Keuze bij Netwerk kabel (UTP, FTP, STP, SFTP, CAT 5e,6,7)

Pagina: 1
Acties:
  • 20.028 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-06 12:12

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Vandaag wordt m'n huis opgeleverd en daarom heb ik ook kabels nodig voor m'n netwerk.
Ik heb internet van UPC met 25Mbit (misch later 60 of 120Mbit).
Een PC en HTPC met 1000Mbit
Belkin N1 Vision router/switch/wifi met 1000Mbit poorten.

De kabel van de Belkin naar de PC is ongeveer 20 tot 25 meter lang en loopt voor 15 meter langs een COAX cabel op. Komt ook door de meterkast heen.

Nu de vraag,
  • welke CAT heb ik nodig? 5e, 6 of 7? (denk zelf CAT6)
  • UTP valt voor mij eigenlijk al af, maar... FTP, STP of SFTP? (denk zelf SFTP, meer bescherming is nooit mis, maar SFTP CAT6 is eigenlijk te duur)
  • Stugge of flexibele kabel?
Totaal heb ik zo'n 50m nodig.
Als je een adresje weet om het goedkoop te halen, mag je dit ook laten weten

[ Voor 3% gewijzigd door HellStorm666 op 28-02-2011 11:11 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

CAT = UTP? :?
(het staat voor: Category X UTP)

[ Voor 47% gewijzigd door SinergyX op 28-02-2011 11:14 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:28
SinergyX schreef op maandag 28 februari 2011 @ 11:12:
CAT = UTP? :?
(het staat voor: Category X UTP)
STP is Shielded Twisted Pair - In this cable each of the 4 pairsis protected by a foil screen, in addition to which an outer foil screen surrounds all the pairs. This provides the greatest degree of shielding against ambient electrical noise and interference - usually this would be used if you were to share ducts with electrical cable.

FTP stands for Foil screened twisted pair. Similar to STP, but without the shielding around the individual pairs - usually cheaper that STP but provides a slightly lesser degree of shielding.

UTP - you guessed it.....unshielded twisted pair - the pairs are just wrapped in the outer plastic coating that you c an see by looking at the cable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:22
In een huis, als de kabels in een buis liggen Afbeeldingslocatie: http://www.domotics-at-home.be/data/articles/images/lightbox/big/eib-bus-kabel-2x2x0_75mm_-in-buis-16mm__261_0.jpg

Dan zou ik gewoon CAT6 gebruiken, niet shielded ( er is toch geen drijfkracht ) nog andere. We spreken hier over een thuisnetwerk, en dat zou meer dan voldoende moeten zijn.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182269

Nee, FTP STP en SFTP zijn afkortingen voor de afscherming van EMI op Twisted Pair kabels.
Foiled Twisted Pair, Shielded Twisted Pair en Shielded Foiled Twisted pair

Wikipedia: Getwist paar

Persoonlijk zou ik in ieder geval voor minimaal FTP kabels gaan. Ook omdat je zelf al aangeeft dat je langs coax kabels gaat en misschien wel stroomkabels.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 182269 op 28-02-2011 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ah ok.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:41
UTP en Coax gaat prima samen. Coax heeft sowieso al een goede afscherming van zichzelf (mits die kabel fatsoenlijk is dan). Elektriciteit is een ander verhaal. FTP, STP en al helemaal SFTP zijn heel wat stugger. Ik probeerde eens 2 STP kabels door een standaard PVC pijp te trekken naar de zolder maar dat kon ik vergeten.

CAT6 is in de meeste gevallen niet of nauwelijks duurder dan 5e dus daar kun je dan het beste voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Als ze door dezelfde buis gaan zou ik toch echt liever shielded CAT5e of CAT6 nemen..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
Anoniem: 182269 schreef op maandag 28 februari 2011 @ 11:16:
Nee, FTP STP en SFTP zijn afkortingen voor de afscherming van EMI op Twisted Pair kabels.
Foiled Twisted Pair, Shielded Twisted Pair en Shielded Foiled Twisted pair

Wikipedia: Getwist paar

Persoonlijk zou ik in ieder geval voor minimaal FTP kabels gaan. Ook omdat je zelf al aangeeft dat je langs coax kabels gaat.

