Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2hbramhugodegr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-02-2016
Zal wel een newbie 8)7 vraag zijn, maar hier komt-ie dan:

Ik draai nu ruim 2 jr naar tevredenheid met een Intel I7 920 op een Asus P6TdeLuxe OC Palm moederbord, hierbij gebruik ik een WD 3000GLFS Velociraptor als opstart, dus C schijf. Betrouwbaar, snel en stil.Nu wist ik onlangs nog 2 van deze snelle HD's te bemachtigen :9~ dus 3 stuks voorhanden, nu het geheugen is geupgrade naar 12 gig corsair dominator 1600 geheugen 8) moet het hd gedeelte aanzienlijk sneller. Mijn vraag is wat is de snelste oplossing voor booten, en daarbij: hoe krijg ik de inhoud van de huidige C schijf naar de ws. in raid 0 te zetten andere raptors? Kopiëren naar een externe HD werkt niet, de systeembestanden worden overgeslagen. Heb veel zaken geinstalleerd dus heb geen zin om alles even dunnetjes over te doen. Overigens, inzake OC Palm, dat werkte 1,5 jr goed maar ondanks recente update vanaf Asus.com niet meer aan de praat te krijgen met die onzalige aantallen Vista 64 updates rofl. Vervolgens nog de vraag of ik de 2 nieuwe HD's rechtstreeks op het mobo aansluit of via de bestaande sata kabel. Voor stroom kocht ik een 2 in 1 stekker. Ik liet de PC destijds bouwen maar de aan/uit tiptoets van de Coolermaster Cosmos S case heeft het nog nooit gedaan bedrijfje is inmiddels gestopt, CM over gemaild maar wisten van niks, andere ervaringen?? Oké alvast mijn dank! _/-\o_

Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Enigste manier lijkt mij dat je een image maakt van je C schijf en die tijdelijk dan kopieert naar een externe harddisk om vervolgens na het opzetten van je raid keten die image weer terug te zetten. Of dit werkelijk gaat werken durf ik niet te garanderen omdat je zit met de drivers voor raid, en je nu denkelijk Windows op AHCI geinstalleerd zult hebben.

Ander punt waar je eens aan moet gaan denken is dat de harddisk waarmee je nu werkt wel al 2 jaar mee draait en je je moet realiseren dat als 1 van de 3 schijven in raid-0 uit valt je alles kwijt bent. Het is dan niet zo dat je de defecte schijf dan vervangt en je weer alles oke is bij raid-0, en je dan werkelijk alles kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2hbramhugodegr
Roel, bedankt voor je reactie.

Duidelijk, met welk programma kan ik een image van de C schijf maken? Ik heb nu via systeemonderhoud een volledige backup van de C schijf gemaakt, na instellen van raid 0 neem ik aan dat ik Vista vanaf de dvd herinstalleer en dan de backup weer inlees (?)
Ik weet inderdaad dat raid 0 bij storing totaal dataverlies oplevert, maar dan de volledige backup immers weer helpen op een externe HD.
Ik begrijp dus dat ik ze wel alle drie kan gebruiken (dus 3x 140 = 420 mb/sec datatransfer - great!)
Inzake AHCI bedoel je ws ingesteld op sata/ahci i.p.v. raid (en ahci)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-05 13:09
Had je voor dat geld van die 2 stuks niet beter een ssd kunnen halen? Dat had meer zin gehad ;)

Norton Ghost gebruikte ik vroeger op school wel eens om een image mee te maken/terug te zetten, laatst keer Acronis True Image Home gebruikt, maar wed dat er nog wel meer programma's zijn om dit te doen ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Clonezilla kan ook nog, of Ultimate Boot CD. Zijn nog gratis ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
f2hbramhugodegr schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 18:16:
Roel, bedankt voor je reactie.

Duidelijk, met welk programma kan ik een image van de C schijf maken? Ik heb nu via systeemonderhoud een volledige backup van de C schijf gemaakt, na instellen van raid 0 neem ik aan dat ik Vista vanaf de dvd herinstalleer en dan de backup weer inlees (?)
Ik weet inderdaad dat raid 0 bij storing totaal dataverlies oplevert, maar dan de volledige backup immers weer helpen op een externe HD.
Ik begrijp dus dat ik ze wel alle drie kan gebruiken (dus 3x 140 = 420 mb/sec datatransfer - great!)
Inzake AHCI bedoel je ws ingesteld op sata/ahci i.p.v. raid (en ahci)?
Met welk programma je goede images kan maken durf ik je eerlijk gezegd niet te zeggen omdat ik dit eigenlijk nooit doe en meer voorstander ervan ben om alles opnieuw te installeren bij verandering van hardware. Dit is wel meer werk maar wanneer je een image terug zet en je moet dan alsnog allerlei aanpassingen doen om alles weer stabiel te krijgen dan denk ik dat je op hetzelfde neer komt.

Om Vista eerst te installeren en dan een image terug te zetten heeft geen zin want dan overschrijf je weer de installatie van Vista, dus wanneer je een image maakt bedoel ik hiermee van de complete C partitie inclusief OS. Wel kan je bv een image maken van je documenten en dergelijke en die dan naderhand via een image terug zetten wanneer je Vista geinstalleerd hebt.

Qua snelheid denk ik niet dat je dit precies kan verdriedubbellen omdat je toch altijd verlies krijgt en die snelheid ook niet helemaal evenredig verloopt. Maar je zal er zeker op voorruit gaan qua snelheid echter zoals Goldenbatt al schreef krijg je pas echt snelheidswinst met een SSD. Ook al vanwege de heel hoge toegangstijden van een SSD en de doorvoersnelheid waarbij zelfs 3 WD 10K schijven bij in het niet vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2hbramhugodegr
Bedankt voor de reactie, ik begrijp dus dat opnieuw installeren Vista de beste optie is en vervolgens de andere zaken terugzetten. Overigens kocht ik 2 nieuwe WD 3000 BLFS voor 190 euro dus daar kan geen SSD tegenop; vind ze nog erg duur naar verhouding. Ik denk nu aan raid 5 over 3 schijven da's nog erg veilig ook, groeten,

Bram
Pagina: 1