding maakt, hoe meer vermogen je er doorheen gooit, hoe warmer het ding wordt.
40-50 graden is vrij normaal met een Mugen hoor, mijn E8400 zit ook ongeveer op die temps in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:07
Bij mijn Mugen 2 en een CPU van 50 graden is de koeler bovenop wel warm maar zeker niet bloedheet. Misschien even je koeler wat langzamer laten draaien om te kijken of de koeler dan wel warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 22:01

Joostk

Barkrukprofeet

De geproduceerde warmte ligt toch echt aan je CPU en niet aan je koeler.
Ik neem aan dat de Mugen 2 gewoon van een standaard aluminium gemaakt is en dat smelt pas helemaal bij 660 graden Celcius.
Nou als je dat haalt met je CPU om je koeler zo heet te krijgen kom ik persoonlijk langs en krijg je een taart van me. (proberen op eigen risico)
Met 40-50 graden onder load is niets mis met een Mugen 2. Maar wil je dit lager krijgen kan je er een tweede fan op de koeler zetten of je airflow in je kast zelf beter krijgen.

Trouwens past dit niet beter in Cooling

[ Voor 5% gewijzigd door Joostk op 28-02-2011 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:24

Aganim

I have a cunning plan..

Sowieso wat Beatboxx al zei.
Koelpasta (mx2) opnieuw hielp niet.
Voor het aanbrengen wel de oude pasta goed verwijderd? En hoeveel heb je aangebracht? (De boel lekker ondergesmeerd, of hooguit een erwtje?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:34
Mijn cpu wordt onder load +/-60 graden, en de mugen kan ik bovenop gewoon langere tijd vasthouden (iets wat doorgaans bij aluminium met 40+ graden al niet echt lekker is), dus de koeler wordt een stuk minder warm dan de cpu zelf.
Als de cpu 40 graden is, kan ik me voorstellen dat de bovenkant van de koeler inderdaad maar 30 graden oid is en dus niet veel warmer aanvoelt dan de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
mitsumark schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:08:
Mijn cpu wordt onder load +/-60 graden, en de mugen kan ik bovenop gewoon langere tijd vasthouden (iets wat doorgaans bij aluminium met 40+ graden al niet echt lekker is), dus de koeler wordt een stuk minder warm dan de cpu zelf.
Als de cpu 40 graden is, kan ik me voorstellen dat de bovenkant van de koeler inderdaad maar 30 graden oid is en dus niet veel warmer aanvoelt dan de omgeving.
Ik heb echt de heatpipes aan de onderkant aangeraakt en die zijn niet warm, ook niet onder full load. Ook niet een beetje. Ik begin nu te twijfelen of ik dat beschermplastic er wel heb afgehaald. Dat zou echt de faal van 2011 zijn 8)7 .
Aganim schreef op maandag 28 februari 2011 @ 18:52:
Sowieso wat Beatboxx al zei.

[...]

Voor het aanbrengen wel de oude pasta goed verwijderd? En hoeveel heb je aangebracht? (De boel lekker ondergesmeerd, of hooguit een erwtje?)
De eerste poging was een klein erwtje en dan gewoon afmonteren. Bij het afhalen zat er vrij weinig op de cpu maar wel over 80% van de oppervlakte, maar geen grijze laag. De tweede poging was een dubbel zo grote erwt (op basis van hardware canuuk mx2 review plaatje) en die uitsmeren en dan afmonteren. Tweede methode gaf bijna dezelfde temps (+1 hoger soms).

[ Voor 30% gewijzigd door sdk1985 op 28-02-2011 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ik mij af vraag is of je de schroefjes wel strak genoeg aangedraaid hebt en natuurlijk de backplate ook erop gezet hebt. Vaak kan het helpen de schroefjes iets aan te draaien en dan wel altijd kruislings, waarbij het gerust kan zijn dat je moederboard aan de achterkant ietwat gaat bollen. Let wel er natuurlijk op dat je niet te strak gaat aan draaien en er echt een bult aan de achterkant van je moederboard staat want dat is weer het ander uiterste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Polster schreef op maandag 28 februari 2011 @ 18:46:
Bij mijn Mugen 2 en een CPU van 50 graden is de koeler bovenop wel warm maar zeker niet bloedheet. Misschien even je koeler wat langzamer laten draaien om te kijken of de koeler dan wel warmer wordt.
Goed idee. 50% vs 100% (max 1400 rpm) scheelt 1 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 23:30
heb je het idee dat hij te los zit? Wat voor gevoel krijg je als je hem aandraaid? (klinkt stom, maar ik zie geen andere manier om erachter te komen hoe strak je je koeler hebt gemonteerd.)
Had je het idee van: ja die zit wel vast, of; moet die koeler zoveel kracht uitoefenen op de cpu?
Mijn ervaring is dat een koeler bijna je mobo krom trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
TMon schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:34:
heb je het idee dat hij te los zit? Wat voor gevoel krijg je als je hem aandraaid? (klinkt stom, maar ik zie geen andere manier om erachter te komen hoe strak je je koeler hebt gemonteerd.)
Had je het idee van: ja die zit wel vast, of; moet die koeler zoveel kracht uitoefenen op de cpu?
Mijn ervaring is dat een koeler bijna je mobo krom trekt.
Ik heb in mijn tweede poging speciaal hem extra vast aangedraaid door een schroevendraaier te zoeken die echt goed paste en hem daarmee nog 1 slagje vaster gedraaid.

