raidcontroller met 2x RAID 1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:01
Hallo,

Ik heb een homeserver met als basis een atom 330 moederbord, helaas heeft deze maar 3 SATA aansluitingen.

Daarom ben ik opzoek naar een wat goedkopere raid kaart met 4 sata poorten ( snelheid maakt niks uit dus 150/300 ). Nu is mijn vraag is het mogelijk om bij deze raidkaart: pricewatch: Delock Controller SATA, 4 port with Raid
2x RAID 1 te installeren?

Zo niet zijn er überhaupt controllers waar het wel bij kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat zal zo goed als zeker kunnen. Het feit dat het niet expliciet vermeld wordt zal waarschijnlijk zijn omdat het zo vanzelfsprekend is dat het kan. Daar is het ding per slot van rekening voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raid 0 en 1 worden door de meeste Raidcontrollers wel ondersteunt, dus het zou heel goed moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Ik bedoel dus dat ik 4x 2tb schijven heb, en dat ik dus 2 x 2tb heb voor opslag de andere 2 x2 is die mirroring zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 17:48
Hier ga ik wel van uit, RAID 1 is mirroring. dus met 2 schijven.
anders is het RAID 0+1. twee keer een mirror en een keer een stripe.

uit de datasheet op de site van de fabrikant staat het volgende:

RAID 0, 1, 0+1
dus de kaart ondersteund RAID 0 en RAID 1 en RAID 0+1

[ Voor 34% gewijzigd door n0m0r3 op 28-02-2011 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:02

lier

MikroTik nerd

prekz schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:29:
Ik bedoel dus dat ik 4x 2tb schijven heb, en dat ik dus 2 x 2tb heb voor opslag de andere 2 x2 is die mirroring zeg maar.
Dan zou ik persoonlijk voor een RAID 10 gaan (waarbij je een stukje snelheidswinst behaald).

Maar volgens mij is het meestal wel mogelijk meerdere RAID sets aan te maken op een controller.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
n0m0r3675 schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:31:
Hier ga ik wel van uit, RAID 1 is mirroring. dus met 2 schijven.
anders is het RAID 0+1. twee keer een mirror en een keer een stripe.

uit de datasheet op de site van de fabrikant staat het volgende:

RAID 0, 1, 0+1
dus de kaart ondersteund RAID 0 en RAID 1 en RAID 0+1
Ik weet dat ze RAID ondersteunen, maar ik wist niet dat 1 raid controller 2x dezelfde raid aan kon. ( in dit geval RAID 1)

EDIT: compleet andere vraag trouwens: ondersteunt windows xp ( 32bit versie ) of windows homeserver eigelijk 2TB schijven?

[ Voor 10% gewijzigd door prekz op 28-02-2011 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 20:52
Niet alle controllers kunnen dan. HP vind RAID0+1 hetzelfde als RAID1 (bij meer 2 schijven is het automatisch RAID1 en bij 4 schijven RAID10)
Maar in de Array Configuration Utility in het OS zelf, kan je wel weer geforceerd 2 keer een RAID1 array van 2 disks aanmaken. Maar vanuit het BIOS weer niet.

Let dus op dat je begint met een OS met 1 x RAID1 (dus ook de andere disks niet inprikken) en dan kijken in het OS of je een tweede RAID1 set kan aanmaken. Dat werkt het veiligst.

RAID10 is niet hetzelfde als 2 x RAID1, maar het levert wel (vrijwel) dezelfde veiligheid op, maar met iets meer performance (4 schijven kunnen tegelijk lezen in theorie) maar in de praktijk valt dat juist tegen als je meerdere streams op die array loslaat.

Kopieeren van een RAID1 set naar een ander RAID1 set gaat sneller dan kopieren binnen 1 RAID10 set.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Hoe start je deze array precies op je OS?

Het zit namelijk zo:

moederbord
1x 320GB schijf ( hier staat het OS op )
1x 1TB schijf ( opslag en download schijf )
1x cd/dvd brander

nu wil ik een raid controller met 4 sata poorten erbij kopen, als eerste wil ik hier 1x 2tb aan hangen en binnen een paar maanden komt de 2de 2tb schijf. Is het dan nog mogelijk om die 2 schijven in RAID 1 te zetten zonder dataverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 20:52
Bij de meeste controllers wel, maar bij de goedkopere is de kans wat minder. Ik zou het er in ieder geval niet op gokken...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
En hoe starte je precies de array wizzard in je OS? of is dit gewoon het normale schijfbeheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

prekz schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:39:
nu wil ik een raid controller met 4 sata poorten erbij kopen, als eerste wil ik hier 1x 2tb aan hangen en binnen een paar maanden komt de 2de 2tb schijf. Is het dan nog mogelijk om die 2 schijven in RAID 1 te zetten zonder dataverlies?
Het is zo ongeveer DE essentiële functie van een RAID controller dat deze na uitval van een schijf in staat is het RAID-1 array weer te herstellen met een nieuwe schijf en door het kopiëren van de complete inhoud van de ene schijf naar de nieuwe schijf de RAID-1 array te rebuilden.

Dat is precies wat je zult doen als je later die tweede schijf toevoegt.

RAID arrays kun je gewoonlijk creëren in de BIOS van de kaart tijdens het booten en met een utility onder Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
prekz schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 09:59:
En hoe starte je precies de array wizzard in je OS? of is dit gewoon het normale schijfbeheer
Staat allemaal in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
@ hierboven,

Ik had inderdaad zelf even wat onderzoek moeten doen over die utilty toch bedankt allemaal ik ben heel wat wijzer geworden.
Pagina: 1