Lijkt wel of ze 4 aderige telefoonkabels hebben aangelegd?
Coax kabels zijn geschield, en er staat geen grote stroom op... Dus dat is geen reden om FTP kabels te nemen.
Alleen als je vlak langs voedingskabels gaat (waar dus 16A over zou kunnen staan zonder EMI schield) heb je er wat aan.cat5 of cat6: je hebt cat6 niet echt nodig denk ik. Maar aangezien het achteraf lastig is te veranderen kan het geen kwaad om toch cat6 te nemen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Cat5e voldoet voor gigabit, maar 't is maar net wat je zelf wil natuurlijk... Er zijn mensen die liever opleggen voor Cat6 dat hogere toekomstige snelheden zou moeten aankunnen.

Sowieso, jouw 'gigabit' router kan waarschijnlijk niet eens effectief 1000 Mbps routeren, en hoe die gigabitkaartjes in je PC's presteren, daar geef je zelf geen uitsluitsel over.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:39
Hier in huis heb ik ook 2x UTP CAT6 (een rol CAT6 was toen goedkoper dan een rol CAT5e) en 1x Coax in elke pijp zitten, gaat prima zonder problemen.
The Realone schreef op maandag 28 februari 2011 @ 11:21:
Coax heeft sowieso al een goede afscherming van zichzelf (mits die kabel fatsoenlijk is dan).
Hirschmann Koka 799 FTW! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Uberprutser op 28-02-2011 11:27 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ballebek schreef op maandag 28 februari 2011 @ 11:26:
Hier in huis heb ik ook 2x UTP CAT6 en 1x Coax in elke pijp zitten, gaat prima zonder problemen.
Over een paar jaar met 10Gb/s misschien niet meer :+ ..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:39
D4NG3R schreef op maandag 28 februari 2011 @ 11:30:
[...]

Over een paar jaar met 10Gb/s misschien niet meer :+ ..
Tegen de tijd dat je uitgekeken bent op je CAT6 is het vast geen drama om je kabels eens opnieuw te trekken. Wie weet gebruiken we tegen die tijd niet eens meer COAX (Ziggo zou hier mee bezig zijn om te kijken hoe alles te verglazen).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-06 12:12

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Topicstarter
OK, het wordt dus iig CAT6, STP of FTP afhankelijk van de prijs (misschien SFTP als t niet veel scheelt in kosten).

Laatste vraag,
Stugge of flexibele kabel? (aka harde of zachte kern)

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:00
Voor vaste bekabeling (die in goten / buis) gebruik je altijd stugge kabel.
Soepel gebruik je alleen als patchkabel.

Die vraag komt zo ontzettend vaak voor dat ik niet snap waarom die nog gesteld word. Ik laat me meningen nog maar even achterwegen over het net van STP / FTP voor thuis gebruik.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 10:13
Pak gewoon UTP joh.

STP gaat je sowieso geen meerwaarde geven als je niet de goede stekertjes gebruikt (dus met een ijzeren kapje), en aan beide kant geen ge-aarde device hebt.

De kans is alleen maar de je shield als soort van antenne gaat fungeren en je hierdoor storing krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:04
KennieNL schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:05:
Pak gewoon UTP joh.

STP gaat je sowieso geen meerwaarde geven als je niet de goede stekertjes gebruikt (dus met een ijzeren kapje), en aan beide kant geen ge-aarde device hebt.

De kans is alleen maar de je shield als soort van antenne gaat fungeren en je hierdoor storing krijgt.
STP hoeft maar aan één kant geaard te zijn. Sterker nog, aan twee kanten aarden wil je niet hebben. Als één iemand z'n PC niet geaard heeft kun je er je voeding mee opblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

HellStorm666 schreef op maandag 28 februari 2011 @ 11:09:
Totaal heb ik zo'n 50m nodig.
Als je een adresje weet om het goedkoop te halen, mag je dit ook laten weten
Aangezien je hoofdvraag uitgebreid beantwoord is, doe ik een duit in het zakje wat betreft het goedkope adresje:

100m Stugge CAT6 S-FTP Kabel voor € 57.98
http://cgi.ebay.nl/CAT6-V...apter&hash=item2eb1633464

(Ik heb hier recent 100m flexibele CAT 6 S-FTP Kabel besteld zonder problemen, maar ik zie dat er een vrij groot prijsverschil zit tussen flexibel en stug. Een factor 2 ongeveer)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 10:13
Vinnienerd schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 12:40:
[...]

