Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisem
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-12-2021
Hallo

Ik ben bezig met een onderzoek naar reisinformatie in het openbaar vervoer.
Nu is reisinformatie een breed begrip en is het daarom ook moeilijk meetbaar.
Een manier om het meetbaar te maken is door het nabootsen van een 3D omgeving.
In deen 3D omgeving van een treinstation wil ik dan meten hoe lang mensen bezig zijn met het zoeken van reisinformatie en hoe ze zich daar bij voelen. Het is de bedoeling dat jij als virtuele reiziger in een soort van first-person view door het station heen loopt.

De hoofdvraag is dan ook:

Hoe creeer ik een zo realistisch mogelijke stationsomgeving in 3D?

Weet iemand welke software ik hier het beste voor kan gebruiken? Is een 3D pakket het handigst of moet ik gaan kijken naar een engine van een 3D-shooter spel? De modkit van Half-Life 2 gebruiken en zelf een soort van level bouwen mischien?

Iemand enige suggesties wat het handigste is om te doen. Ik zelf zeer weinig ervaring met modelleren.

Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
jorisem schreef op maandag 28 februari 2011 @ 12:43:
Hallo

In deen 3D omgeving van een treinstation wil ik dan meten hoe lang mensen bezig zijn met het zoeken van reisinformatie en hoe ze zich daar bij voelen. Het is de bedoeling dat jij als virtuele reiziger in een soort van first-person view door het station heen loopt.

Weet iemand welke software ik hier het beste voor kan gebruiken? Is een 3D pakket het handigst of moet ik gaan kijken naar een engine van een 3D-shooter spel? De modkit van Half-Life 2 gebruiken en zelf een soort van level bouwen mischien?

Iemand enige suggesties wat het handigste is om te doen. Ik zelf zeer weinig ervaring met modelleren.

Waarom simuleren, waar de realiteit efficiënter, effectiever en goedkoper is? Het hele idee van simulaties is, dat het goedkoper en efficiënter is. In dit geval ga je dat resultaat nooit krijgen. Versimpel de interface voor het verkrijgen van informatie en maak het breder beschikbaar. (Via smartphones,pc's,tablets en informatie zuilen).
Maak de vertek en aankomst tijden dynamisch in plaats van statisch en je kunt de klant tevredenheid al flink verhogen door reistijden te verkorten en actuelere informatie te kunnen aanleveren.

[ Voor 16% gewijzigd door Seth_Chaos op 28-02-2011 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

offtopic:
Waarom de hele startpost quoten, terwijl we allemaal weten dat je daarop reageerde? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)7

Maar misschien omdat je in een virtuele omgeving veel meer kunt uittesten qua verschillende manieren van informatievoorziening, dan op een echt station.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2011 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2011 @ 12:53:
[...]

8)7

Maar misschien omdat je in een virtuele omgeving veel meer kunt uittesten qua verschillende manieren van informatievoorziening, dan op een echt station.
Waarom een heel station simuleren, wanneer de te gebruiken interface simuleren zal volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Sketchup is een optie om makkelijk in te modelleren, maar is minder bruikbaar op grote schaal voor andere personen (omdat de walkthrough optie niet echt te vergelijken is met dat van een pc-spel)
Game engines gebruiken is dan wel makkelijker, maar minder mogelijkheden ivm visualisatie en dergelijke.

Misschien dat je samen kan gaan zitten met een grafisch vormgever of interieurarchitect voor openbare gebouwen? Hierbij denk ik ook aan musea e.d. omdat daar ook veel signalisatie in zit.

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Aganim schreef op maandag 28 februari 2011 @ 12:51:
offtopic:
Waarom de hele startpost quoten, terwijl we allemaal weten dat je daarop reageerde? :S
Waarom die vraag stellen? Als je daar zelf waarschijnlijk al het antwoord op weet?

Ik heb er niet bij stil gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:43
Een station compleet in 3D bouwen klinkt behoorlijk arbeidsintesief, dus je moet je afvragen in hoever je dit persé nodig hebt voor je onderzoek en of deze 3D omgeving expliciet bijdraagt aan het resultaat van het onderzoek vs. de kosten en tijd die je aan het bouwen van de 3D omgeving besteed. Of kan het onderzoek ook op andere manieren?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisem
En wat bedoel je dan met alleen te gebruiken interface simuleren?
Ik neem aan dat je dan de vertrekstaten, stationsborden en smarthphone applicaties bedoelt?

Het onderzoek heeft betrekking op de kwaliteit van reisinformatie en het meetbaar maken hier van.
Reisinformatie is meetbaar op twee punten, namelijk tijd en comfort. Dus het zoeken van de informatieborden zelf is ook een bepalende factor wat het makkelijkst te meten is in een 3D-omgeving.
Tevens is gekozen voor een simulatie omdat het een vergelijking zal worden tussen het huidige reisinformatie systeem en een nog niet te ontwikkelen reisifnormatie concept wat alleen nog maar op papier staat. Dus dit testen in de werkelijkheid is (nog) niet mogelijk.

Ik begrijp dat dat het nabootsen van een stationsomgeving arbeidsintenstief kan zijn ( zeker voor een leek als ik) , maar daarom de vraag ook welke programma hiervoor het handigste te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:30

D-rez

dexels

Hoera! Ik heb me vandaag geregistreerd op tweakers.net en stel meteen mijn eerste vraag waarvoor ik nog totaal geen research gedaan heb.

[ Voor 52% gewijzigd door D-rez op 28-02-2011 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Mensen, hou het even vriendelijk wat betreft het quoten van die startpost hier. Het was niet handig, maar daarover gaat de discussie hier niet.

Om me aan te sluiten bij Seth_Chaos en Jumpman: een simulatie moet kosten drukken. In dit geval zal het de kosten juist opdrijven, omdat jij de benodigde kennis en vaardigheden nog niet bezit. Ten eerste zal je een station gaan modelleren - waarschijnlijk veel te gedetailleerd voor wat je eruit wil halen - en ten tweede zal je willen dat 'mensen' op een intuïtieve manier door dat station gaan navigeren, zoeken, informatie opvragen.
Daar moet je een staaltje artificial intelligence achter plakken waar je U tegen zegt.

Ik denk dat het onrealistisch is.

Mijn tip: stap af van het 3D'en, en ga je inlezen op onderzoekstechnieken als 'observeren' en 'enquêteren'. Je mag daarbij best een prototype van een apparaatje, of een innovatieve technologie aan de geobserveerde mensen voorleggen. Zet een paal op een druk station met 'klik hier om UW trein op tijd te laten rijden' ... en zie hoeveel mensen dat gaan doen. Ligt er maar net aan waar je onderzoek op doelt.

Maar gaan 3D'en voor zoiets als dit... dat is de focus op de verkeerde dingen leggen, imho.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:27
jorisem schreef op maandag 28 februari 2011 @ 12:43:
Hallo

Ik zat in een reizigers panel van de NS waarbij ik aan allerlei onderzoeken meedeed.
Eén van de onderzoeken lijkt exact op wat jij nu precies probeert te doen:
Ik moest bij dat onderzoek door een 3d gesimuleerd station lopen met een bepaalde opdracht (bijv. "zoek de eerste trein die naar A'dam gaat). Ik weet nog dat het een simulatie van station Leiden betrof.
Dus probeer niet opnieuw het wiel uit te vinden, maar ga bij de NS even navragen:
http://nspanel.nl/

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Misschien kan je het in X3D zoeken, daar zijn best veel opensource browsers/editors voor volgens mij. B.v. zoiets als http://openwonderland.org/?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 22:09

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Misschien moet je je eens verdiepen in de UDK (Unreal Development Kit).

Zoals ze zelf zeggen ("wij van WC-eend adviseren WC-eend"):
Who's it for?
Anyone. Everyone. You. Unreal Engine 3 has been used by game developers, researchers, television studios, machinima directors, artists and students. If you have an idea that needs to be brought to life in a game engine, UDK is for you.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij mijn oud werkgever (virtual reality lab @ fontys hogeschool voor ICT, eindhoven)
hebben ze een werkende demo van een 3D treinstation (CS Amsterdam geloof ik) in een virtual reality CAVE.

Ze maken hiervoor gebruik van Quest3D.

De CAVE is 3x3x3 meter, met stereoscopische projectie en motion & headtracking.

Zij hebben dus al een vrij realistische 3D stationsomgeving.
Als je dit idee door wilt zetten, zou je eens contact met ze op kunnen nemen
voor een samenwerking wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisem
Bedankt voor de snelle reacties.
Het valt mij op dat er veel mensen opmerkingen hebben op het gebied van reisinformatie en de eventuele simulatie hier van. Positieve- en negatieve feedback dat maakt mij niet uit.
Echter is dit voor mij ook maar een vooronderzoek naar het echte onderzoek.
Ik heb verschillenge mogelijkheden geinventariseerd om reisinformatie meetbaar te maken en dit is er eentje van.
Voor mij is nu de vraag of deze onderzoeksmethode haalbaar is als simulatie.

Het is interessant om te zien dat er veel mensen een mening hebben over dit onderwerp, maar ga er maar vanuit dat ik me er voldoende in verdiept heb. Binnenkort heb ik ook een afspraak met de NS over dit onderwerp waarin het voorstel van Mr_Blobby (simulatie station Leiden)ook meegenomen zal worden. Bedankt daar nog voor, dit iwist ik dan nog niet.