Inderdaad ging het bij mijn zalman heel zwaar maar die had clips in dit geval moeten er 4 schroeven door via de achterkant waarbij "vast is vast".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ok ik heb de Mugen er toch maar vandaag nog afgehaald. Onderkant foto's van gemaakt zal ze later invoegen...

Ik heb nu tijdelijk de meegeleverde intel fan gemonteerd en nu is mijn cpu met stock instellingen 61 graden in de bios en in windows 42 graden idle/58 graden load. Is 61 graden in de bios niet erg veel voor een 2500k? In elke review zaten ze rond de 40 graden load. Kan het me eigenlijk niet voorstellen... In de pc van mijn vriendin heb ik een e8500 met default cooler en deze is rond de 22 graden idle en dan staat de fan nog niet eens 100%.

[ Voor 19% gewijzigd door sdk1985 op 01-03-2011 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:34
Volgens mij is een Scythe Mugen zo'n goede koeler dat 'ie bij niet teveel load wel passief kan draaien. Dit zijn inderdaad erg hoge temperaturen. Ik haal zo'n 40 graden maximaal. Gedurende een 45% overklok van de E8500 werd 'ie hooguit 55 graden.

Pas toen de fan stukging gedurende die overklok werd 'ie te heet :+

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:54

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Volgens mij word hier drukte gemaakt over iets waar dat niet nodig is, die temps zijn prima, iets aan de hoge kant wellicht maar geen cpu is hetzelfde. Dat je mugen niet zo warm word is ook niet zo gek, zo heet wordt die 2500k ook niet zo snel. Bij mij met zelfde mugen2 word die onder load op turbo mode 4ghz ook niet warmer dan 50 graden.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
SouLLeSSportal schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:40:
Volgens mij word hier drukte gemaakt over iets waar dat niet nodig is, die temps zijn prima, iets aan de hoge kant wellicht maar geen cpu is hetzelfde. Dat je mugen niet zo warm word is ook niet zo gek, zo heet wordt die 2500k ook niet zo snel. Bij mij met zelfde mugen2 word die onder load op turbo mode 4ghz ook niet warmer dan 50 graden.
Ik heb geen vergelijking behalve een maat met een 2500k en een gd55. 11 graden warmer in de bios en die grote verschillen tussen de kernen blijf ik toch raar vinden. Heb jij deze dan ook (meten met realtemps op cpuid hardware monitor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:54

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

ik heb vandaag even geen tijd, morgen mss even kijken. ik heb die temps van coretemp.

35 C idle, 50 C load.

[ Voor 12% gewijzigd door SouLLeSSportal op 01-03-2011 14:22 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:15
Mijn i2500 idle@stock is 39 graden in de bios (met Mugen 2 dus). De meegeleverde scythe fan draait op de laagste stand (~700-800rpm). Een Mugen 2 is zo gigantisch dat hij niet snel heet zal worden..

Qua montage valt er weinig echt te verprutsen denk ik. Zo weinig mogelijk pasta gebruiken (wel dekkend) en mag best aangedraaid worden, maar vast-is-vast!
Verder de juist schroefjes, brackets enzo gebruiken, maar ik neem aan dat je de manual gebruikt hebt daarvoor..

edit: ok, nog wat meer info qua temps.

In CPUID:

IDLE:
28, 34, 36, 28 graden voor de cores

CPU 100% (met Prime 95), maximale waardes:
46, 53, 55, 50 graden

(cpu fan gaat dan harder draaien, want de target is 52 graden in bios; als ik een lagere target instel zullen ze wel koeler blijven, maar zo is prima natuurlijk)

[ Voor 64% gewijzigd door - J.W. - op 01-03-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ik gebruik zelf een Prolimatech Megahalem Rev. B op een Core i7 930 waarbij de tcase idle rond de 28 graden blijft en de cores gemiddeld rond de 38 tot 40 graden zitten idle. Onder load komt ie niet boven de 58 graden uit en dan met 2 Noctuafans in push/pull gezet en erbij te vermelden dat de cpu een lichte OC heeft naar 2.9 Mhz.

