• fastcossie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09-2021
Mijn in 2010 gebouwde computer heeft eigenlijk al vanaf het begin een vervelende eigenschap. Op het moment dat ik een bewerking kies duurt het even voordat er iets gebeurd.
Dit kan zijn als ik een internet pagina open, de prullenbak aanklik op het buroblad, een applicatie open.
Wat er eigenlijk gebeurd is dat er een onderbreking plaatsvind. Dus de applicatie, newsleecher bijvoorbeeld, opent wel maar blijft vervolgens even hangen voordat hij klaar voor gebruik is. Je hoort dan altijd eerst een toenemende zoemtoon (alsof er iets opgespooled wordt) en daarna een harde tik. Daarna loopt de applicatie of bewerking weer door.
Control alt delete bijvoorbeeld, het duurt gewoon zo'n 20 seconden voordat ik de taskmanager voor me heb.
Het systeem heeft de volgende specs:
i5 750
MSI p55-gd65
corsair dominator 4gb ddr3 1333
ATI radeon HD5850
Intel 80GB SSD
2 x Samsung F3 1TB
2 x DVD writer,
Op de SSD staat Windows 7 64 bit te draaien, nog zo'n 8GB vrije schijfruimte.
Ik gebruik NOD32 antivirus scanner.

Als iemand een idee heeft wat dit zou kunnen veroorzaken......

Fastcossie

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 18:49

-36-

Trust me. I'm an amateur

Komt de tik uit de pc? zoja dan zou dan is de harddisk waarschijnlijk aan het falen

• fastcossie
Komt uit de PC ja, maar nogmaals je hoort eerst een oplopende zoemende toon en dan die klik.
Bovendien wat heeft de harddisk ermee te maken als ik een webpage open?

Fastcossie

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 09:33
Het lijkt erop alsof jouw hardeschijf in slaapstand is gegaan. Zodra je de internet browser opent wordt de schijf weer actief (het zoem geluid) en wordt het bestand ingelezen en geopend.

Wat gebeurt er als je de internet broswer opstart (met wachten dus) vervolgens afsluit en direct weer opstart. Is hij dan nog traag?

Wellicht handig om de S.M.A.R.T. status van je hardeschijf even uit te lezen met bijv HDtune.
http://www.hdtune.com/

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zoals hierboven al geschreven is dat zoemende geluid de resonantie door je kast heen van de opspinnende harddisk waarna die tik de stappenmoter is die uit slaapstand komt. Kortgezegd dus inderdaad een wakker wordende harddisk eenvoudig gezegd en ik vermoed wel doordat je erg weinig ruimte nog hebt op de ssd.

Ook al staat je hele OS op de ssd denk ik zelf dat Windows door die beperkte 8 GB wat er nog maar is daardoor de swapfile naar je harddisk heeft verplaatst, en op het moment dat jij iets opstart dus die swapfile gaat benaderen van een in slaap gevallen harddisk en dat de vertraging veroorzaakt.

Je kan dit eventueel gemakkelijk oplossen door of meer ruimte vrij te maken op je SSD of via energiebeheer en dan uitgebreide instellingen te kiezen en je harddisks zodanig in te stellen dat die niet meer in slaapstand gaan.

• fastcossie
Ok bedankt voor jullie reacties.Klinkt erg logisch allemaal, ik heb energiebeheer nu op hoge prestaties gezet en de harde schijven gaan nooit meer in slaapstand. Even een dagje kijken hoe dat gaat. Ik had bij de buren van HWI de tip nog gehad het virtuele geheugen op de HDD te zetten en dat lijkt ook te helpen.

Nog ff in moppermodus: Zo'n SSD van 80GB zit dus gewoon vol terwijl alleen windows erop staat en een aantal programma's de map program files vervuilen. Ik had nog even het idee om er een spel (wat ik op dit moment speel) op te installeren maar zelfs dat gaat dus niet.

Fastcossie

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat klinkt bekend. Hier is het een externe HDD die in standby is gegaan. Elk programma dat met die hdd te maken heeft gehad wacht nu tot die uit standby is gekomen...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Roel1966
  • Niet online
Wat je ook nog kan doen is eens CCleaner downloaden en door dit programma eens alle tempfiles op te ruimen zodat je misschien toch nog wat meer plaats krijgt op de ssd. Nadeel van de swapfile namelijk op de harddisk te zetten is dat je je snelheidswinst van de ssd omlaag gaat halen vanwege de toegangstijd van een harddisk.

Beter kan je dan bv de map mijn documenten en afbeeldingen en dergelijke verplaatsen naar de harddisk hetgeen soms ook al behoorlijk kan schelen in ruimte. En af en toe toch eens bekijken welke programma's je nu wel en niet vaak gebruikt zoals tooltjes en dergelijke, en op de ssd echt het hoognodige zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Roel1966 op 01-03-2011 16:47 ]

• fastcossie
Goeie tip Roel ga ik zeker doen.
Tja juist omdat ik al aan zag komen dat de SSD vervuild zou gaan worden heb ik alle maar dan ook alle tooltjes e.d op een HDD geinstalleerd ipv op de SSD. Ga je echter zoeken op de SSD kom je nog zoveel mappen tegen van programma's die gewoon toch stug backuppen of logfiles plaatsen in bijv. de map Program Files en inderdaad ook Mijn Documenten.
Ik ga er toch eens een middag voor zitten om die map naar de HDD te verplaatsen.

In ieder geval nogmaals dank, draait de hele dag zonder zoemen of klikken nu. Ik ga nog ff wat meer ruimte maken op de SSD maar zo te zien is de zaak opgelost! :)

Fastcossie

• fastcossie
Zo, nadat CCleaner eroverheen gegaan is van 8GB naar 44GB vrije schijfruimte gegaan! Ongelooflijk hoeveel rommel er in 1 jaar! opgeslagen wordt zonder dat je dit in de gaten hebt (tot nu toe dan).
De map mijn documenten ook meteen maar even op een andere schijf gezet, loopt allemaal een stuk soepeler zo. :)

Fastcossie

• Roel1966
  • Niet online
fastcossie schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 14:26:
Zo, nadat CCleaner eroverheen gegaan is van 8GB naar 44GB vrije schijfruimte gegaan! Ongelooflijk hoeveel rommel er in 1 jaar! opgeslagen wordt zonder dat je dit in de gaten hebt (tot nu toe dan).
De map mijn documenten ook meteen maar even op een andere schijf gezet, loopt allemaal een stuk soepeler zo. :)
Ik zelf gebruik CCleaner al een heel tijdje en vind het toch wel een van de betere programma's en ook gewoon recht toe en recht aan zonder allerlei franjes en nutteloze dingen erbij. Vond het trouwens al vreemd dat je nog maar 8 GB van de 80 GB had met alleen Windows erop en de programma's.
Pagina: 1