Verder is het zo dat het nieuwe concept niet te testen is als prototype. Dit nieuwe concept is geen nieuwe applicatie dit zo één twee drie te gebruiken is, maar vergt ook aanpassingen aan de huidge infrastructuur. Vandaar ook dat ik een simulatie zie als één van de hoofdoplossingen en daarom vraag ik hier dan ook naar informatie over het modelleren van een stationsomgeving en of dit haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vroeger wel custom maps gemaakt voor Doom / Quake. Echt moeilijk is dat niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:58
Ik heb stage gelopen bij een bedrijf dat "serious games" maakt (dus eigenlijk zoiets wat jij nu wil). Wij maakten gebruik van Maya/3DS Max voor de omgevingen en Quest3D om deze (eenvoudig) interactief te maken. Maar voor beide heb je licenties nodig dus ik weet niet of dat een optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-rez schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:11:
Hoera! Ik heb me vandaag geregistreerd op tweakers.net en stel meteen mijn eerste vraag waarvoor ik nog totaal geen research gedaan heb.
Lol :P

Was dit toevallig ook niet jou eerste post op tweakers:

Hoi hoi,

Ik heb dus een P5K SE mobo, en nu kan ik aan 2 setjes van 4GB OCZ geraken, maar ik kan nergens iets vinden over compatibiliteit.

Heeft iemand hier ervaring met deze combi?

2x OCZ 2x2GB 2RPR10664GK PC8500 Reaper + P5K SE

momenteel:
Intel Core2 Quad 6600
4096 MB OCZ (2x2 OCZ Reaper HPC OCZ2RPR8004GK)
NVIDIA GeForce 8800 GTS 640MB
2x SyncMaster 226BW(Digital)
Vista 64-bit

Vind ik ook wel heel erg simpel. Net zoveel onderzoek ;)
Niet lullig bedoeld hoor.

On Topic:
bsmpower schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:05:
Ik heb stage gelopen bij een bedrijf dat "serious games" maakt (dus eigenlijk zoiets wat jij nu wil). Wij maakten gebruik van Maya/3DS Max voor de omgevingen en Quest3D om deze (eenvoudig) interactief te maken. Maar voor beide heb je licenties nodig dus ik weet niet of dat een optie is?
Sluit ik me bij aan. Nou moet ik wel zeggen dat Quest3D als beginneling nou niet echt eenvoudig is, maar je kan er leuke dingen mee doen. En je hebt idd een licentie nodig en echt mega veel tijd en enige experience. Wil je het goed doen, denk ik dat dat in jou case moeilijk zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisem
bsmpower schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:05:
Klopt! Dit idee komt inderdaad vanuit het serious gaming perspectief.
ProRail maakt ook gebruik van serious gaming om nieuwe dienstregelingen te testen op treindienstleiders.
Wouter schreef op maandag 28 februari 2011 @ 13:34:
Bij mijn oud werkgever (virtual reality lab @ fontys hogeschool voor ICT, eindhoven)
hebben ze een werkende demo van een 3D treinstation (CS Amsterdam geloof ik) in een virtual reality CAVE.

Ze maken hiervoor gebruik van Quest3D.

De CAVE is 3x3x3 meter, met stereoscopische projectie en motion & headtracking.

Zij hebben dus al een vrij realistische 3D stationsomgeving.
Als je dit idee door wilt zetten, zou je eens contact met ze op kunnen nemen
voor een samenwerking wellicht.
Bedankt voor het idee.
Ik heb op de site gekeken en dit is zeker een optie om te bekijken.

Ik hoor vanuit verschillende hoeken dat het niet raadzaam is voor mij als leek om een 3D model te gaan produceren in 3DsMAX/Maya. (wat ik al dacht)
Misschien is het mogelijk om bestaande game-engines te gebruiken als ik zelf te werk ga.
Ik heb vroeger wel mappen gemaakt voor Half-Life 2.
Zijn developers kit als Unreal, Quake en Half-Life 2 een optie om een stationsomgeving serieus na te bootsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnGalt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05-2024
Ja op zich wel, maar ik zou zelf kijken naar Unity 3D. Gratis licentie, draait op alle PC's en Mac's + Xbox, PS3, iPhone, Android en de Wii.

Quest 3D wordt veel gebruikt voor serious gaming, maar Unity is veel lichter. Daarnaast hoeft Unity grafisch niet onder te doen voor Quest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:37
Toevallig weet ik dat eens studiegenoot van mij onderzoek heeft gedaan naar mogelijkheden om informatie op perronwanden te tonen en hij heeft daarbij ook een NS station gemodelleerd. Hij heeft zelf geen Virtual Reality onderzoek gedaan, de bedoeling is dat iemand anders dat gaat doen voor het vervolgonderzoek. Wellicht dat jij zijn 3d modellen mag gebruiken, aangezien ik op jouw profiel zie dat je in Enschede woont en we dus waarschijnlijk op dezelfde universiteit zitten ;) .

Zie voor zijn bachelorverslag (en afbeeldingen van zijn 3d omgeving):

http://essay.utwente.nl/58334/

Overigens, ik ben het eens met de mensen hier dat aangezien je weinig ervaring met modelleren hebt het niet realistisch zal zijn om zelf een geheel station te modelleren.

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:30

D-rez

dexels

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2011 @ 14:18:
[...]
Lol :P

Was dit toevallig ook niet jou eerste post op tweakers:....
Idd, dat was niet mijn eerste post. Bovendien had ik vroeger (voor de merge) een ander account op het forum.
Pagina: 1