Vraagje over CMOS Battery failure.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:01
Ik heb even een vraagje of de volgende foutmeldingen tijdens het opstarten van een PC kunnen wijzen op een defecte RAM module?:
  • "CMOS battery failure"
  • "System BIOS has detected unsuccesfull post attempts. Press y to enter the bios.
  • "Adapter1: Harddrive not detected"
Ik heb namelijk steeds last gehad van deze meldingen totdat ik 1 ram module ( Ik heb er 3 van elk 2GB ) weg haalde van het moederbord. Sindsdien loopt de PC weer als een tierelier.

Nu is mijn vraag dus of het mogelijk is dat dit soort meldingen inderdaad door een defecte RAM module veroorzaakt worden? Of is het puur toeval dat de PC nu weer werkte? Oh ja en ik heb ook de CMOS battery vervangen, maar met alle 6GB aan ram erin werkte de pc na het vevangen nog niet. Dus ik denk dat de CMOS battery niet het werkelijke probleem was. :)

De overige specificaties van de PC zijn als volgt:
i7 -920 Processor
6 GB ram
Intel DX58S0 motherboard
Windows 7 Ultimate
GTX260 Nvidea Video card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Nou, probeer eerst maar eens de module waarvan je denkt dat hij defect is te verwisselen mat 1 van de 2 modules die je er nu wel in hebt zitten. Dan kun je iig kijken of die module problemen geeft, of dat je ook dan geen problemen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterTweaker
GENETX schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:14:
Nou, probeer eerst maar eens de module waarvan je denkt dat hij defect is te verwisselen mat 1 van de 2 modules die je er nu wel in hebt zitten. Dan kun je iig kijken of die module problemen geeft, of dat je ook dan geen problemen hebt.
Ja dat is een goede. Maar het kost een beetje veel tijd om alle combinaties uit te proberen. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat het slot van het moederbord waar ik de RAM Module uitgehaald heb defect is?

Of is deze kans niet echt groot? De situatie aan het front is nu dus als volgt: ( Een stippellijntje is een RAM module op het moederbord )

---------- Defect
----------R (2 GB )
----------R ( 2GB )
----------

Misschien kan het ik volgende proberen?:

----------
----------R (2 GB )
----------R ( 2GB )
----------R ( 2 GB )

Dan kan ik dus bepalen of het het RAM geheugen zelf is of het slot op het moederbord. Maar kunnen de genoemde foutmeldingen wijzen op een defect slot op het moederbord zelf of eerder op een defecte RAM module? Of kunnen deze foutmeldingen bijna met elk stuk hardware te maken hebben en is er niks "plausibels" over te zeggen? :)

[ Voor 10% gewijzigd door MasterTweaker op 28-02-2011 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik weet niet of je recent misschien de cpukoeler eens vervangen hebt of in elk geval van je cpu hebt gehad en het dan kan zijn dat je cpu misschien niet meer helemaal goed in het socket zit. Punt is namelijk dat de geheugencontroller in de cpu ingebouwd zit en wanneer de cpu dan geen goed contact maakt in het socket kan je ook dit soort problemen krijgen. Probeer dus eens je cpu even te reseaten ( eruit en erin zetten ) en kijk dan eens of dit iets verholpen heeft en dan verder eens memtest erop los laten om je dimms na te kijken op eventuele fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
MasterTweaker schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:31:
Ja dat is een goede. Maar het kost een beetje veel tijd om alle combinaties uit te proberen.
Wil je je PC nog werkend hebben? 8)7 Dit soort dingen kosten sowieso veel tijd. Het gaat je echter nog meer tijd kosten als je verkeerde conclusies trekt op slechte tesmethodes en je gevoel. Alles grondig testen is het enige devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterTweaker
GENETX schreef op maandag 28 februari 2011 @ 20:19:
[...]

Wil je je PC nog werkend hebben? 8)7 Dit soort dingen kosten sowieso veel tijd. Het gaat je echter nog meer tijd kosten als je verkeerde conclusies trekt op slechte tesmethodes en je gevoel. Alles grondig testen is het enige devies.
De CPU kan het denk ik niet zijn, aangezien de CPU er al in zit sinds de aanschaf en ik hier nooit iets aan veranderd heb.

Maar de PC werkt nu alweer. Ik heb nieuwe RAM modules gekocht en dan weet ik dus snel genoeg of het de sloten zelf zijn of de RAM module.

Maar goed ik had gehoopt dat iemand hier op basis van de foutmelding die ik kreeg met zekerheid kon zeggen wat het probleem was, maar dit is blijkbaar niet mogelijk.
Pagina: 1