Dan toch bekeken naar de temperaturen van de TS denk ik persoonlijk ook eigenlijk wel dat het drukte om niets is en ik die temperaturen mooi zo zou laten. Ook schreef idd iemand dat niet elke cpu hetzelfde is en dat klopt want niet elk koeloppervlak van elke cpu is even mooi vlak, net ook als dat het koeloppervlak van de koeler niet altijd even vlak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
- J.W. - schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 13:36:
Mijn i2500 idle@stock is 39 graden in de bios (met Mugen 2 dus). De meegeleverde scythe fan draait op de laagste stand (~700-800rpm). Een Mugen 2 is zo gigantisch dat hij niet snel heet zal worden..

Qua montage valt er weinig echt te verprutsen denk ik. Zo weinig mogelijk pasta gebruiken (wel dekkend) en mag best aangedraaid worden, maar vast-is-vast!
Verder de juist schroefjes, brackets enzo gebruiken, maar ik neem aan dat je de manual gebruikt hebt daarvoor..

edit: ok, nog wat meer info qua temps.

In CPUID:

IDLE:
28, 34, 36, 28 graden voor de cores

CPU 100% (met Prime 95), maximale waardes:
46, 53, 55, 50 graden

(cpu fan gaat dan harder draaien, want de target is 52 graden in bios; als ik een lagere target instel zullen ze wel koeler blijven, maar zo is prima natuurlijk)
Bedankt voor de meting...

Met die temps ben ik wel blij want bij jou zit er dus 9 graden verschil tussen core 0 en 3 en niet 1 graden zoals bijvoorbeeld bij guru3d. Mijn cores zijn 35,41,47,42 met de mugen (40x, 1.2 vcore) en 47,52,57,53 met de stock koeler (2000 rpm, 33xdefault). Dit was overigens geen prime load maar aida64 (scheelt een paar graden).

Had ook even contact opgenomen met de winkel waar ik mijn spullen heb gekocht maar die denken dat het een bouwfout is. Kan ik evt laten controleren en als dat dan zo is kost het 45 euro. Maargoed aangezien het systeem stabiel is en ik alles zelf al 10x heb gechecked valt er weinig vast te stellen behalve dat core3 dus warmer is dan core0. Aan de stock koeler kun je ook weinig fout doen :+ .

Alleen vreemd dat de review exemplaren niet dat verschil tussen de kernen laat zien.

@Roel1966
Maar daar koop je nu juist Arctic MX2 voor, om de "gaten" op te vullen. Als ik de reactie van J.W. zie lijkt het me eerder zo dat het normaal is dat er een verschil tussen core0 en core3 bestaat.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 02-03-2011 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Laatst online: 19:15

epic_gram

undercover moderator

sdk1985 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 14:06:
[...]

behalve dat core3 dus warmer is dan core0.

Alleen vreemd dat de review exemplaren niet dat verschil tussen de kernen laat zien.
Temperatuurverschillen tussen verschillende cores zijn heel normaal. ;) Als je 1 core bijvoorbeeld iets zwaarder belast, word hij al warmer. Verder kan je koeler misschien nog wel iets scheef zitten, of je koelpasta niet perfect verdeeld zijn. Maar, ik zou me er niet druk om maken, processors kunnen gewoon heel veel warmte hebben, en met deze temperaturen zit je zeker weten veilig. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
sdk1985 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 14:06:
@Roel1966
Maar daar koop je nu juist Arctic MX2 voor, om de "gaten" op te vullen. Als ik de reactie van J.W. zie lijkt het me eerder zo dat het normaal is dat er een verschil tussen core0 en core3 bestaat.
Koelpasta kan alleen heel miniscule groefjes en oneffenheden opvullen maar wanneer je een hol of bol koeloppervlakte hebt dan kan ook koelpasta hieraan niet veel meer doen. Wanneer je dan teveel koelpasta erop zou doen om die bolling op te vullen gaat koelpasta weer als isolator werken.

Er zijn dus echte koelfreaks die daarvoor hun koeler en cpu lappen ( helemaal vlak schuren ) waardoor je dan wel het meest ideale contact tussen koeler en cpu zal krijgen. Nadeel hiervan is weer dat dan wel je garantie van de cpu vervalt en het een sicuur werkje blijft omdat je je koeloppervlak van je cpu flink kan vernielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Mwoah een CPU helemaal vlak schuren is te doen. Maar je houdt altijd wat oneffenheden aangezien er altijd een verschil is in een paar µm maar dat is toch echt wel verwaarloosbaar. En je hebt hier best veel schuurpapier voor nodig en als je het goed doet een vaste schuurmachine hebben met rondraaiend schuurpapier en wat water. (kan niet op de naam komen)
Maar dat verschil uit zich in een paar graden dacht ik en is niet heel erg de moeite waard voor een doorsnee gebruiker.
Maar teveel koelpasta werkt inderdaad als een isolatie laag op de CPU en te weinig tjah dan is het metaal oppervlak wat contact maakt gewoon groter en komt er meer warmte door je koeler heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Joostk schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 21:07:
Mwoah een CPU helemaal vlak schuren is te doen. Maar je houdt altijd wat oneffenheden aangezien er altijd een verschil is in een paar µm maar dat is toch echt wel verwaarloosbaar. En je hebt hier best veel schuurpapier voor nodig en als je het goed doet een vaste schuurmachine hebben met rondraaiend schuurpapier en wat water. (kan niet op de naam komen)
Maar dat verschil uit zich in een paar graden dacht ik en is niet heel erg de moeite waard voor een doorsnee gebruiker.
Maar teveel koelpasta werkt inderdaad als een isolatie laag op de CPU en te weinig tjah dan is het metaal oppervlak wat contact maakt gewoon groter en komt er meer warmte door je koeler heen.
Denk dat je een bandschuurmachine bedoeld maar lappen gebeurd dus nooit met een schuurmachine en ook echt niet aan te raden wanneer je het goed wilt doen want je zou dan al je cpu vast moeten gaan zetten. En punt is net dat er maar heel minimale druk uitgeoefend mag worden bij het lappen. Dus even met je vlakschuurmachine of bandschuurmachine zou ik echt niet aanraden, want voor je het weet heb je een volledig kale cpu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Over de temperaturen met een Scythe Mugen, ik heb zelf de 2e versie rev. B, met een i7 870, stock idle zit die op de 34-35 graden, op 3,6 ghz liep die op naar 50 graden. Dus ik heb geen idee hoe jouw airflow is, wat jij qua processor hebt, etc. Maar ik zou daar mischien ook eens naar kijken. Dikke kans trouwens dat deze koeler minder luchtverplaatsing heeft als je oude...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Ik bedoel geen bandschuurmachine want dat is te grof.
Ik bedoel een vaste machine met ronddraaiende schuurschijven waar je wat water overheen doet. Heb ze ook gebruikt tijdens het practicum om me blokje staal mee te schuren zodat ik een hardheidsmeting kon doen.
Zit iets van 8 stukken schuurpapier op en gaat heel fijn.
Haal je heel weinig er mee van af en kan je een heel glad oppervlak mee krijgen.
Je moet wel heel voorzichtig zijn met de hoeveelheid kracht die je gebruikt om je voorwerp er mee op te drukken en oppassen dat het voorwerp niet weg vliegt. Want dat is voor een CPU nog niet zo goed. Voor een blokje staal is dat geen groot probleem.
Enig nadeel is dat die machines duur zijn en groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Wij hebben @ werk overigens ook zo'n draaiende schijf (polijst) machine staan.
Gebruikt om doorsnedes te polijsten voor materiaalonderzoek (korrelgrotes bekijken etc).
Geld voor de koeling nu simpelweg hoe gladder hoe beter?
We hebben schijven met bijhorend polijstvloeistof van 9, 6 en 3 micron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Laatst online: 19:15

epic_gram

undercover moderator

mitsumark schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 00:34:
Geld voor de koeling nu simpelweg hoe gladder hoe beter?
ja dat kan je idd zeggen, als het oppervlakte gladder is betekend het namelijk dat je chip beter contact maakt met je koeler en zo dus de warmte beter kan afvoeren. :)

edit: als het niet glad is, krijg je ruimte tussen je koeler en chip, en dat geeft de warmte niet goed door.

[ Voor 14% gewijzigd door epic_gram op 03-03-2011 08:17 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Dus de koelpasta geleid (een stuk) minder dan het metaal zelf.
Klinkt logisch, maar hoeveel zou het schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:15
Ik weet niet wat "een stuk" is :)

Anyway, koelpasta is er enkel en alleen voor om miniscule oneffenheden op te heffen en zo te zorgen voor optimale warmteoverdracht tussen de cpu en de koeler. Daarom moet je de cpu dekkend insmeren, maar wel zo dun mogelijk. Maaaarr, 't is wel koelpasta, dus 't geleidt super goed warmte, alleen niet zó goed als het materiaal van je koeler..

[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 03-03-2011 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 08:48

Skywalker

Use the force Luke!!

Is het ook haalbaar om de fan er af te laten? Dus alleen het passieve deel te gebruiken op een AMD 1100T?

May the force be with you!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Volgens mij normaal, de mijne voelt ook niet warm aan. Mijn temps nu idle @ i7 2600k zijn 36c, 35c, 34c, 33c. Alles varieert een beetje tussen de 32c en 37c

[ Voor 17% gewijzigd door Arsenius op 14-03-2011 15:54 ]

Pagina: 1