STP hoeft maar aan één kant geaard te zijn. Sterker nog, aan twee kanten aarden wil je niet hebben. Als één iemand z'n PC niet geaard heeft kun je er je voeding mee opblazen.
Dat bedoel ik, daarom dus geen STP gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 983563

Voor de mensen die graag het verschil van de varianten en voor- en nadeel van de verschillende kabels wil weten; de factoren zijn: uitvoering en kwaliteit/materiaal (voornamelijk het koper)

AWG: is een norm van vervuiling of juist puurheid van het koper, dat invloed op de data overdacht heeft.
Twisted (per paar gedraaid): is een uitvoering waarbij de aderparen gevlochten zijn om zelfinductie te reduceren.
Schielded: is een uitvoering waarbij er een schild om alle draden zit, die de invloed van buitenaf reduceert.

Voordeel/nadeel:
- AWG (norm): Hoe puurder het koper: hoe beter de elektronen verplaatsen en in theorie minder data verlies, maar deze kabel zijn vaak er duur.
- UTP (niet gevlochten adderparen): kabels zijn erg goedkoop, maar zijn erg gevoelig voor storingen van buitenaf.
- SFTP: Is gevlochten en heeft een schild, dus in theorie zou dat goed zijn, maar doordat het schild als radio antenne gaat werken kan dit tegenwerken.

Nu is dit best een oud topic, maar hoop dat iemand openstaat voor mijn filosofische vraag; SFTP heeft een schild die kan weken als een antenne (deze is vaak van aluminium folie), maar de bedrading (koper) zelf werkt zonder afscherming toch ook als antenne?

1e vraag is; werkt de koper kabel zelf ook niet (en zelfs beter dan het aluminium schild) als antenne?

Hoe krijg je dan het beste een soort van kooi van Faraday? Als je weet dat er veel EMK/inductie in het spel is;
kan het een goed idee om stukje aluminium te gebruiken of de hele kabel goot (dus antenne werking minimaliseren) of kan SFTP ook goed mits aan 1 kant aarden?

2de vraag is; Hoe kan je dan het beste radio/EMK werking voorkomen?

P.s. kabelgoot is van plastic.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 983563 op 16-10-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:59
Anoniem: 983563 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:48:
Twisted (per paar gedraaid): is een uitvoering waarbij de aderparen gevlochten zijn om zelfinductie te reduceren.
Huh? Bij mijn weten om minder last van externe storingen te hebben. Als een stoorpuls van buiten op een getwist paar aankomt, wordt de spanning op beide draden iets verhoogd of verlaagd. Het verschil in spanning blijft hetzelfde - en de communicatie gaat door een verschilspanning over te sturen.

Zie Wikipedia: "Twisted pair cabling is a type of wiring in which two conductors of a single circuit are twisted together for the purposes of canceling out electromagnetic interference (EMI) from external sources"
- UTP (niet gevlochten adderparen): kabels zijn erg goedkoop, maar zijn erg gevoelig voor storingen van buitenaf.
UTP = unshielded twisted pair = WEL gevlochten aderparen.
- SFTP: Is gevlochten en heeft een schild, dus in theorie zou dat goed zijn, maar doordat het schild als radio antenne gaat werken kan dit tegenwerken.

Nu is dit best een oud topic, maar hoop dat iemand openstaat voor mijn filosofische vraag; SFTP heeft een schild die kan weken als een antenne (deze is vaak van aluminium folie), maar de bedrading (koper) zelf werkt zonder afscherming toch ook als antenne?

1e vraag is; werkt de koper kabel zelf ook niet (en zelfs beter dan het aluminium schild) als antenne?

Hoe krijg je dan het beste een soort van kooi van Faraday? Als je weet dat er veel EMK/inductie in het spel is;
kan het een goed idee om stukje aluminium te gebruiken of de hele kabel goot (dus antenne werking minimaliseren) of kan SFTP ook goed mits aan 1 kant aarden?

2de vraag is; Hoe kan je dan het beste radio/EMK werking voorkomen?

P.s. kabelgoot is van plastic.
Nou ben ik zelf niet zo thuis in dit onderwerp, maar zie dit artikel: "Modeled and experimental results clearly dispel the antenna myth. It is a fact that screens and shields offer substantially improved noise immunity compared to unshielded constructions above 30 MHz... even when improperly grounded."

Afgezien van antenne-effecten: wat probeer je te bereiken? Goede netwerkbekabeling in een consumenten-situatie heeft weinig nodig, met een volledig koperen 8-aderige CAT5e UTP kabel is het al prima voor gigabit-verbindingen. Doe een beetje beter en ga voor een CAT6 UTP kabel. Shielded is leuk voor fabriekshallen, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:51
Enorm oude koe.. Info die je ook wel kan googlen/wikipediaen en weinig nut heeft om de trap van dit topic te rechtvaardigen
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.