Autoradio Met DAB

Pagina: 1
Acties:

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

Topicstarter
Ik ben al een tijdje op zoek naar een degelijke DAB radio voor in de auto.

maar een urenlange zoektocht is een beetje vruchtenloos verlopen.

Alpine
Had vroeger DAB modules, maar verkoopt deze niet meer, ze focussen zich volledig op DVB en DVB-T modules.

ik vind het heel raar dat ze DAB volledig links laten liggen, maarja, theyll know best?

Pioneer,
Niets gevonden

Sony
Enkel Tweedehandse radios met DAB functie ingebouwd,
nieuwe radios vind ik niet, tenzij met modules, maar daarover is weinig bekend.

JVC
heeft enkele modellen die DAB ondersteunen, maar die hebben dan weer extra modules nodig
dit lijkt de enige optie voorlopig, maar de externe modules zijn haast niet verkrijgbaar.

Waarom is er Anno 2011 nog steeds geen grote overstap op DAB?
waarom bieden merken zoals Audi DAB aan, maar vind ik bij de topmerken in de autoaudio niets terug van DAB, je moet hard zoeken om iets te vinden...

Anyone any info?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heel simpel: DAB is nooit echt van de grond af gekomen. Er is geen zeer beperkt aanbod van stations, dus waarom een ontvanger kopen? En weinig mensen hebben een ontvanger, dus... en zo blijft het cirkeltje in stand.

Nu zijn er wel plannen tot uitbreiding: (bron:) Wikipedia: Digital Audio Broadcasting. Dus wie weet. Meer leesvoer: Wikipedia: Digital Audio Broadcasting

edit: pioneer (weet ik dan toevallig) heeft een aantal losse DAB ontvangers die je via de ip bus aansluit. DEX-P900 en DEX-P700 uit mijn hoofd.

Persoonlijk denk ik dat er eerder meer via 3g gedaan zal worden; er zijn ondertussen meer mobiele internetters, dan mensen met DAB+ ontvangers. Leuk online station + bedrade of bluetooth verbinding naar radio en luisteren maar.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 28-02-2011 01:13 ]

Wise enough to play the fool

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

Topicstarter
Maar 3g kost dan weer geld, zeker als je enkele uren radio luistert, daarbij komt dat in belgie het 3g verhaal niet goed genoeg werkt om streams te beluisteren.

een simpele A2DP BT radio volstaat voor zulke oplossingen, ik weet niet of 3g in nederland overal snel genoeg is voor Audiostreaming.

in belgie is het enkel in de steden te verkrijgen...

Maar het geluid van FM is ronduit slecht, de signaal ruis verhouding van sommige stations is niet om naar huis te schrijven, zelfs als zit je 1Km van de antenne af (ideale situatie) dan klinkt FM voor geen meter.

anno 2011 verwacht ik gewoon meer,
iets zo simpel als dergelijke radiostations ontvangen in de auto is haast onmogelijk,

maar navigatie, of DVB-T,

In belgie zitten (imo) alle goede radiostations op DAB..
maw de andere (commerciele) radiostations luister ik niet naar

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel