I/O Ports verwijderen van Moederbord? Kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo forumgebruikers,

Ik ben bezig met een Powermac G5 kast te modden zodat daar een uAtx moederbord in kan. Aangezien ik het uiterlijk orgineel wil laten, dus ook de achterkant, kwam ik op het idee op de I/O poorten van het moederbord af te halen. Ze met draaden te verlengen naar losse poorten die ik vast maak aan de kast. Nu is mijn vraag, is dit mogelijk. Zo ja, is dit erg risicovol en raden jullie, mij dit af of als je voorzichtig doet moet het wel lukken.

Ik kijk vooruit naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:06
Een modern moederbord is een printplaat met meerdere lagen. Deze zijn doorverbonden met doormetalisaties.
Meestal wordt er bij een through-hole component (zoals een connector) een doormetalisatie geplaatst. Het is voor iemand die niet veel soldeerervaring heeft erg moeilijk om dit los te solderen zonder het moederbord te beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
NjitsSs schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:50:
Een modern moederbord is een printplaat met meerdere lagen. Deze zijn doorverbonden met doormetalisaties.
Meestal wordt er bij een through-hole component (zoals een connector) een doormetalisatie geplaatst. Het is voor iemand die niet veel soldeerervaring heeft erg moeilijk om dit los te solderen zonder het moederbord te beschadigen.
Je zou ook niet de pinnen van een usb afknippen en aan de vastgebleven pinnen, draaden solderen. Zodat de oorspronkelijke pin gewoon in het moederbord blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
als je bang bent de boel te slopen, kun je overwegen om overal verlangkabels tussen te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

MrWouter schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:59:
[...]

Je zou ook niet de pinnen van een usb afknippen en aan de vastgebleven pinnen, draaden solderen. Zodat de oorspronkelijke pin gewoon in het moederbord blijft zitten.
Ja dat is mogelijk maar er zitten wel risico's aan verbonden. Als je geen tot weinig ervaring hebt met solderen is dit niet echt aan te raden... Maar als je een daredevil bent en je bent niet bang om je hardware te slopen dan kun je het best proberen :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Kun je het moederbord niet op een andere locatie in de behuizing monteren, zodat alle poorten gewoon kunnen blijven zitten? Met verlengkabels kun je ze dan lijden waar je ze hebben wilt, en kun je het moederbord later ook nog verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
steffex schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:01:
als je bang bent de boel te slopen, kun je overwegen om overal verlangkabels tussen te maken!
Dat kan wel maar er zit maar 1.5 cm tussen de kast en het moederbord dus dat word krapjes maar als dat met het solderen moeilijk word overweeg ik dat wel.
frickY schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:15:
Kun je het moederbord niet op een andere locatie in de behuizing monteren, zodat alle poorten gewoon kunnen blijven zitten? Met verlengkabels kun je ze dan lijden waar je ze hebben wilt, en kun je het moederbord later ook nog verwisselen.
Dat overweeg ik als het niet lukt met mijn orginele idee.

[ Voor 30% gewijzigd door MrWouter op 28-02-2011 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:32
MrWouter schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:32:
[...]

Dat overweeg ik als het niet lukt met mijn orginele idee.
Als het niet lukt met je originele idee, is je moederbord naar de knoppen ;-)

Maar om er serieus op in te gaan: ik zou op zoek gaan naar iemand met een desoldeerpompje (en dan 1 van goede kwaliteit, met verwarmde punt). Zonder zo een ding wordt het een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Gebruik een goede tin-zuiger of soldeer litze.

Als ik componenten de-soldeer gebruik ik altijd eerst een tin-zuiger en daarna soldeer litze om de restjes te verwijderen.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Hou er rekening mee dat er een aantal high speed connecties naar buiten toe lopen zoals HDMI, USB en Ethernet.
Als je daar wat draden tussen soldeert is er een redelijke kans dat het niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
Ik heb ook een G5 kast gemod, ik het het anders gedaan. Ik heb een stuk uit de oude G5 moederbord geslepen met de connectors er nog aan. Vervolgens doorgemeten welke connectors op welke pinnen zitten, en die doorsolderen aan een gewone stekker van die aansluiting, welke weer achter in het moederbord past. Het moederbord moet dus ietsje terug worden geplaatst in de kast ;)

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Yoram schreef op maandag 28 februari 2011 @ 15:42:
Gebruik een goede tin-zuiger of soldeer litze.

