DIY reparatie MacBook Pro unibody na waterschade

Pagina: 1
Acties:
  • 4.335 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Ik heb laatst een macbook pro unibody 13" van een half jaar oud overgenomen, welke in het bad was gevallen. Aangezien de prijs (90euro) vond ik het een leuk project om aan te gaan dit ding te repareren.

na wat zoeken heb ik vernomen dat een badje in isopropyl-alcohol de corrosie op het logicboard goed kan oplossen. De alcohol is zo vluchtig dat het kleine sporen van water ook zal verdampen, met als resultaat een perfect droog moederbord.

Helaas heeft het tot nu toe weinig uitgehaald, het enige teken van leven dat ik krijg is een heel vaag groen lichtje op de magsafe-stekker, maar ik vermoed dat de dc-inboard defect is.

Omdat waterschade vaak voorkomt, aangezien je toch wel een bakkie koffie ofzo tijdens het werken nuttigt, lijkt het me handig hier een opsomming van tips en stappen te plaatsen/verzamelen.

EHBW:

1: Probeer gelijk alle stroom van de macbook af te sluiten, en de accu te ontkoppelen. en dat liefst zonder de macbook om te keren en het water door de hele behuizing te werken. gaat dit niet bedenk dan dat stroom eraf het belangrijkste is.

2: Leg de mac in een grote afgesloten bak met rijst of silicagel om het meeste vocht eruit te trekken.

3: na 3 dagen of liever meer de mac uitelkaar halen, ifixit.com is je vriend, en alle pcb-onderdelen schoonmaken met wattenstaafjes en ruim 99% isopropyl-alcohol, ook wel rubbing-alcohol of gedenaturaliseerde alcohol of gedemineraliseerd water. Als je een ultrasoon-reiniger ter beschikking hebt is dat helemaal mooi, dat zou eventuele corrosie onder de processor zelfs kunnen verwijderen.

4: Weer een dag of 3 laten drogen en daarna stapje voor stapje de onderdelen inelkaar zetten. en bidden dat er werkbare macbook over is.

Als het toetsenbord kapot is kun je de macbook aanzetten dmv de pins 5 en 29 te verbinden van de keyboard-connector op het logicboard. ( plaatje is van macbook poly, maar schijnt zelfde connector te hebben als macbook pro unibody)

Afbeeldingslocatie: http://forums.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=233422&d=1277395183 link

Nu begint het elimineren van defecte onderdelen.

een macbook pro unibody kan aangezet worden met de volgende onderdelen: logicboard, magsafe inboard, ram, keyboard (of pin 5 en 29). hdd en in-externe monitor om daadwerkelijk te zien of hij opstart.

Wat ik nog zoek voor dit topic is een pinout-schema van de logicboard,keyboard etc. En natuurlijk aanvullende stappen, tips of verbeteringen.

Ik hoop dat dit topic zal helpen voor de eerste hulp bij waterschade, en het je torenhoge rekeningen bespaart.

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:23
In bad gevallen...omg...
Ik snap best dat er een bakje koffie of jus erover heen valt, maar in bad?!
Wie gaat nou computeren in bad? Of diegene werkt 12 uur per dag in het buitenlucht en heeft maar 1, 2 uurtjes per dag om te computeren of het een verslaafde junk die zelfs zijn werk naar bad meeneemt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:11
die 2 puntjes boven de keyboard connector naast de '5' pijl dienen ervoor om het logicboard in te schakelen :)
Elke macbook (pro) heeft deze puntjes op het logicboard zitten, weliswaar op een andere plek.

edit:
overigens werkt een busje pcb cleaner ook erg goed om je logicboard schoon te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door joon op 28-02-2011 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julby
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-04 15:33
en dat liefst zonder de macbook om te keren en het water door de hele behuizing te werken.
Ik heb het hier al eens eerder vermeld; enige tijd geleden iemand een kop thee over zijn MBP zien gooien, laptop meteen omgedraaid en zo uit laten lekken. Op die manier sijpelt een groot deel van de vloeistof niet alsnog door je gehele laptop. Ik heb het zelf ook ooit gehad (Dell Vostro), zelfde tactiek (direct stroom eraf, accu eruit, laptop omgekeerd laten uitlekken), werkte toen helaas niet. Het blijft een loterij...
kx22 schreef op maandag 28 februari 2011 @ 12:27:
In bad gevallen...omg...
Afbeeldingslocatie: http://thereifixedit.files.wordpress.com/2010/10/110c1128-35e9-46ef-b403-c9cc1f3a0915.jpg
Bron: http://thereifixedit.failblog.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:04
kx22 schreef op maandag 28 februari 2011 @ 12:27:
In bad gevallen...omg...
Wie gaat nou computeren in bad? Of diegene werkt 12 uur per dag in het buitenlucht en heeft maar 1, 2 uurtjes per dag om te computeren of het een verslaafde junk die zelfs zijn werk naar bad meeneemt!
Heb je ook iets nuttigs te zeggen? Want dit was niet echt waardevol voor het topic.

@julby: Waarom geen TV? :+

Een logicboard in het bad lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat het gerepareerd kan worden. Maar het valt te proberen. Probeer in ieder geval een teken van leven te vinden, dus probeer eens bij het aanzetten de ventilator te laten draaien. Als dat al iets doet, is het een goed teken en heb je nog een (heeeeeeel klein) beetje kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het sterk afraden om rijst of ontvochtigers te gebruiken. Dit zorgt er namelijk voor dat componenten en soldeerverbindingen erg broos en slecht worden.

Het beste is stroom eraf, open maken, alles met een lintvrije doek droogmaken en daarna schoonmaken met isopropyl.

Gebruik voor het schoonmaken liever geen wattestaafjes, dit laat namelijk vezels/stofjes achter en kan ook weer voor problemen zorgen. Als je niets anders hebt kan je ze gebruiken maar dan niet heen en weer wrijven maar eroverheen halen terwijl je het wattestaafje ronddraait, zo heb je de minste kans dat er vezels achter blijven.

Als alles schoon en droog het logic board inspecteren op 'rare plekken'. Overal waar stroom schade heeft aangericht is te zien in plekjes op het board of bijvoorbeeld resistors & capacitators. Deze kan je nog eventueel schoonmaken met een zachte tandenborstel en isopropyl maar pas wel op dat je niets beschadigd tijdens het 'poetsen'.

Het allerbeste blijft ultrasoon reinigen met oplossing erdoor voor electro cleaner (wel speciaal voor ultrasoon), daarna in een isopropyl badje om het water te verdwingen en goed laten drogen/verdampen.

Doet de laptop dan nog steeds niks of vreemd dan is het tijd voor reparatie aan het logic board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Je snapt dat het topic inmiddels al ruim 4,5 jaar oud is?....

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11-2024
*snip* maak de volgende keer een topicreport aan

[ Voor 80% gewijzigd door Daedalus op 08-09-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bedankt voor de informatie, maar daar hoef je geen 4,5 jaar oud topic voor omhoog te schoppen. Deze gaat daarom op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.