NAS: Beste budget NAS voor backups?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het rondkijken naar een eenvoudig en betaalbaar NAS voor de thuis sitiutie. Doel is om regulier backups te maken van een aantal mappen op twee pc's die in hetzelfde netwerk hangen. Met name documenten, foto's en films.
Er zijn verschillende mogelijkheden heb ik begrepen en ik heb een aantal vragen waar andere wellicht ook mee zitten.
Heb al even in dit forum gedeelte gesnuffeld, maar ik zie zoveel info die (relatief) oud en voor mij als NAS-newb te technisch is.
Misschien dat jullie met mijn requirements een suggestie kunnen doen:

- data via een NAS beschikbaar binnen huis
- backup naar de NAS
- gescheduled aan en uit kunnen zetten om energie te besparen (alleen aan voor de backup en als ik het wil en dus niet 24/7 aan)
- redelijk eenvoudig van opzet maar wel veel mogelijkheden
- uitbreidbaar
- capaciteit 1-1,5 TB
- budget 200 euro (indien mogelijk incl. harddisk)
- NTFS ondersteuning
- Win 7 64bit en XP 32 bit compatible
Ik heb begrepen dat QNAP en Synology best in NAS zijn, maar die zijn redelijk prijzig volgens mij en zonder disk klopt dat?
De LaCie Network Space 2 lijkt te kunnen doen wat ik wil, maar ik hoor negatieve verhalen over de voeding en support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:30
Een echte NAS kan het soort dingen wat jij wil, is niet iets schokkends. Zou misschien nog moeten opletten voor scheduld aan/uit. Je hebt al wat onderzoek gedaan, en denk dat je daar uit komt als je geen zelf bouw wilt. Qnap/Synology zijn inderdaad perfect voor thuis/MKB gebruik. Zijn wat prijziger, maar krijg je wel waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Ik zou een pricewatch: Synology Disk Station DS110j nemen:

- data via een NAS beschikbaar binnen huis Daar is een nas voor bedoeld
- backup naar de NAS Kan gewoon met Windows software
- gescheduled aan en uit kunnen zetten om energie te besparen (alleen aan voor de backup en als ik het wil en dus niet 24/7 aan) Ja, dat is mogelijk
- redelijk eenvoudig van opzet maar wel veel mogelijkheden Kijk hier om het te testen
- uitbreidbaar Met een USB externe harddisk
- capaciteit 1-1,5 TB Ja, met een 2TB schijf er in
- budget 200 euro (indien mogelijk incl. harddisk) Ja, 120 eur voor de nas en 80 eur voor een 2TB HDD
- NTFS ondersteuning Nee, maar je kan het gewoon benaderen via Windows (Samba / Windows Sharing), dus waarom is het nodig?
- Win 7 64bit en XP 32 bit compatible Ja, maar het ligt er aan welke software je gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://tweakers.net/price...gpL_6B26O-ka9uU4F4weNdaDw

Volgens mij ga je scheduled on/of niet bereiken in die prijsklasse inc hd.
NTFS: wat voor FS een nas draait maakt niet uit he? je benaderd ze over een netwerk protocol(samba)

edit: /met ^^^ dus die beter en uitgebreider antwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door leuk_he op 28-02-2011 15:27 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:30
Wat ook nog belangrijk is, wil je een NAS met 1 of 2 schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die Synology ziet er inderdaad wel erg goed voor wat ik wil.

Wat betreft NTFS support... ik draai nu op mijn windows machines NTFS en wil graag de security settings over kunnen nemen op de disk die in de NAS komt.

Voor mijn doeleinden denk ik niet dat 2 schijven echt noodzakelijk zijn en aangezien er USB aansluitingen op zitten, kan ik er altijd nog een USB schijf aan hangen om echt kritische gegevens dubbel te backuppen (eens per maand ofzo).

Dank voor jullie reacties, ik denk dat ik wel op het goede spoor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 01:32
Je zou ook de Netgear Readynas DUO eens kunnen bekijken. Wel ruimte voor 2 schijven en zeker niet duur.
Wel al een wat ouder model en dus iets trager met bepaalde zaken (NZB's bijvoorbeeld). Maar dat lijkt me met jouw wensen geen probleem.

In the beginning there was nothing,and even that exploded!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:16
Ben jij niet gewoon veel simpeler klaar met een goede mobiele schijf met LAN? En dat dan icm met een sync-tool? Je eisen zijn wel zo laag dat eigenlijk een 'echte NAS' al vreselijke overkill is. Sync-tool programmeren in taakplanner en je bent er al... als je verder geen gebruik wil gaan maken van ftp, streamserver etc etc, dan heb je echt niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 23:40

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2011 @ 16:13:
...
Wat betreft NTFS support... ik draai nu op mijn windows machines NTFS en wil graag de security settings over kunnen nemen op de disk die in de NAS komt.
...
Ai, en DAT is nu juist wat niet werkt, NTFS security onder Linux.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben even vergeten hoe het nu precies heet, maar die permissies onder NTFS kun je ook via CIFS doen; dat is een extentie ofzoiets. Ben het even kwijt, maar je hebt er dus echt niet persé Windows voor nodig.

Net zoals Mac OSX gebruikers hun Time Machine kunnen gebruiken over het netwerk op een ander filesystem; dat heette time machine integration. Zoiets dergelijks is er ook voor NTFS permissies.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2011 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MicGlou schreef op maandag 28 februari 2011 @ 17:01:
Ben jij niet gewoon veel simpeler klaar met een goede mobiele schijf met LAN? En dat dan icm met een sync-tool?
Ja en nee. Ja, omdat het op dit moment hele simpele eisen zijn en dit inderdaad met een task wel te bereiken zou zijn, maar dan zal ik mijn pc ook regelmatig aan de externe schijf moeten koppelen. En dat gaat (mezelf kennende) te snel mis omdat ik dat teveel gedoe vind en regelmatig te druk bezig ben met andere zaken.

En, ik denk dat ik in de toekomst wel meer wil dan alleen regelmatig backups doen en mp3's spelen vanaf het NAS en dan heb ik aan alleen externe harde schijf net te weinig ;)

Een zelfbouwer ben ik niet, dus een linux servertje zal ik niet snel bouwen, een kant en klaar apparaat, waar alleen nog een schijf in moet, is voor mij helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 15:29

MicroWhale

The problem is choice

Een eenvoudige, doeltreffende oplossing is de Buffalo Linkstation Live.

1 tb versie:
pricewatch: Buffalo Linkstation Live LS-CHL 1TB

2 tb versie:
pricewatch: Buffalo Linkstation Live LS-CHL 2TB

Kan alles wat jij wilt. Eitje om te installeren, timer based aan- en uitzetten, WOL, mediaserver (dlna), torrentserver, web toegang, backups, one-touch usb copy. *edit* en hij kan nog veel meer, maar dat moet je zelf maar ff lezen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door MicroWhale op 01-03-2011 14:35 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:06
Ik heb een netgear stora voor dit doel, en zou die af willen raden. De meegeleverde software lijkt niet stabiel en mappen zijn niet altijd bereikbaar na herstart van de PC. Login wordt vergeten en werkt ook vaak niet... dus automatisch backuppen is niet helemaal betrouwbaar. (gebruikt icm win 7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 19:43
ik heb zelf een NetGear ReadyNAS Duo 2000. ik zou voor deze nas gaan, want deze heeft meerdere schijven (dus Raid1, meer veiligheid voor je zelf). Het is niet de aller snelste nas, maar voor jouw doeleinden is dat ook niet bepaalt nodig.
Pagina: 1