Als ik componenten de-soldeer gebruik ik altijd eerst een tin-zuiger en daarna soldeer litze om de restjes te verwijderen.
Als het daarmee lukt, dan heb je een hele goed tinzuiger, of nog nooit PTH's gedesoldeerd. Eerst zuigen en daarna litze is een heilloze zaak. Beter gewoon direct met litze aan de slag, dan haal je in 1 bewerking al het vloeibare tin eruit. Op jouw manier ga je twee keer stoken aan een board. Tegenwoordig houden we aan 3x verwarmen als max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Sphere- schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:51:
Hou er rekening mee dat er een aantal high speed connecties naar buiten toe lopen zoals HDMI, USB en Ethernet.
Als je daar wat draden tussen soldeert is er een redelijke kans dat het niet meer werkt.
HDMI heb ik niet nodig maar usb en ethernet wel. Maar waarom zou dat dan niet meer werken?
SanderPS3 schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:55:
Ik heb ook een G5 kast gemod, ik het het anders gedaan. Ik heb een stuk uit de oude G5 moederbord geslepen met de connectors er nog aan. Vervolgens doorgemeten welke connectors op welke pinnen zitten, en die doorsolderen aan een gewone stekker van die aansluiting, welke weer achter in het moederbord past. Het moederbord moet dus ietsje terug worden geplaatst in de kast ;)
Dan zit ik met de expansion slots voor de pci apparaten. Die kan ik ook wel verlengen maar dat word minder mooi in mijn ogen. En daar komt bij dat ik geen G5 moederbord heb. En om nou veel te betalen voor een moederbord dat ik toch kapot ga knippen vind ik zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

MrWouter schreef op maandag 28 februari 2011 @ 22:05:
HDMI heb ik niet nodig maar usb en ethernet wel. Maar waarom zou dat dan niet meer werken?
Storingsgevoeligheid doordat je een stuk (shielded)twisted-pair mist.
De kans op storing kan je verkleinen door een usb-kabel af te knippen, en die tussen de uiteinden soldeert. Het zelfde geldt natuurlijk ook voor de ethernetkabel.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Denk eraan dat de Ethernet jack mogelijk ingebouwde magnetica heeft. In dat geval kun je niet zomaar draden in de lege gaten solderen; je bent dan ook je trafootje kwijt. Als er een discrete trafo op de print zit kun je die natuurlijk gebruiken.

Als je de connectoren er echt goed af wil hebben: onderkant goed aftapen met Kapton-tape en desolderen met een tinbad. Dat is de enige manier waarop je een grote meerpolige connector goed los kan krijgen. Je zou ook de connector aan gort kunnen knippen en dan de losse pinnen 1 voor 1 los kunnen solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Okee, jammer ik dacht dat het misschien wat makkelijker zou gaan. In iedergeval bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Aan moederborden (iig de trough-hole componenten) solderen is inderdaad erg lastig.
Maar geef je toch een tip, als je het component eruit krijgt, maar het gaatje niet open kan je met een printboortje het overbodige tin weghalen.

Deze boor los in je hand nemen en in het gaatje draaien, begin met erg klein (0.6-0.7mm ofzo) en verhoog tot je er niet makkelijk meer tin uit haalt.
Tin wegboren gaat gemakkelijk met de hand, je doormetalisering is flink wat harder om doorheen te boren, dat merk je wel.
Met alleen solderbout/litze/tinzuiger die gaatjes leegkrijgen zou ik je erg veel suc6 mee wensen, daar heb je een hele goede soldeerbout voor nodig (~80W temperatuurgeregeld) anders krijg je de grounds echt niet schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
Als ik dit zo hoor, laat ik ze er toch maar opzitten. Ik vind het te riskant om dit te doen. Ik zoek een andere manier om het mooi te krijgen. Of iemand moet nog met een superoplossing komen om het toch er af te solderen wat veiliger is.
Pagina: 1