allen,
Een jaartje geleden heb ik voor een kameraad een pc bijeengesteld met de volgende specs:
Windows 7 Home premium x64
Asus M4a79XTD Evo
AMD phenomII X4 955 BE (3.2ghz)
4GB OCZ ddr3@1066
XFX radeon hd 4890 1GB
velociraptor wd 160GB
OCZ 750W voeding
alles ingebouwd in een Antec three hundred case, dus optimale koeling.
uiteindelijk heeft dit systeem perfect stabiel gedraaid tot een maandje of 2 geleden zijn geheugen defect was, regelmatig bsod's en dus maar memtest gedraaid.
Geheugen bleek inderdaad defect, dus binnen gedaan onder garantie, en hebben we nieuwe mogen kiezen.
Vermits het mobo perfect ddr3 1333 ondersteunde hebben we dus devolgende gekozen:
Kingston HyperX 4 GB DDR3-1333 Kitje
Sindsdien zijn de problemen begonnen, de pc krijgt random freezes, maar geraakt hierna vanzelf er weer uit.
Even ter verduidelijking, ik kan bv een divx aan het bekijken zijn, opeens stopt men beeld en geluid, ik kan perfect minimaliseren, maar doe ik bv een pagina open met men browser krijg ik geen reactie, idem met een word documentje ofzo. Dit duurt ongv 2 minuten, en daarna haalt hij opeens alles in. cpu en harde schijf hoor je dan opeens alles geven, en dan draait ie weer vlotjes. (zie je trouwens ook in taakbeheer, tijdens de halve freeze zit cpu op 1-2%, en wanneer hij eigenlijk aan zijn inhaalbeweging begint, trekt ie naar 70-80%) Dit kan makkelijk 2 to 3x per dag voorkomen.
Ook tijdens games en alle applicaties heeft hij dit, dus ronduit om gek van te worden.
Wat we allemaal al gedaan hebben:
Formatje gedaan dus verse installatie, ineens gezorgd voor alle nieuwste drivers.
memtest gedraaid voor het 4gb kitje.welke pico bello in orde bleek te zijn.
Op aanraden van de winkel het mobo zijn bios ge-update naar de nieuwste versie.
Ik heb al zeer veel pc's bijeengebouwd en hersteld etc, en het lijkt in mijn ogen een beetje te toevallig dat het sinds het nieuwe geheugen al die problemen zijn op beginnen duiken.
Het lijkt of het mobo of de CPU niet goed overweg kan met het 1333 geheugen.
iemand hier een ide hoe we dit kunnen uitzoeken?
bij asus mobospecs staat wel hetvolgende:
*AMD AM3 100 and 200 series CPU support up to DDR3 1066MHz
ik denk niet dat de phenomII reeks hieronder valt ofwel?
mvg Robin
Een jaartje geleden heb ik voor een kameraad een pc bijeengesteld met de volgende specs:
Windows 7 Home premium x64
Asus M4a79XTD Evo
AMD phenomII X4 955 BE (3.2ghz)
4GB OCZ ddr3@1066
XFX radeon hd 4890 1GB
velociraptor wd 160GB
OCZ 750W voeding
alles ingebouwd in een Antec three hundred case, dus optimale koeling.
uiteindelijk heeft dit systeem perfect stabiel gedraaid tot een maandje of 2 geleden zijn geheugen defect was, regelmatig bsod's en dus maar memtest gedraaid.
Geheugen bleek inderdaad defect, dus binnen gedaan onder garantie, en hebben we nieuwe mogen kiezen.
Vermits het mobo perfect ddr3 1333 ondersteunde hebben we dus devolgende gekozen:
Kingston HyperX 4 GB DDR3-1333 Kitje
Sindsdien zijn de problemen begonnen, de pc krijgt random freezes, maar geraakt hierna vanzelf er weer uit.
Even ter verduidelijking, ik kan bv een divx aan het bekijken zijn, opeens stopt men beeld en geluid, ik kan perfect minimaliseren, maar doe ik bv een pagina open met men browser krijg ik geen reactie, idem met een word documentje ofzo. Dit duurt ongv 2 minuten, en daarna haalt hij opeens alles in. cpu en harde schijf hoor je dan opeens alles geven, en dan draait ie weer vlotjes. (zie je trouwens ook in taakbeheer, tijdens de halve freeze zit cpu op 1-2%, en wanneer hij eigenlijk aan zijn inhaalbeweging begint, trekt ie naar 70-80%) Dit kan makkelijk 2 to 3x per dag voorkomen.
Ook tijdens games en alle applicaties heeft hij dit, dus ronduit om gek van te worden.
Wat we allemaal al gedaan hebben:
Formatje gedaan dus verse installatie, ineens gezorgd voor alle nieuwste drivers.
memtest gedraaid voor het 4gb kitje.welke pico bello in orde bleek te zijn.
Op aanraden van de winkel het mobo zijn bios ge-update naar de nieuwste versie.
Ik heb al zeer veel pc's bijeengebouwd en hersteld etc, en het lijkt in mijn ogen een beetje te toevallig dat het sinds het nieuwe geheugen al die problemen zijn op beginnen duiken.
Het lijkt of het mobo of de CPU niet goed overweg kan met het 1333 geheugen.
iemand hier een ide hoe we dit kunnen uitzoeken?
bij asus mobospecs staat wel hetvolgende:
*AMD AM3 100 and 200 series CPU support up to DDR3 1066MHz
ik denk niet dat de phenomII reeks hieronder valt ofwel?
mvg Robin